Ak vám zdravý životný štýl nie je ľahostajný a radi o ňom čítate, možno ste si všimli rastúci fenomén. Ide o pomerne závažné sťažnosti ľudí na Facebooku alebo Instagrame, kde opisujú svoje negatívne skúsenosti s diétami propagovanými niektorými vplyvnými influencermi. Je pravda, že nesprávne zvolená strava môže napáchať veľa škody. Každý z nás je iný, jedinečný a potrebuje rovnaký prístup - individuálny. Samozrejme, existujú všeobecné pravidlá, ale... Ako vlastne zistíte, že diéta viac škodí ako pomáha?

Módne diéty sľubujú veľa. Majú za sebou veľmi sofistikovaný marketing, niektorí vplyvní influenceri sú ochotní ich propagovať a útočia najmä na ľudí, ktorí bojujú s nízkym sebavedomím a túžia po rýchlych a účinných receptoch. Pre tú imaginárnu zázračnú pilulku. Buďme k sebe úprimní - bohužiaľ, pri chudnutí nefungujú žiadne skratky ani zázračné riešenia. To, čo funguje, je poznať seba, svoje telo, svoje potreby, požiadavky a ciele. To sa dá skombinovať so znalosťou všeobecných pravidiel chudnutia, ktoré vás môžu nasmerovať, postrčiť na správnu cestu. Pomôže vám aj prísun správnych látok, živín alebo správny príjem určitých doplnkov. Najdôležitejšia vec je však stále pred vami - realisticky sledovať celý proces snahy schudnúť a nenechať sa zviesť pochybnými, obchodne ovplyvniteľnými diétami, ktoré vás určite napadnú zo všetkých strán a sľubujú možné aj nemožné.

"Určite nebudem ďaleko od pravdy, keď poviem, že diéty od rôznych influencerov sú jedným z najnebezpečnejších trendov súčasnosti," povedal jeden z našich popredných odborníkov na výživu.

Cítime potrebu podeliť sa s vlastnými skúsenosťami, ako zistiť, kedy vaša strava začína viac škodiť ako pomáhať - aby ste problém zachytili hneď na začiatku a mali šancu rýchlo upraviť svoj režim.
Koniec koncov, vedľajšie účinky nesprávnej stravy ďaleko prevažujú nad akoukoľvek pozitívnou zmenou.

Dlhodobé vystavenie nevhodným stravovacím návykom môže spôsobiť:

  • Pocity beznádeje a zlyhania
  • Zvýšené hladiny stresového hormónu kortizolu
  • Vyčerpávajúca únava
  • Spomalený metabolizmus
  • Tráviace ťažkosti z nepravidelného stravovania
  • Mozgová hmla
  • Nedostatok vitamínov a minerálov
  • Nutkavé prejedanie a neusporiadané návyky

Hlavné príznaky toho, že diéta začína škodiť a neprináša úžitok:

Stávaš sa nočným jedákom

Ak sa uprostred noci zobudíte a máte nutkanie ísť do špajze alebo chladničky, ktoré potom povinne "vysajete", pravdepodobne si myslíte, že ste pri svojej diéte úplne zlyhali. Existuje veľké percento ľudí, ktorí sú počas diéty náchylnejší prebúdzať sa a hľadať jedlo. Jesť v noci je samozrejme zlé, pretože ľudský tráviaci systém nie je prispôsobený takémuto režimu - prečítajte si niečo o cirkadiánnych rytmoch. Problém s nočným jedením však zvyčajne nie je vo vás. Je to v samotnej strave. Telo vás budí, pretože sa vás snaží upozorniť na hlbší problém. A to pri nevhodnej strave zvyčajne spočíva v nedostatočnom príjme potrebných kalórií. Ak počas dňa neprijímate dostatok kalórií, vaše mechanizmy prežitia sa spustia hneď v noci (zvýši sa hladina hormónu kortizolu) a podnietia vás k tomu, aby ste si našli rýchle riešenie (pravdepodobne sacharidy).

Jedlo vo všeobecnosti prestáva byť zábavné a uspokojujúce

Jedlo je jedným z mnohých jednoduchých a celkom prirodzených pôžitkov života. Umenie varenia je obľúbené u všetkých národov a je hlboko zakorenené v každej svetovej kultúre. Je dokázané, že dobré jedlo zvyšuje hladinu dopamínu - to znamená, že keď si dáte prvé chutné sústo, ste fyziologicky odmenení. Varenie a experimentovanie s chuťou môže pre mnohých ľudí zmierniť stres a pomôcť im cítiť sa lepšie a viac prepojení s rodinou a priateľmi. Ak sa však bojíte prípravy akéhokoľvek diétneho jedla, príliš sa obávate počítania kalórií a celý proces vám prináša viac stresu ako potešenia, je čas prehodnotiť svoje priority a vytvoriť si okolo seba svet, v ktorom vás bude jedlo opäť baviť.

Alebo naopak - nemôžete prestať myslieť na jedlo

Opačný extrém je tiež zlý - vždy chcete vedieť, čo si vaša obľúbená kolegyňa priniesla na obed, a sprostredkovane zažiť jej hamburger s hranolkami. Nemôžete odtrhnúť oči od ľudí, ktorí si vychutnávajú jedlo a podobne. Zahltenie mozgu myšlienkami na jedlo je jasným signálom, že si odopierate jedlo a prijímate rôzne druhy potravín v nadmernom množstve. Opäť je to signál, ktorý naznačuje, že je čas zvýšiť množstvo kalórií a spestriť stravu. Stravu si vždy prispôsobte tak, aby čo najlepšie vyhovovala vášmu telu a aby nemuselo vysielať negatívne signály, že hladoví.

Únava sa stala bežnou súčasťou vašich dní

Únavu je ľahké vysvetliť rozsiahlymi zdravotnými problémami, ako sú zápaly, hormonálna nerovnováha a črevné problémy. Ale čo ak je vaša neutíchajúca únava len spôsob, akým vám telo hovorí, že máte jesť viac alebo že vám chýba ten či onen vitamín a minerál? Nevhodnou stravou môžete prísť o naozaj veľkú časť kľúčových živín. Skôr než sa pustíte do ďalšej módnej diéty a zázračných diét od influencerov, ktorí nemajú veľké pochopenie pre fungovanie ľudského tela, skúste zvýšiť množstvo kalórií na raňajky a obed. Nemyslíme tým, aby ste sa najedli sacharidov. Stručne povedané, snažte sa, aby ste počas dňa prijímali vyvážený pomer základných živín (makroživín). Samozrejme, vynechajte všetky potraviny, o ktorých viete, že vám spôsobujú problémy, ale nahraďte ich takými, ktoré zachovávajú pomer tukov, sacharidov a bielkovín.

Všeobecne - ako by mala vyzerať zdravá strava a aké doplnky stravy sa hodia?

Základné pravidlo hovorí, že vyvážená strava by mala obsahovať 25-30 % tukov, 60 % sacharidov a 15 % bielkovín. Niektoré typy diét tieto pravidlá úplne porušujú a existuje len niekoľko štúdiou preukázaných stavov, pri ktorých by sa napríklad sacharidy mali znížiť takmer na nulu - to je už prípad ketogénnej diéty na zmiernenie epileptických ťažkostí u pacientov s epilepsiou. Keď sa rozhodujete pre akúkoľvek diétu, myslite najprv na to, aby ste počas diéty pridávali živiny, a nie ich vylučovali. Je tiež užitočné poznať všetky potraviny, ktoré vám spôsobujú problémy - či ste na ne alergický. Niektoré druhy diét by mohli byť na nich založené a jednoznačne by vám uškodili. Vždy by ste mali dbať aj na dostatočný príjem vlákniny, ktorá podporuje zdravú črevnú flóru. Existujú doplnky stravy s rôznymi druhmi vlákniny, prebiotické kultúry a potom samozrejme samotné probiotiká. Zdravé stravovanie je aj o zdravej psychike - váš mozog by mal byť naučený pozitívne reagovať na jedlo a pomáhať vám vychutnať si jedlo zo zdravých potravín - vyplavovať správne hormóny.