Prechladnutie je najčastejším zdravotným problémom, ktorý každoročne postihuje obyvateľstvo pri výkyvoch teplôt a chladu. Veď aj v lete môžete prechladnúť kvôli nadmernej klimatizácii v rôznych priestoroch - napríklad v kancelárii. Nezamieňajte si prechladnutie s chrípkou. Jeho epidémia už takmer prestala existovať v dôsledku obmedzení týkajúcich sa koronavírusov, ale prechladnutie, nádcha, bolesť hrdla a kašeľ, skrátka akútny vírusový zápal, ktorý predstavuje prechladnutie, je tu s nami a bude tu s nami stále, vzhľadom na silu vašej imunity, jej možné oslabenie, napríklad ak si v jesenných mesiacoch oblečiete nevhodné oblečenie, keď idete športovať. Znamená to, že sa musíte strážiť a obmedzovať? Nie! Môžete bezstarostne športovať za každého počasia bez obáv z prechladnutia. Poradíme vám, aké sú zásady a akými spôsobmi sa dá prechladnutiu ešte predchádzať.

Ako sa obliecť na jesenné športy - vrstvenie!

Vhodné oblečenie na šport počas jesene alebo jari sa môže zdať ako poriadny rébus. Rozhodne to však nie je ako vytiahnuť ježka z klietky. Stačí dodržiavať pravidlá vrstvenia. Čo tým myslíte? Ako cibuľa. Cibuľa má mnoho vrstiev. Mali by ste postupovať rovnako - radšej viac slabých vrstiev, s ktorými môžete počas výkonu pracovať, ako jednu hrubú alebo príliš slabú vrstvu oblečenia.
Či už sa chystáte na bicykel alebo na beh nádherne sfarbenou jesennou prírodou, vždy by ste mali začať svojou druhou kožou - funkčnou základnou vrstvou oblečenia. Funkčné tričká alebo termo tričká (najlepšie z merino vlny alebo syntetických materiálov) zabezpečia odvod potu od tela, aby ste sa po zastavení nezasekli vo vlhku a rýchlo neprechladli. Čím je chladnejšie, tým viac by mala byť táto vrstva termoizolačná. Potom si cez funkčné tričko oblečte ochrannú vrstvu, také oblečenie, ktoré neprefúkne, nepustí k vám chlad a vodu, ale zároveň je priedušné, pretože pot sa musí mať možnosť odparovať. Na beh alebo cyklistiku sú najlepšie moderné softshellové bundy s membránou. Pre športovcov prinášajú tieto bundy tú správnu kombináciu schopností. A ak je vaša bunda len ľahká, môžete si medzi funkčné spodné tričko a ochrannú vrstvu obliecť izolačnú vrstvu - športovú mikinu.

Keď už sa venujete jesenným športom, zbytočne sa nezastavujte a buďte aktívni vonku len kvôli cvičeniu. Čoskoro by vám bola zima a telo, ktoré stojí na mieste, sa nikdy dobre nezahreje, pretože nevytvára energiu, ktorá by sa premenila na teplo. Na zastavenie tu máte bežné prechádzky, pri ktorých bude vaša taktika obliekania iná.

A ešte jeden tip na oblečenie, najmä na jesenný beh - keď opúšťate svoj byt, malo by vám byť príjemne chladno. Nie je to nebezpečné pri prechladnutí? Nie je. Ak vyjdete oblečení tak, aby vám bolo hneď teplo, pri dlhšom behu sa zaručene začnete prehrievať. Po niekoľkých spusteniach však na to prídete sami.

Imunita je základom všetkého - a pre športovca ešte viac!

Telo športovca musí byť schopné zvládnuť vysoké nároky, ktoré sú naň kladené. Aj imunitný systém má teda viac práce, pretože napriek vyčerpaniu organizmu po cvičení musí stále bojovať so všetkými choroboplodnými zárodkami a baktériami, ktoré sú všade okolo nás. Rôzne zmeny poveternostných podmienok, tréning vonku takmer do zimy a neustály režim príprava - výkon - regenerácia. To sú úplne iné nároky na imunitný systém ako u človeka, ktorý sa športu príliš nevenuje a rád zostáva doma v teple. Imunitný systém má dve formy. Prvou je prirodzená imunita, s ktorou sa rodíme, a druhou je získaná imunita. Získavame ju postupne počas života a za určitých okolností môžeme podporiť jej fungovanie. Imunitný systém možno aktívne posilňovať vyváženou, pestrou stravou, pohybom, dobrým spánkom, správnou životosprávou, ale aj pravidelným umývaním rúk, zvýšenou hygienou a správnymi výživovými doplnkami.

Aké doplnky stravy zabraňujú prechladnutiu?

Uvedomenie si nárokov na vlastné telo a predchádzanie zbytočným komplikáciám vám skvele uľahčí život. A čo je najdôležitejšie, nezmeškáte ani dôležitý zápas alebo preteky. Nech už sa venujete akémukoľvek športu, váš denný chlieb by mal obsahovať dostatočnú dávku vitamínov, minerálov a antioxidantov, pretože tam, kde je cvičenie a záťaž, je aj viac oxidačného stresu a potu, ktorý môže rýchlo vylúčiť prospešné látky. Pre športovcov sú bezpochyby najdôležitejšie vitamín C, vitamín D a komplex vitamínov skupiny B. Samotný "celiak" slúži ako doplnok na prevenciu a liečbu prechladnutia. Vo všeobecnosti pomáha posilňovať imunitné bunky, ktoré nás chránia pred patogénmi. Je vysoko koncentrovaný v imunitných bunkách a počas infekcie sa rýchlo vyčerpáva. Treba tiež dodať, že má rýchly biologický polčas, takže aby doplnok fungoval, musí sa užívať pravidelne. Vedci sa zhodujú, že nedostatok vitamínu C výrazne oslabuje imunitný systém a zvyšuje riziko infekcií. Vitamín D je s funkciou imunitného systému spojený viac ako kedykoľvek predtým. Predtým sa o nej žiadny lekár nezmienil, ale dnes sa aj v súvislosti s koronavírusom neustále diskutuje o jej účinnosti. Spoliehať sa na slnečné žiarenie, najmä v chladnejších mesiacoch, nie je dobrý nápad, pretože nezískate množstvo vitamínu D, ktoré vaše telo potrebuje na podporu imunity. Komplex vitamínov skupiny B pôsobí synergicky pri regulácii viacerých životne dôležitých funkcií v tele. Nielenže posilňujú imunitu, ale ich užívanie by malo byť pravidelné, aj keď ste zdraví. Pomáhajú zvládať stres, dopĺňať energiu a je obzvlášť dôležité užívať ich počas fyzického a psychického stresu, ktorý je v dnešnom rýchlom svete pomerne častý.

Ďalšie odporúčané doplnky stravy pre jesenné športy:

  • zinok
  • zázvor
  • kurkuma
  • probiotiká
  • echinacea
  • glutamín
  • cesnak
  • andrographis
  • ženšen

A čo keď už príde zima? Ako sa jej rýchlo zbaviť?

Najdôležitejšie je dať telu priestor na zotavenie. Nebojte sa požiadať o dovolenku v práci, choďte spať a poctivo sa vyliečte. Urobte si zásobu vreckoviek, zaobstarajte si čajník na preplachovanie dutín slanou vodou a niekoľkokrát denne si kloktajte ústa rovnakým roztokom. Nezanedbávajte doplnenie vitamínov a minerálov. Obmedzte všetky sladkosti, pretože cukor podporuje rast zlých baktérií, a pite radšej kvalitný zelený čaj alebo čistú, mierne ohriatu vodu. Mimochodom, takéto čili papričky otvárajú dutiny a pomáhajú rozkladať hlieny v pľúcach. Rovnaký účinok má aj chren alebo horčica. Cibuľa zasa obsahuje fytochemikálie, ktoré pomáhajú telu pri odstraňovaní bronchitídy a iných infekcií. Je toho naozaj veľa, čo môžete urobiť, ale ten pokoj v posteli, hodenie všetkých starostí za hlavu a poriadny relax sú určite najdôležitejšie veci, ktoré vás rýchlo vrátia do normálu.