Každý z našich orgánov potrebuje určitú výživu. A nielen to. Srdce, ktoré je hybnou silou nášho tela, nie je výnimkou. Keď sa pozrieme na štatistiky a vidíme každoročný nárast kardiovaskulárnych ochorení, je jasné, že spoločnosť robí niečo zle. Podľa Svetovej zdravotníckej organizácie si kardiovaskulárne ochorenia každoročne vyžiadajú životy približne 17 miliónov ľudí. Kde robíme chyby v našom životnom štýle a ako sa správne starať zo srdca? Ako predchádzať srdcovým ochoreniam? A čo ak už máte problémy so srdcom? V tomto článku si preberieme všetky základné informácie. Uvidíte, že aj srdce sa dá uzdraviť. 

Známe sú dva druhy ochorení srdca. Vrodené, s ktorými sa musíte naučiť žiť, ak nie je možná operácia. Druhý typ srdcových ochorení je spôsobený životným štýlom. Bohužiaľ, lekári v ordináciách často skôr predpisujú tabletky, než aby poskytovali rady, a to je veľká chyba. Je toho toľko, čo sa dá ovplyvniť. Nielen pokiaľ ide o srdce. Orgánu, ktorý bije v našej hrudi, stačí často veľmi málo a zmeny k lepšiemu môžu byť obrovské, viditeľné a vy sa môžete vrátiť k svojmu obľúbenému športu alebo k čomukoľvek inému, čo vás postihlo v dôsledku ochorenia srdca. Rovnako dôležitá je však aj prevencia. Stručne povedané, je čas na účinnú generálnu opravu srdca a odstránenie zlozvykov, ktoré spomaľujú motor nášho tela.

Jedzte len zdravé tuky a čítajte etikety na potravinách

Naše telo zúfalo potrebuje tuky. Ale len tie zdravé, najlepšie panenské alebo získané zo živočíšnych zdrojov, ako je rybí alebo krilový olej. Bohužiaľ, vo väčšine potravín sa nachádzajú nezdravé tuky, ktoré nám spôsobujú nezdravý tréning cholesterolu. Úplne najhoršie sú transmastné kyseliny. Veľmi účinne upchávajú naše tepny tým, že zvyšujú hladinu zlého cholesterolu (LDL) a znižujú hladinu dobrého cholesterolu (HDL). Keď zo stravy vylúčite transmastné kyseliny, zlepšíte prietok krvi v celom tele. Ako rozpoznáte tento typ tuku? Ide o priemyselne vyrábané tuky, ktoré sa nachádzajú v balenom pečive, rôznych druhoch rýchleho občerstvenia, margarínoch a vo veľkej miere sa používajú vo fast foodoch. Preto sa mu hovorí nezdravé jedlo. Ostatné nezdravé potraviny so zlými tukmi môžete ľahko rozpoznať. Stačí sa pozrieť na etiketu na obale. Ak nájdete slovné spojenie "stužený tuk/olej", automaticky nechajte potravinu v regáli.

Predstavenie zdravého taniera a čoho sa v strave vyvarovať

Ešte ste nepočuli o zdravom tanieri? V praxi to znamená, že si jedlo na tanieri rozdelíte na štvrtiny. Jedna štvrtina je zelenina. Čím väčšia rozmanitosť, tým lepšie pre vás. Druhá štvrtina je ovocie. Ideálne je vybrať si sezónne a čo najfarebnejšie. V prípade núdze môžete ovocie nahradiť zeleninou, ktorá potom tvorí polovicu pokrmu. Ďalšiu štvrtinu tvoria kvalitné bielkoviny. Čo si predstavujete pod pojmom kvalitný proteín? Pokiaľ ide o živočíšne bielkoviny, v prvom rade kvalitné chudé mäso. Podľa štúdií živočíšne bielkoviny posilňujú steny tepien, zatiaľ čo rastlinné bielkoviny, ako napríklad tie, ktoré sa nachádzajú v šošovici alebo fazuli, zabraňujú rýchlym zmenám krvného tlaku. Potraviny bohaté na bielkoviny obsahujú aj dôležité aminokyseliny, ktoré znižujú riziko hypertenzie, infarktu a mŕtvice. Vajíčka, orechy alebo olejnaté semená sú tiež vynikajúcimi zdrojmi bielkovín. A nakoniec posledná štvrtina taniera. Patria sem prílohy, ako je pohánka, ovsené vločky, kváskový chlieb alebo divoká ryža. Jedlo zbytočne nesoľte. Svetová zdravotnícka organizácia poukazuje na to, že priemerný západoeurópan denne skonzumuje dvakrát viac soli, ako je odporúčané. Dodáva, že nadmerné solenie so sebou prináša zdravotné problémy, ako sú srdcové choroby, vysoký krvný tlak, zvýšené riziko infarktu a mŕtvice. Takto zostavené jedlo nepreháňajte a získate mnoho ďalších zdravotných výhod. 

Zaraďte doplnky vhodné pre kardiovaskulárny systém

Funkcia srdca, ale aj dôležité spevnenie ciev je možné ovplyvniť mnohými doplnkami stravy. Jedným z tých najdôležitejších, hoci to nie je širokou verejnosťou známe, je lecitín. Ide o spoločný výraz pre všetky lipidy zložené z cholínu, mastnej kyseliny, glycerolu a kyseliny fosforečnej. Fyziologická potreba lecitínu v ľudskom organizme prirodzene stúpa napríklad pri zvýšenej hladine cholesterolu v krvi, ale aj pri akejkoľvek zvýšenej námahe. Veľmi dôležitou látkou je aj koenzým Q10, ktorý je kľúčovou súčasťou bunkových mitochondrií. Nejeden skúsený lekár suplementáciu koenzýmom Q10 odporúča pri zvýšenom krvnom tlaku alebo po prekonanom infarkte myokardu. Tento doplnok prináša aj množstvo ďalších pozitívnych efektov, ale bohužiaľ k nemu v súčasnosti nie je povolené písať žiadne zdravotné tvrdenia. K akému suplementu naopak áno, je chlorella. Blahodarná sladkovodná riasa je známym antioxidantom a zároveň má priaznivý efekt na normálnu činnosť srdca a ciev. Podobne pôsobí aj pestrec, cesnak a možno vôbec najúčinnejší je výťažok z čajovníka. Mimochodom, pri starostlivosti o srdce a cievy rozhodne nezabudnite ani na dopĺňanie hladín horčíka.

Dôležitosť športu a pohybu celkovo

Srdce doslova neznáša, keď dlho sedíte a máte nedostatok pohybu. Koľko pohybu denne srdce potrebuje zisťovali prestížni vedci zo Švédska. Dospeli k výsledku o hodnote 150 minút. Najviac prospešné pre srdce je podľa vedcov plávanie alebo obyčajná pešia chôdza. Posilňuje sa tým srdcový sval, zbavíte sa nadváhy a zároveň upokojíte nervovú sústavu. Preto zbytočne dlho neseďte, dávajte si prestávky a zaraďte do svojho bežného dňa viac pohybu, pokojne aj po menších dávkach. Dlhodobé sedenie zároveň zvyšuje riziko krvných zrazenín – hlbokej žilovej trombózy.

Zahoďte cigarety do koša

Keď spomíname štúdie, hodí sa zmieniť aj jedna ohľadom fajčenia. Tá ukazuje, že riziko vzniku srdcových ochorení je o 25 až 30 percent vyššie u ľudí, ktorí sú vystavení fajčeniu doma alebo v práci. Upozorňujeme, že to platí aj pre pasívne fajčenie. Preto sa vyhýbajte všetkým miestam, kde sa fajčí, prípadne neváhajte vymeniť pracovný kolektív, pretože ide o vaše zdravie. A prečo fajčenie škodí nielen pľúcam, ale aj srdcu? Dôvod je známy – chemikálie z cigaretového dymu podporujú vznik nánosov plakov v tepnách.

Nezabúdate piť?

Bolo preukázané, že nedostatok tekutín v tele zhoršuje srdcovú činnosť, poškodzuje cievy a môže zvýšiť riziko vzniku trombov. Veľké množstvo vody dokáže krv riediť, a to je dôležité pre všetkých srdciarov a hypertoniky. Napriek tomu by zodpovedajúci prísun tekutín nemal byť iba ich výsadou. Tým však myslíme čistú vodu. Sladený čaj alebo rôzne ochutené nápoje rozhodne srdcovej činnosti nepomáhajú. Energy drinky dokonca môžu srdcu uškodiť. A koľko vody teda piť, aby to bolo pre vaše srdce prospešné? Minimom sú 2 l denne, ale pri vyššej námahe alebo v lete rozhodne neurobíte chybu ani s tromi litrami.

Dentálna hygiena je dôležitá aj pre srdce

Posledný náš tip je pomerne nečakaný. Čudujete sa, ako môže dentálna hygiena súvisieť so srdcom? Zdravie zubov je totiž dobrým ukazovateľom celkového zdravia vrátane vášho srdca. Tí, ktorí trpia na zápaly ďasien vplyvom bakteriálnej infekcie, majú často rovnaké rizikové faktory pre srdcové ochorenia. Čím to? Baktérie v ústach, ktoré sa podieľajú na vývoji ochorení ďasien, sa môžu dostať do krvného obehu a spôsobiť zápal v cievach. Tento efekt jasne ukazuje, ako v našom tele dokáže byť všetko prepojené, a preto sa vždy oplatí pracovať na svojom celkovom zdraví.