Kolagén patrí dlhodobo medzi najobľúbenejšie doplnky stravy. A pretože na dopyt trh vie dobre reagovať, je k dostaniu veľa kolagénových suplementov. Akú formu tejto nerozpustné bielkoviny užívať, aby sa benefity naozaj prejavili? A viete, že v ľudskom tele sa nachádza niekoľko desiatok rôznych typu kolagénu? Preto sa z výberu môže trochu zatočiť hlava. Ale nebojte, tento článok vznikol, nech sa v nákupe správneho typu kolagénu ľahko vyznáte.

Čo je to kolagén a aké sú jeho typy?

Kolagén je tak dôležitá časť tela, ako len si viete predstaviť. Je to dokonca najhojnejšia bielkovina v tele. Kolagén si môžete predstaviť ako "lepidlo", ktoré držia vaše telo pohromade. Ešte lepšie ako veľa pružné lepidlo. Táto štrukturálna zložka ľudského tela tvorí spojivového tkaniva, ako sú šľachy a chrupavky, a hrá dôležitú úlohu aj v kostiach, vlasoch, kožu a nechtoch a dokonca aj v črevách. Nesmieme vynechať ani časť tela, ktorá je širokej verejnosti s kolagénom najviac asociovaná - kĺby. Vzhľadom k tomu, že kolagén je bielkovina, odborne povedané proteín, skladá sa z aminokyselín, pričom väčšina pochádza z prelínať, hydroxyprolínu a glycínu. Ľudské telo dokáže tieto aminokyseliny vytvárať, takže sú považované za neesenciálne. Veľmi známe je aj spojenie kolagénu a veku. Niet divu, pretože jeho produkcia sa začína znižovať už okolo tridsiatky. To je dôvod, prečo si môžete všimnúť prvých vrások! Bohužiaľ ...

Telo strácajúce zásobu kolagénu ale postihujú aj ďalšie problémy, ako len estetické záležitosti na koži. Krehké vlasy a nechty, problémy s trávením, výraznejšie celulitída a bolesti kĺbov - to všetko sú možné problémy nedostatku tvorby kolagénu. Zdá sa, že jeho hladinu možno dnes ovplyvniť oveľa ľahšie, vďaka nepreberné škále produktov. Najskôr sa však pozrime, aké sú vlastne typy kolagénu. Urobíte si tak oveľa lepšiu predstavu.

  • Typ I: Tento typ predstavuje až 90% kolagénu nájdeného v ľudskom tele. Kolagén typu I poskytuje štruktúru našim kostiam, pokožke, spojivovom tkanive, šlachám, chrupavkám a zubom. Tento typ je najviac zastúpený v morskom kolagénu a v bovinným kolagénu, teda kolagénu z kráv, konkrétne z ich kože, kostí a svalov. Samozrejme je oveľa šetrnejší rybí kolagén, presnejšie kolagén z rybej kože a šupín. Etika a udržateľnosť je jednoznačne na jeho strane.
  • Typ II: Kolagén tohto typu sa nachádza predovšetkým v elastickej chrupavke, ktorá tlmí naše kĺby. Kolagén typu II je najhojnejšia v kolagén a kostných bujónom získaných z hydiny.
  • Typ III: Tento typ podporuje štruktúru našich tepien, orgánov a svalov. Kolagén typu III je najhojnejšia v kolagénu získanom z hovädzieho dobytka.

Čo si zo základného rozdelenia odniesť? Pre naše telo je všeobecne najprijateľnejšie kvalitný kolagén z rýb. Je ho na trhu veľa, ale odporúčame vždy 100% čistý, dobre hydrolyzovaný kolagén. Určite nechcete produkt nejasného pôvodu, ktorý môže byť zaťažený chemikáliami a ťažkými kovmi. Bohužiaľ, aj toto môže byť realita. Inú voľbu kolagénu môžete urobiť vzhľadom na to, čo chcete riešiť so svojím zdravím. Ako aký typ pôsobí uvádzame vyššie. Treba podotknúť, že iný typ môže prinášať aj svoje limity so vstrebávaním.

Vstrebateľnosť kolagénu

Čistý kolagén síce "na papieri" vyzerá dobre, ale logicky vás môže napadnúť - ako je to so vstrebateľnosťou produktu? Niektoré druhy kolagénu naozaj nie sú ideálne biologicky dostupné. Je to tým, že kolagén všeobecne tvoria väčšiu zväzky a horšie sa rozpadá, pretože je odolný voči enzymatickej hydrolýze, ku ktorej dochádza v žalúdku.
Účinnosť produktu potom nemusí byť toľko silná, pretože vami jednoducho prejde opäť von. Spravidla existujú dva spôsoby, ako docieliť vyššiu vstrebateľnosti. Prvým je premena na želatínu. Ak sa kolagén zahreje na teplotu okolo 60 ° C, dôjde k uvoľneniu a skrátenie reťazcov, čo sa prejaví ľahším trávením a vyššie vstrebateľnosťou. To nie je spôsob, ktorý chcete pre pohodlné užívanie praktizovať, že? Preto výrobcovia, ktorým na záleží nielen na kvalite produktu, ale aj na kvalite jeho vstrebávanie, preferujú proces nazývaný hydrolýza. Takýto kolagén má vďaka nízkej molekulovej hmotnosti oveľa vyššiu biologickú dostupnosť. V popise produktu, ktorý je takto prispôsobený sa hovorí o kolagénnych peptidoch.

Ako možno podporiť tvorbu kolagénu inými spôsobmi?

Zamerajte sa na stravu a životný štýl - to je bezpochyby najlepšia rada. Taký vývar je doslova zázrak. Teda ten kostnej. Kostná vývar z hovädzieho, kuracieho alebo rybie kosti a zanecháva chutnú tekutinu, ktorú môžete vypiť rovno alebo použiť v iných pokrmoch. Väčšina receptov na kostnej vývar vyžaduje, aby sa kosti pomaly varili vo vode - na sporáku alebo v hrnci - jeden alebo dva dni. Zaberie to teda svoj čas, ale táto investícia sa rozhodne oplatí. Vývar má samozrejme oveľa viac benefitov, ale o tom zas inokedy. Vaječné bielky, citrusové plody, tropické ovocie či bobuľovité ovocie tiež nie je na škodu do jedálnička zaradiť na pravidelnej báze.
Naopak sa vyhnite zbytočnému cukru a rafinovaným potravinám, polotovarom. To všetko môže kolagén poškodiť.