Máte podozrenie, že vám slabne zrak? Zvyčajne nie je potrebné panikáriť. Dodržiavanie niekoľkých zásad starostlivosti o zrak vám pomôže vidieť objekty v diaľke alebo čítať drobné písmo bez problémov. O zrak by sme sa mali starať rovnako ako o ostatné časti tela. Ak sa chcete čo najviac vyhnúť okuliarom a túžite cítiť svoje oči silné a vyživené, tento článok je určený práve vám.

Ochrana vlastného zraku je jednou z najdôležitejších vecí v našom živote. Napriek tomu počet ľudí, ktorí majú problémy so zrakom, celosvetovo narastá. Vedeli ste napríklad, že až 60 % populácie má nejaké zrakové postihnutie? Vzhľadom na každodenné nároky kladené na naše oči sa ich stav môže pomerne rýchlo zhoršiť. Len si uvedomte, koľko informácií sa vaše oči snažia spracovať každú minútu. Napríklad aj teraz, keď toto čítate, svieti pred vami obrazovka vášho notebooku alebo mobilného telefónu. Samozrejme, čítanie alebo práca na počítači nie sú samy osebe hlavnými príčinami zhoršenia zraku - ide o to, ako dlho a z akej vzdialenosti sa pozeráte. A čo je najdôležitejšie, ako dobre sú vaše oči, ich svaly a cievy počas týchto činností vyživované.

Prirodzený spôsob, ako si udržať alebo zlepšiť zrak, vidíme v troch bodoch/princípoch:

  • Ochrana očí
  • Výživa očí
  • Očné cvičenia

Ochrana očí

Začnite tým, že sa opýtate na svoju rodinnú históriu. Takto môžete vopred zistiť, či ste náchylnejší na určité očné poruchy a ochorenia. Má niekto vo vašej rodine cukrovku alebo vysoký krvný tlak? Ak je odpoveď kladná, toto zistenie môže predstavovať aj zvýšené riziko vzniku očných ochorení ohrozujúcich zrak. Najlepšie bude, ak sa začnete pravidelne podrobovať zdravotným prehliadkam. Prečo spomíname cukrovku a vysoký krvný tlak? Tieto ochorenia môžu viesť k strate zraku v dôsledku diabetickej retinopatie, makulárnej degenerácie a oklúzie žíl sietnice.
S pribúdajúcim vekom si všímajte, ako sa mení váš zrak. Medzi príznaky, ktoré môžete zaznamenať, patrí dvojité videnie, rozmazané videnie a ťažkosti s videním pri slabšom osvetlení. Medzi ďalšie príznaky a prejavy potenciálne vážnych očných problémov, ktoré by mali okamžite upútať vašu pozornosť, patria červené oči, časté žmurkanie a záblesky svetla pred očami, bolesť očí a opuch. Veľmi nepríjemným príznakom je pocit, akoby vám niekto pod viečka nasypal piesok. Pri všetkých týchto príznakoch neváhajte zdvihnúť telefón a objednať sa k dobrému očnému lekárovi.
Ak ste radi vonku a trávite čas aktivitami, je to pre vaše oči len dobré. Nezabudnite mať na blízku slnečné okuliare, ktoré vám poskytnú 100-percentnú ochranu očí pred nebezpečným slnečným UV žiarením. Je tiež dobré mať pri sebe očné kvapky pre prípad, že by vám niečo podráždilo oči - napríklad peľ počas peľovej sezóny.
Na zvýšenú ochranu očí by ste mali myslieť hneď, ako začnete pracovať v prašnom prostredí alebo doma niečo majstrovať - brúsiť, hobľovať, vŕtať. Na trhu sú okuliare so zvýšenou bočnou ochranou, ktoré zabraňujú prenikaniu častíc do očí.

Výživa očí

Mnohé štúdie ukázali, že oči potrebujú najmä vitamíny a antioxidanty - hlavne luteín. Podľa nás a odborníkov na zdravie je najdôležitejších niekoľko nasledujúcich živín a vitamínov.

Vitamín A - zohráva kľúčovú úlohu pri videní, pretože udržiava rohovku, ktorá je vonkajším obalom oka, čistú. Tento vitamín je tiež súčasťou rodopsínu, bielkoviny v očiach, ktorá umožňuje vidieť pri slabom osvetlení. Takéto sladké zemiaky sú vynikajúcim prírodným zdrojom vitamínu A.

Vitamín E - patrí medzi antioxidanty, čo znamená, že pomáha chrániť bunky - vrátane očných - pred poškodením voľnými radikálmi, čo sú škodlivé, nestabilné molekuly. Ak si vyberáte doplnok stravy, je potrebné vedieť, že vitamíny E sa nazývajú tokoferoly a môžu byť v štyroch rôznych formách - alfa, beta, gama a delta. Najsilnejším z nich, s najväčším antioxidačným účinkom, je alfa tokoferol. Dobrým zdrojom je avokádo, losos alebo listová zelenina.

Vitamín C - podobne ako vitamín E, aj vitamín C je silný antioxidant, ktorý môže chrániť rôzne časti tela pred škodlivými voľnými radikálmi. Existuje množstvo štúdií, ktoré sa zaoberajú významom vitamínu C v súvislosti so znižovaním rizika očných ochorení. Okrem doplnkov stravy môžete tento vitamín nájsť aj v strave - najmä v citrusových a tropických plodoch. Obsahujú ho aj šípky a dokonca aj brokolica alebo kapusta ho obsahujú značné množstvo.

Vitamíny skupiny B - vplyv vitamínov skupiny B na zdravie očí bol tiež niekoľkokrát preskúmaný a dokázaný. V niektorých kombináciách môžu znížiť hladinu homocysteínu - bielkoviny v tele, ktorá môže súvisieť so zápalom a zvýšeným rizikom vzniku vekom podmienenej makulárnej degenerácie - rozmazania centrálneho videnia. Nedávne štúdie s ďalším "béčkom" - niacínom - priniesli zistenia, že môže zohrávať úlohu v prevencii glaukómu, stavu, pri ktorom dochádza k poškodeniu očného nervu.

Luteín a zeaxantín - obe látky patria do skupiny karotenoidov, skupiny prospešných zlúčenín syntetizovaných rastlinami. Oba tieto karotenoidy sa nachádzajú v makule a sietnici očí, kde sú zodpovedné za filtrovanie potenciálne škodlivého modrého svetla. Varený špenát, kapusta a zelený šalát majú obzvlášť vysoký obsah týchto karotenoidov. Môžete si však nájsť aj doplnok, ktorý vám zabezpečí prísun oboch karotenoidov, aj keď nemáte radi uvedené potraviny alebo sú pre vás nedostupné.

Omega-3 mastné kyseliny - tieto mastné kyseliny patria medzi polynenasýtené tuky. Môžu byť prospešné pre ľudí s ochorením suchého oka. Pri tomto stave spôsobuje nedostatok sĺz suchosť, nepríjemné pocity a občasné rozmazané videnie. Mnohé štúdie už potvrdili, že omega 3 prispievajú k udržaniu normálneho stavu zraku.

Očné cvičenia

Vedeli ste, že existuje niečo ako očná joga? Očné cvičenia vám môžu skutočne výrazne pomôcť so zrakom. Jeden typ cvičenia by sa mal vykonávať pravidelne, druhý je vhodnejší pri akútnych problémoch - na zmiernenie svrbenia, pálenia očí alebo celkového namáhania očí. Očné cvičenia sú vo všeobecnosti najprínosnejšie pre tých, ktorí sedia dlhé hodiny pred monitorom počítača. Je to preto, že pri pohľade na blízku vzdialenosť aktívne používame zaostrovací sval, ktorý sa po niekoľkých hodinách činnosti prirodzene unaví - v podstate dostane akýsi kŕč. Tento stav spoznáte pomerne ľahko - oči majú problém preorientovať sa na inú vzdialenosť. Nedovoľte, aby došlo k namáhaniu očí.

Dobrým pravidlom je každých 20 minút preostriť na inú vzdialenosť aspoň na 20 sekúnd. Medzi očné cvičenia zaraďte pravidelné žmurkanie. Zvlhčuje oči a zabraňuje zápalu spojiviek. Očné svaly sa dajú precvičovať aj pomalým krúžením očami a snahou pozrieť sa na každý bod pod čo najväčším uhlom. Môžete si pri tom predstaviť ciferník hodín. Krúžte v smere hodinových ručičiek a potom niekoľkokrát dozadu. Veľmi užitočné je aj masírovanie obočia a miesta medzi obočím - uvidíte, ako sa vaše oči uvoľnia. 

A nakoniec naše obľúbené cvičenie, ktoré často dokáže zmierniť akútny problém so zaseknutým zaostrovacím svalom. Zovrite ruku v päsť a zdvihnite palec. Priblížte si palec k nosu tak blízko, ako dokážete zaostriť oči - možno na necht palca ako vodítko. Potom ruku oddiaľte, kým nebude úplne vystretá. Stále sa však snažte sústrediť na bod na palci - miniatúru. Zopakujte to isté s rukou späť k nosu. Cvičte toto cvičenie, kým nepocítite, že vaše sústredenie začína fungovať lepšie. Nakoniec si pretrite dlane o seba, aby sa medzi nimi vytvorilo teplo, a zľahka si ich priložte na oči - zakryté a nechajte ich v tme odpočívať tak dlho, ako vám to bude príjemné. Týmto spôsobom celkom účinne "resetujete" svoje oči.