Začiatok zimného semestra na vysokej škole. Vraciate sa z dovolenky, ktorú ste si na poslednú chvíľu vybrali, aby ste si predĺžili leto. Po náročnom víkende sa však pokojne vráťte do práce. Všetky tri prípady majú jedno spoločné - potrebu začať sa sústrediť a reštartovať pamäť. Ako na to? Existuje niekoľko praktických trikov, ako si vybudovať pamäť, ako keby ste si zapisovali informácie do denníka.

Mnohí z nás nemali prirodzene dobrú pamäť ani na základnej škole. Závideli ste niekedy svojim spolužiakom, ako ľahko sa dokážu "vylepšiť"? Niektorým stačila polhodina na zapamätanie si informácií, iní si museli opakovať všetky frázy celý deň. Stále vás to prenasleduje aj v dospelosti? Okrem toho ste si možno všimli, že čím sme starší, tým menej si pamätáme. Napriek tomu je to zábavné! Aký paradox - náš mozog sa nikdy nevypína, je neustále pripravený a hltá informácie. Tento proces prebieha, aj keď spíte. Vážne. Mozog je v noci ešte aktívnejší ako cez deň. V skutočnosti spracováva údaje získané počas dňa. Tak veľmi túži po údajoch a informáciách.

Neustály tréning mozgu je cesta k dobrej pamäti

Jedným z najúčinnejších trikov, ako zabrániť strate alebo posilneniu pamäte, je nedovoliť mozgu zlenivieť. Hovorí sa nám, že stále pracuje, ale ak mu budete neustále posielať nezmyselné údaje, informácie nerelevantné pre vaše fungovanie a dokonca aj všadeprítomný balast z internetu a sociálnych sietí, nebude mať správny tréning. Dôležité je získavať informácie z mozgu, nielen do neho niečo posielať. Trik spočíva v tom, že sa nemusíte hneď obrátiť na internetové vyhľadávače, sadnúť si a sústrediť sa, zapamätať si! Čítajte encyklopédie a snažte sa zapamätať si veci. Študujte cudzí jazyk a naučte sa slovnú zásobu. Pamätajte si, čo ste sa naučili. Aby ste sa vyhli nude, aby ste sa týmto tréningom úplne neuzavreli do vlastného sveta, komunikujte, buďte spoločenskí, nezvyknite si na small talk, ale choďte do hĺbky, skúmajte zaujímavé témy so zaujímavými ľuďmi. Kultúra, pestovanie vašich obľúbených koníčkov alebo rôznych združení vás k nim tiež privedie.

Aj jednoduchá zmena písma a iné neočakávané zmeny osviežia pamäť

Texty, ktoré píšete úplne spontánne, môžete zmeniť na iné písmo, kurzívu, zmenšiť text. Na prvý pohľad sa môže zdať, že ide o triviálnu záležitosť, ale zmena písma dokáže zázraky. Zmena písma núti mozog prispôsobiť sa, automaticky vyvíja väčšiu aktivitu. Mozog urobí to isté, keď urobíte neočakávané zmeny a prestavíte veci vo svojom byte alebo dokonca na stole, kde zvyčajne pracujete. Jeden známy český tréner tiež odporúča vykonávať rôzne úkony druhou rukou, než ste zvyknutí - umývanie zubov, varenie, pranie alebo používanie inej končatiny na vypínanie a zapínanie bežných domácich vypínačov. Ak ste použili pravú ruku, druhýkrát vám zostane ľavá ruka, potom už len lakte alebo chodidlá. Znie to bláznivo, ale tieto slovné hračky vytvárajú nové neurónové siete, čo má pozitívny vplyv na funkciu mozgu. Na začiatok sa zamerajte na jednoduché činnosti, nerobte si zo života peklo zbytočnou zložitosťou.

Dobrá strava, príjem vitamínov a minerálov úplne súvisia s pamäťou

Mozog potrebuje palivo rovnako ako auto benzín. Mozog dokonca spotrebuje veľa energie bez toho, aby sa zdalo, že. Bez živín bude chradnúť a vy nebudete premýšľať. Ale ako jesť? Čo sa páči mozgu? Dobrým príkladom je stredomorská strava, ktorá obsahuje zeleninu, ovocie, olivový olej, obilniny, chlieb, strukoviny, ryby, vajcia, mliečne výrobky, mäso. Veľmi dôležité sú predovšetkým kvalitné panenské oleje. Nezamieňajte si ich s rafinovanými olejmi.

Na výživu mozgu možno odporučiť tieto doplnky:

  • Doplnky stravy s rybím olejom so zdrojom kyseliny dokozahexaenovej (DHA) a kyseliny eikosapentaenovej (EPA), dvoch typov omega-3 mastných kyselín.
  • Resveratrol
  • Kreatín
  • Kofeín
  • Fosfatidylserín
  • L-karnitín
  • Ginkgo Biloba
  • Rhodiola
  • Vitamín D
  • Horčík
  • Theanine
  • DMAE

Príjem tekutín je rovnako dôležitý ako strava. A to počas celého dňa. Pri každej príležitosti si dajte so sebou drink. Keď je telo zásobené tekutinami, mozog je dostatočne prekrvený a nervové bunky medzi sebou dobre komunikujú. Ak je telo dehydrované, mozog a telo sú viac unavené a necítite sa dobre. Zabudnite na energetické nápoje, dodajú vám len falošnú energiu a krátkodobý impulz. Najlepšia je čistá voda.

Význam prestávok

Neustála práca a preťažovanie mozgu tiež nie je správne. Vedci sa zhodujú, že ľudia, ktorí si počas štúdia robia prestávky, sa skutočne učia lepšie ako tí, ktorí študujú nepretržite niekoľko hodín za sebou. Nedovoľte, aby ste sa cítili zle, keď si dáte prestávku v zmysle ničnerobenia. Ak môžete, choďte do prírody, najlepšie do lesa, a to aspoň na dve hodiny týždenne. Prechádzky v prírode, "vypnutie" a umožnenie mozgu nereagovať na množstvo podnetov podporujú duševné a fyzické zdravie. Lepšie si tiež nastavíte vlastnú pamäť tým, že telu dodáte potrebné množstvo kyslíka, aby sa vaša slabnúca myseľ vrátila do rytmu.

Naučte sa pamätať si pozitívne veci

Spomeňte si na dobré veci, ktoré sa vám stali. Nielenže sa budete cítiť pozitívne, ale budete tiež trénovať vlastnú pamäť, aby ste zabudli na negatívne veci a do popredia vyzdvihli tie pozitívne a vedeli po nich v prípade potreby "siahnuť". Vyskúšajte si toto myšlienkové cvičenie vždy, keď máte voľnú chvíľu, napríklad keď čakáte na autobus alebo stojíte v rade s nákupným košíkom. Skúste si spomenúť na obľúbené miesta, pekné udalosti, príjemných ľudí, ktorých ste v živote stretli. Priatelia, zážitky, na ktoré sa oplatí spomínať. Uvidíte, že vaša hlava vám bude vďačná.