Žili ste v domnení, že problémy s kĺbmi sú vyhradené iba seniorom, ale zisťujete s vlastnou skúsenosťou, ako mylná je to predstava? Kĺby môžu trápiť aj mladých ľudí. A naopak aj v pokročilom veku je možné udržať zdravé a plne funkčné, ak sa o ne dobre staráte. Viete, čo vaše kĺby potrebujú, čo im "chutí" a čoho sa naopak vyvarovať? Zabudnite na staré presvedčenie o hltanie gumových medvedíkov a čítajte ďalej.

Čo ohrozuje kĺby najviac?

Faktorov postihujúcich kĺby je hneď niekoľko. Skrytá a zákerná je genetická predispozícia. Čím skôr o nej budete vedieť, tým lepšie. Mimo toto nechcené dedičstvo dokážu kĺby a ich chrupavky skryto narušovať aj niektoré ochorenia. Veľkú paseku vie pripraviť lymská borelióza vo svojej neskorej fáze, ktorá sa do týchto tkanív rada schováva pred odhalením krvnými testami aj antibiotikami. Keď píšeme o krvných testoch - ako je na tom vaša kyselina močová? Dlhodobo zvýšené hladiny v krvi majú na kĺby neblahý efekt. Kyselinu močovú tvorí ostré kryštáliky, ktoré majú tú schopnosť sa do kĺbov ukladať. Tam vyvolávajú brúsny efekt a spúšťa kaskádu zápalu. Keď vás kĺby bolia, nemal by tento test vo vyšetrenie z krvi chýbať, rovnako ako reumatoidná faktor, dôležitý indikátor pre stanovenie autoimunitného ochorenia, nazývaného reumatoidná artritída. Áno, naozaj ide o autoimunitné proces! Medzi ďalšie skryté problémy patrí dlhodobý deficit niektorých, pre telo blahodarných látok - vitamínu C, vitamínu K a vápnika.

Viditeľné faktory majú výhodu, že je možné ľahko odhaliť. Nadváhy si všimnete rovnako ako chybného držania tela, podobne negatívne pôsobí zlá obuv a vôbec najnáročnejšie je pre kĺby nadmerný šport. Chrupavka sa najľahšie opotrebuje pri nárazovom zaťaží, preto to zbytočne nepreháňajte sa squashom, tenisom, futbalom alebo nohejbal. Vhodný šport naopak pôsobí pozitívne a hýbať sa je dôležité. O tom v ďalšom odseku ...

Pohyb, ktorý lieči

Vhodný pohyb kĺbom prospieva. Keď sa pohybujete, kĺby sa lepšie vyživujú, zároveň sa spevňujú okolité väziva a svaly, ktoré kĺby chráni pred úrazmi. Odtrhnutý krížový väz na kolene a problémy s menisky sú často zapríčinené práve oslabením svalových a upchávkových partií v okolí kolena. Aký šport a pohyb si teda vybrať? Ideálne je plávanie a športové aktivity vo vode, pretože kĺby zbytočne nezaťažujú. Podobne priaznivá je cyklistika a nezabudnite tiež na cvičenie, ako je joga a pilates. Každé ďalšie cvičenia, ktoré vám pomáha so správnym držaním tela je užitočné. Keď stojíte, tak vzpriamene, spevnené zadok a brucho, ramená dole, dozadu a lopatky k sebe. Ak v práci dlho sedíte, dávajte si prestávky, naťahujte sa.

Kolagén ako stavebná hmota chrupaviek a ďalšie látky

Ako by mali byť kĺby zdravé do neskorého veku, keď budú trpieť nedostatkom potrebných látok? Kto sa chce vyvarovať artróze, mal by vedome pracovať na jedálničku. Nielen z toho dôvodu, že produkcia kolagénu postupom veku slabne, kvôli čomu chrupavky strácajú na svojej pružnosti. Preto je dôležité zaradiť do jedálnička potraviny, ktoré vďaka svojmu obsahu vitamínov a minerálov produkciu kolagénu podporujú, napríklad šípky, čierne ríbezle, kivi a jahody, červené papriky, chren alebo brokolicu. Kolagén môžete tiež suplementovať. Najvyššie vyberajte čistý, dobre hydrolyzovaný kolagén typu 1 z rýb.

Existujú prípady, keď telo nedokáže vyrábať dostatočné množstvo nielen kolagénu, ale aj chondroitínu a glukosamínu. Obe látky sú nevyhnutnou súčasťou zdravej chrupavky a lekári je často predpisujú pre úľavu pri mnohých kĺbových ochorení. Bola by škoda nespomenúť MSM, dôležitú organickú živinu pre telo, ktorá sa prirodzene nachádza v kolagénnych vláknach i nervovom tkanive. Mnohými odborníkmi je pri a artritíde odporúčaný tiež L-Karnosin. Jedná sa o dipeptid, ktorý sa skladá z beta alanínu a histidínu. Popularitu má hlavne u nadšencov pre fitness a športovcov so zvýšenou záťažou.

Nezabúdajte ani na antioxidanty! Tie chránia všetky bunky - takže aj kĺby pred voľnými radikálmi pri zvýšenom oxidačným stresu, ktorý vzniká pri vysokej záťaži, ale trpíme ním aj kvôli znečistenému ovzdušiu a chemikáliám. Vitamín C sme už spomenuli, ale efektívne je aj pestrec, mladý jačmeň, chlorella, zelený čaj alebo napríklad Schizandra čínska.