Bez toho, aby ste si to uvedomovali, sa váš režim, strava a celkový životný štýl môžu s ročnými obdobiami dosť výrazne meniť. Rovnako by sa mal meniť aj spôsob, akým podporujete svoje telo pomocou kľúčových výživových doplnkov. V skutočnosti existuje niekoľko rôznych doplnkov, ktoré sa oplatí zvážiť pri zmene ročných období. Ako si upravujete svoj režim dopĺňania stravy, aby ste boli počas dovolenky a outdoorových aktivít čo najviac fit a zdraví?

Aký vplyv majú ročné obdobia na naše telo?

Naše telo nepracuje v rovnakom režime po celý rok. Samozrejme, že potrebuje nepretržitý prísun vitamínov a minerálov a bez nich by v zime a v lete fungovala zle, ale existujú dobré dôvody, prečo sa zamerať na určité skupiny týchto mikroživín a zvýšiť ich príjem počas určitých ročných období. Najlepším a najznámejším príkladom je suplementácia vitamínom D počas zimných mesiacov, keď je nedostatok tohto vitamínu zo slnečného žiarenia. Znížená hladina vitamínu D v zimnom období môže zvýšiť náchylnosť na rôzne ochorenia, pretože tento vitamín je dôležitý pre normálne fungovanie imunitného systému. V lete sa to môže dosť zmeniť, pretože vtedy je ľahšie doplniť hladinu D zo slnka.
V horúcich mesiacoch sa naše telo potýka s úplne inými problémami. Predovšetkým sa musí vysporiadať so zvýšeným rizikom dehydratácie. Ak sa veľa potíte, niektoré prospešné látky - najmä minerály - môžu z vášho tela odchádzať súčasne so škodlivými látkami. Leto tiež kladie na energetický metabolizmus väčšiny ľudí oveľa vyššie nároky. Mimochodom, v tomto období sa ľahšie chudne. Tento proces možno podporiť aj úpravou výživových doplnkov. V lete môžete vyskúšať napríklad extrakt z bielych fazúľ, ktorý neutralizuje enzým alfa amylázu pred následným rozkladom komplexných sacharidov na jednoduché cukry, čím zabraňuje ich vstrebávaniu a premene na tuk. Ale poďme postupne... 

Základné vitamíny pre pevné zdravie počas leta

Či už sa chystáte na pláž alebo na rodinnú dovolenku vo vnútrozemí, mali by ste si pribaliť najmä vitamíny C, D a E. Ide o absolútne základné látky a najlepšie urobíte, ak tieto vitamíny budete mať vo svojej strave po celý rok. Vitamín C (kyselina L-askorbová) je dôležitý najmä pre vyššie uvedený energetický metabolizmus, ale je dôležitý aj pre normálnu funkciu imunitného a nervového systému, pomáha pri vstrebávaní železa a je jedným z antioxidantov.  Podľa Národného inštitútu zdravia (NIH) zohráva priamu úlohu pri podpore tvorby kolagénu. Okrem výživových doplnkov sa nachádza v mnohých potravinách, od pomarančov po listovú zeleninu a dokonca aj v bielych zemiakoch.
Možno sa pýtate, aký zmysel má užívanie vitamínu D aj v lete. Odpoveď je však jednoduchá - v dnešnej dobe, keď sme spravidla oveľa viac v interiéri, sa nemôžete spoliehať na to, že vám niekoľko dní opaľovania spoľahlivo doplní hladinu vitamínu D. A navyše, ak sa natriete hrubou vrstvou krému, aby ste vytvorili štít.
Presvedčivý dôvod, prečo v lete užívať C, D a E spolu, spočíva najmä v tom, že leto je skutočne druhým najčastejším obdobím výskytu rinotracheitídy a infekcií prínosových dutín, najmä tam, kde sa ľudia často stretávajú a miešajú. Zabudnite preto na presvedčenie, že v lete je oveľa menšia pravdepodobnosť ochorenia, a podporujte svoju imunitu nepretržite.
Môžete si tiež vybrať multivitamín, aby ste nemuseli myslieť na dopĺňanie jednotlivých látok.

Keď vám záleží na zdraví pokožky

Vaša pleť a celkový vzhľad pleti môžu byť počas leta vystavené skúške. Je náchylnejšia na vysychanie na slnku, pôsobenie ultrafialových lúčov a, samozrejme, ďalších vplyvov prostredia. Zima sa nám vo všeobecnosti zdá špinavšia, ale smog, prachové častice a výfukové plyny sú súčasťou nášho okolia po celý rok, pokiaľ nežijete niekde na samote v horách. 
Nepodceňujte dôkladné čistenie a výživnú starostlivosť o pleť, ktoré chránia vašu pleť pred vyššie uvedenými faktormi a pomáhajú posilniť jej prirodzenú ochrannú bariéru. Samozrejme, zdravie vašej pokožky musí byť podporované aj zvnútra. V dôsledku toho môže byť oveľa komplexnejšia, než sa môže zdať. 
Okrem už spomínaných vitamínov je dôležité zvýšiť príjem antioxidantov. Tie dokážu s namáhanou pleťou urobiť zázraky - nedovolia voľným radikálom, aby ju poškodili. Jednoznačne možno odporučiť kyselinu alfa-lipoovú, cysteín - prekurzor najdôležitejšieho antioxidantu glutatiónu, alebo aloe vera, rodiolu, zelený čaj a bodliak.
A potom je tu ešte jeden doplnok stravy - rybí peptid kolagénu typu I, vyrábaný enzymatickou hydrolýzou, ktorý je oveľa užitočnejší a účinnejší ako iné typy kolagénov. Tvorbu kolagénu teda nemusíte nechať len na vitamín C. Prečo je kolagén taký dôležitý v spojení s pokožkou? Jeho prítomnosť v pokožke je nevyhnutná pre jej pevnosť, pružnosť a optimálnu hydratáciu. Ak kolagén chýba, pokožka je krehká, oslabená a menej odolná voči všetkým negatívnym vplyvom prostredia, ktoré sme tu spomenuli.

Hydratácia a strata minerálov počas potenia

Mnoho ľudí počas roka nedostatočne hydratuje svoje telo. Ale telo bez tekutín nikdy netrpí tak ako v lete. Pri dehydratácii sa potením a dokonca aj močením vo veľkom množstve strácajú dôležité elektrolyty, ako je sodík (soľ), horčík a draslík. Sodík zvyčajne nie je taký problém, pretože mnohí ľudia svoje jedlo presolujú a dopĺňajú ho týmto spôsobom. S inými látkami je to horšie. Nedá sa presne vyčísliť, aké percento minerálov strácate pri potení, ale keďže niektoré z nich sú v populácii nedostatočné už samy o sebe, následná strata potením môže byť dosť kritická. Platí to napríklad pre horčík (magnézium). Podľa prieskumov je to najnedostatkovejšia všeobecná látka v celkovej a pravidelne cvičiacej populácii. Preto ho neváhajte pravidelne umelo dopĺňať. Spoľahlivo si môžete pomôcť aj doplnením draslíka úpravou stravy. Dobrou voľbou sú bobuľovité ovocie, melón, melón, pomaranče a broskyne, ako aj banán, hrozienka, zemiaky, jogurt alebo akýkoľvek mliečny výrobok. Staviť si môžete aj na športové nápoje.
Pozreli sme sa aj na jednu pomerne zaujímavú štúdiu, ktorá sa zaoberá stratami mikroživín u rôznych pracovníkov vystavených teplu. Výsledky ukázali, že okrem už spomínaných minerálov sa na ich úbytku podieľajú aj vápnik, železo a zinok, hoci ich úbytok nie je taký výrazný.
A koľko litrov vody treba vypiť v lete? Mali by ste vypiť 3 až 4 dcl vody na 10 kg telesnej hmotnosti. Pre sedemdesiatkilogramovú osobu to predstavuje celkovo 2,1 až 2,8 litra. Množstvo však vždy prispôsobte tomu, čo robíte a ako veľmi sa potíte.