Konečne! Dovolenkové obdobie je v plnom prúde. Ste spokojní s pobytom na chate a leňošením v tieni ovocných stromov, alebo sa chcete zbaliť a vydať sa na dlhú cestu, či už autom, lietadlom alebo pešo? Určite nechcete na cestách ochorieť a stratiť drahocennú energiu a celkovú vitalitu. Viete, ako sa vyhnúť všetkým týmto obmedzeniam a užiť si cestu naplno? Na základe vlastných skúseností máme pre vás niekoľko tipov.

V posledných rokoch, teda pred príchodom covidu, sme experimentovali s rôznymi pomôckami, ktoré sme si brali do cestovnej lekárničky a príručnej batožiny. Spočiatku sa to dosť líšilo v závislosti od toho, či sa cesta končila niekde v Ázii, kde cestujúci častejšie trpeli tráviacimi problémami kvôli nie príliš vzornej hygiene miestnej spoločnosti, alebo či išlo o bežnú dovolenku v európskych letoviskách. Nakoniec sme si však uvedomili, že možné problémy sa môžu vyskytnúť všade. Je to náhoda. Ale čo je najdôležitejšie - základná vec je rovnaká všade na svete, a to sú požiadavky nášho vlastného tela na výživu základnými prvkami, udržiavanie biologických rytmov a imunitu. Jednoducho povedané, niekoľko ružových tabletiek, pár parabénov a náplasť určite nepredstavujú komplexnú cestovnú súpravu, ktorá vás udrží v hre v každej situácii. Pri akomkoľvek cestovaní sa jednoducho nenachádzate v ideálnom svete - nemáte úplnú kontrolu nad všetkým okolo seba. Okrem toho cestovanie môže podvedome stresovať vaše telo a vystavovať ho veciam, s ktorými sa nestretáva každý deň.

Najlepšie doplnky stravy na cesty

Ashwagandha - "povinná" ajurvédska bylina

Cestovanie môže byť stresujúce z mnohých dôvodov, ako napríklad meškanie, chýbajúca batožina alebo obavy o ubytovanie na poslednú chvíľu. Ashwagandha našťastie môže pomôcť znížiť hladinu stresu a opäť prispieť k duševnému zdraviu a relaxácii, pretože patrí medzi vysoko účinné adaptogény - látky, ktoré pomáhajú prispôsobiť sa danej situácii. V tradičnej medicíne sa používa už viac ako 3 000 rokov a nie je dôvod, prečo by nemohla pomôcť aj moderným cestovateľom.
Klinická štúdia z roku 2012 ukázala, že ashwagandha môže pomôcť znížiť hladinu kortizolu (nepríjemného stresového hormónu) v krvi. U účastníkov štúdie došlo k výraznému zníženiu stresu v porovnaní so skupinou užívajúcou placebo. A to nie je všetko. Medzi zdravotné tvrdenia, ktoré môžeme uviesť, patrí, že ashwagandha prispieva k normálnej funkcii kardiovaskulárneho systému, patrí medzi antioxidanty a pomáha relaxovať.

Probiotiká, prebiotiká a enzýmy proti brušným ťažkostiam

Na cestách je skvelé spoznávať rôzne kuchyne. Nie je však zaručené, že váš mikrobióm - zloženie črevnej flóry - je pripravený na všetky jedlá. Navyše, keď cestujeme, máme tendenciu vyberať si jedlo trochu rýchlejšie a nerozmýšľame nad ním tak, ako keby sme boli doma. Neriskujte, že vás zažívacie ťažkosti zastavia. A to nie je všetko. 
Ak letíte ďaleko, viete dokonca, že jet lag spôsobený oneskorením môže viesť k masívnym poruchám spánku a môže mať aj nepriaznivé účinky na váš tráviaci systém a chuť do jedla. Vedeli ste to? Toto narušenie stravovacích a spánkových návykov môže byť pre váš tráviaci systém veľkým šokom. Vždy majte po ruke kvalitné probiotiká, aby vás z narušenia zaužívaných návykov alebo z ochutnávania cudzích jedál nebolela hlava.
Prebiotiká môžu pomôcť podporiť pripojenie probiotických kmeňov baktérií. Vezmite si so sebou napríklad inulín alebo kapsuly psyllia. Trávenie ťažkých jedál a veľkých porcií potom podporia ďalšie tráviace enzýmy, ktoré naše telo potrebuje na úplné rozloženie a strávenie potravy. Patrí medzi ne bromelaín a papaín, prípadne sa môžete stretnúť s pridanou volskou žlčou a pankreatínom.

Vitamín D - základná potreba pre cestovateľov, aj keď je veľa slnka

Vitamín D je pre telo nevyhnutný. Prispieva k normálnej funkcii imunitného systému, svalovej činnosti, normálnemu stavu kostí a zubov a je tiež nevyhnutný pre vstrebávanie a využitie vápnika a fosforu. Hneď ako sa vystavíte slnku, mala by sa v ideálnom prípade naštartovať jeho syntéza. Existuje však mnoho faktorov, ktoré ovplyvňujú schopnosť vášho tela prirodzene produkovať vitamín D. Schopnosť produkovať ho závisí napríklad od úrovne smogu, oblačnosti, typu pokožky a používania opaľovacích krémov.
Pri cestovaní musíte mať čo najlepšiu imunitu. Nikdy neviete, s akým bacilom prídete do kontaktu a bude vás chcieť poraziť. Nespoliehajte sa preto len na vitamín D zo slnka a pribaľte si kvalitný výživový doplnok.

Vitamín C - rozlúčka s oxidačným stresom

Bez vitamínu C je lepšie nikam nechodiť ani necestovať. Prečo? Vitamín C má prekvapivo veľký vplyv na množstvo funkcií v tele. Je skrátka kľúčová a nevyhnutná. V skutočnosti si ho ani nedokážeme vyrobiť sami - musíme ho získať z potravín alebo v doplnkovej forme. Zabezpečenie optimálnej hladiny "C" je skvelým spôsobom, ako sa brániť baktériám a vírusom z rôznych vzdialených destinácií, pretože vitamín C prispieva k normálnej funkcii imunitného systému, a to aj počas intenzívneho fyzického cvičenia alebo po ňom. Okrem toho patrí medzi antioxidanty a je prospešný pre normálny energetický metabolizmus, funkciu nervového systému, duševnú činnosť a pomáha znižovať mieru únavy a vyčerpania.
Na cestách urobíte najlepšie, ak si dávky vitamínu C rozložíte na celý deň. Množstvo tohto vitamínu je obsiahnuté aj v bylinných doplnkoch, napríklad v šípkach.

Horčík - účinne zabraňuje nielen kŕčom

Takmer všetci máme v tele nedostatok horčíka. Napriek tomu je absolútne nevyhnutný pre optimálne zdravie a je zodpovedný za viac ako 300 enzymatických reakcií v tele! Na cesty by ste si ho mali pribaliť z niekoľkých dôvodov. Môže pomôcť znížiť únavu a vyčerpanie, keď máte pred sebou náročné túry a iné aktivity, ale môže tiež pomôcť vášmu nervovému systému fungovať normálne, aby ste nemali len jet lag.
Ak máte problémy so spánkom všeobecne, zvážte možnosť pribaliť si doplnok s horčíkom - najmä na nových miestach a v posteliach, na ktoré nie ste zvyknutí. A čo je možno ešte dôležitejšie, zistíte, že alkohol a kofeín rýchlo znižujú hladinu horčíka v tele, takže ak máte nabitý program plný takýchto nápojov niekde pri bazéne, nezabudnite si vziať horčík so sebou. Odporúčame najmä citrátovú a bisglycinátovú formu.

Vitamíny B6 a B12 - nevyhnutnosť nielen pre vegánov

Každý z vitamínov skupiny B má v ľudskom tele špecifickú úlohu, preto by nemal byť nedostatočný. Môžete si so sebou pribaliť kvalitný komplex vitamínov skupiny B, ale aj tak chceme uprednostniť najmä dva z týchto vitamínov - B6 a B12.
Ak sa stravujete výlučne rastlinne a v budúcnosti vás nečaká žiadny pobyt typu "všetko, čo môžete zjesť", musíte sa zamerať na vitamín B12. B12 je jedným z mála vitamínov, ktoré sú pre ľudský organizmus nevyhnutné a ktoré sa nedajú získať z rastlín. Je kľúčový pre normálny energetický metabolizmus a udržiavanie zdravého nervového systému, ktorý môže mať pri zanedbaní časom vážne poruchy. B12 je dôležitý aj pre správne fungovanie imunitného systému, čo je niečo, čo chcete mať počas cestovania vždy pod kontrolou. Ak ste vegán, odporúčame vám užívať B12 denne, a to nielen na cestách.
Vitamín B6 (pyridoxín) by nemal chýbať v príručnej batožine, pretože je dôležitý pre metabolizmus mnohých látok, napríklad bielkovín. Skvele dopĺňa B12.

Obsah lekárničky - na čo nesmiete zabudnúť

Samozrejme, lieky, ktoré pravidelne užívate doma, musia byť nevyhnutnosťou. Všetci cestujúci by si mali vziať dostatok liekov na plánovanú cestu a niečo navyše pre prípad dlhšieho pobytu. Všetky lieky noste v pôvodných obaloch, aby ste mali prehľad o dávkovacom režime a vedeli, o ktoré lieky ide. Ak si vezmete aj letáky, budete mať istotu.
O viacerých doplnkoch proti nevoľnosti sme už hovorili, ale môžu existovať stavy, ktoré si vyžadujú silnejší a rýchlejší zásah. Napríklad, ak zjete niečo zlé. Najskôr môžete vyskúšať aktívne uhlie, ale radšej sa vybavte liekmi na zmiernenie hnačky a nadúvania.
Dôležité sú aj lieky proti alergii. Nemusí vás síce uštipnúť medúza, ale uštipnutie hmyzom je oveľa pravdepodobnejšie a nikdy na 100 % neviete, ako naň vaše telo zareaguje. Ak sa chystáte byť v blízkosti lesa alebo vodných plôch, používajte repelent a vhodné oblečenie a obuv. Každý večer si skontrolujte pokožku na celom tele. V prípade prichytenia kliešťa majte v lekárničke nástroje na jeho bezpečné odstránenie.
Najmä pri dlhších cestách a vo vlhkom prostredí hrozí riziko mykózy. Preto je vhodné mať v lekárničke prípravky na plesňové infekcie kože. Ženy, ktoré často trpia gynekologickými problémami, by mali používať umývacie gély určené na intímnu hygienu. Môže to byť dosť nepríjemné, keď dostanete vyrážku z plienok. Preto sa vybavte vhodnými krémami.
Nikdy tiež neviete, kedy sa môžete zraniť alebo poškriabať. Na správne ošetrenie rany budete potrebovať správne vybavenie, ktoré by malo zahŕňať dezinfekčný prostriedok, obväz (sterilný alebo nesterilný), náplasť (bežnú alebo vodotesnú, s podložkou alebo bez nej), gázu a vatu. Masti s obsahom hojivých látok sú tiež skvelé na rýchlejšie hojenie rán.
Lieky proti bolesti, protizápalové lieky, lieky proti horúčke a nachladnutiu a bolesti v krku považujeme za absolútnu nevyhnutnosť.
Predtým, ako sa niekam vyberiete, sa vopred informujte o vhodných očkovaniach v oblasti, kde budete dovolenkovať. Na niektorých miestach je takéto očkovanie dokonca povinné. V iných prípadoch môžete preventívne dostať lieky proti malárii.
Vždy pamätajte, že čím lepšie ste pripravení a informovaní, tým pohodovejšia bude vaša dovolenka a nič vás neprekvapí.