Podľa dostupných sociologických prieskumov mnohí Česi, najmä mladé rodiny s deťmi, v zime veľmi radi kúria. Niet divu, že zvyšovanie cien energií niektorými dodávateľmi na astronomické sumy teraz desí mnohých ľudí. A predsa - nebolo by lepšie otočiť ručičku na radiátore alebo termostate bližšie k nule aj počas mrazivých mesiacov? A čo deti hrajúce sa na podlahe? Ochorejú, alebo im nižšie teploty prospejú? A aký vplyv majú rôzne teploty v miestnostiach na celkové zdravie ľudí? V tomto článku sa dozviete, čo spôsobuje prehriatie miestnosti a aké teploty by ste mali vo svojej domácnosti udržiavať.

Istota tepla v domácnosti je jedným z najväčších dôkazov blahobytu spoločnosti. Niekedy sa môže zdať, že tí, ktorí málo kúria, sa sami pripravujú o pohodlie alebo sú lakomci, ktorí sa jednoducho nechcú príliš zahriať. Zároveň to však vôbec nie je alebo nemusí byť pravda. Možno je udržiavanie vlažných teplôt dobrou stratégiou pre celkové zdravie. Je to naozaj tak? Pozrime sa na to trochu iným pohľadom. WHO odhaduje, že až 90 % času trávime v interiéri. Nižšie percento nie je bežné ani v dnešných dedinách. Ak tam žijete, vidíte deti, ktoré sa neustále hrajú na ulici, a ľudí, ktorí trávia svoj voľný čas prevažne v záhradách? Uzavretie ľudí v budovách je počas pandémie koronavírusu ešte extrémnejšie. Čo už, pobyt v izbách, kanceláriách, dielňach a iných vnútorných priestoroch by nebol taký škodlivý, keby sa dodržiavalo niekoľko základných pravidiel. 
Len pre príklad - v Európe sa v súčasnosti za optimálnu teplotu v jednotlivých miestnostiach považuje 18-20 stupňov. Reálna prevádzková teplota v českých domácnostiach a kanceláriách je však bežne vyššia ako 24 stupňov a nie je ničím výnimočným, ak má česká rodina obývaciu izbu vyhriatu na 28 stupňov Celzia. Takéto hodnoty v kombinácii s nedostatočným vetraním a suchým vzduchom sú pre ľudské zdravie vyslovene rizikové. Najmä deti, ktoré si majú počas rastu vytvoriť zdravú imunitu, sú na tom v tomto smere doslova biedne. Jediný, kto skutočne potrebuje vyššie teploty pre zdravie, je starý človek s menej prekrveným organizmom.

Čo sa stane, keď je vetranie slabé

Ak patríte k tým, ktorí nevedomky bivakujú vo svojom obytnom priestore v prítomnosti nevetraného vzduchu v zmysle "je tam zima, ale teplo", mali by ste s týmto zvykom čo najskôr skoncovať! Prehriaty a nevetraný vzduch stráca svoju prirodzenú vlhkosť, ktorá by mala byť približne 40 až 60 %. To vytvára extrémne suché podmienky a bez priameho ohňa, čo je vlastne vždy, keď nemáte zapálený krb, sa eliminuje horenie na konečné výpary oxidu uhličitého a vodnú paru, vlhkosť sa odparuje a zanecháva pokožku a sliznice suché. Suché sliznice a iné časti tela sú najväčším problémom, ktorý vzniká, keď ste v horúcej a suchej miestnosti. Telo sa s tým nedokáže vyrovnať. Suché sliznice sa vám odvďačia škriabaním v hrdle, pálením očí, vodnatou alergiou pripomínajúcou nádchu alebo dokonca suchým kašľom, ktorý sa váš lekár márne snaží vyriešiť, či zhoršujúcim sa chrápaním. Suchý vzduch spolu s nadmerným ohrevom toho dokáže naozaj veľa. Pobyt v prehriatom prostredí vedie aj k dehydratácii organizmu - je spôsobená zvýšeným odparovaním potu z pokožky a stratou vody vo vydychovanom vzduchu. Vaše obličky sa vám za to určite neodvďačia.

Živná pôda pre roztoče a dobré prostredie pre pôžičky a infekcie

Aby toho nebolo málo, je dôležité spomenúť, že vysušené sliznice sú veľmi náchylné na infekcie. Prečo sa to deje? Mikróby sa v suchom vzduchu udržiavajú dlhšie a roztočom sa v ňom darí. Neviete zistiť, prečo sa vaše alergické reakcie zhoršili? Najväčším vinníkom môže byť horúci a suchý vzduch v interiéri. Dobre na tom určite nie sú ani astmatici.
Ideálnu klímu možno ľahko dosiahnuť doma, ale čo ak najväčšie problémy so vzduchom pociťujete v práci, kde sa všetci kolegovia okamžite sťažujú, keď niekto v zime otvorí okno, aby vyvetral? Je ľahké pochopiť, koľko ľudí naozaj nemôže žiť bez prehriateho prostredia. Ale späť k riešeniu! Pobyt v prostredí, ktoré vám svojou klímou nerobí dobre, si vyžaduje, aby ste podporovali svoj imunitný systém a nenechali sa ním stresovať. Stres oslabuje vašu imunitu, a preto nevedomky umožňujete vírusom ľahšie preniknúť do vášho tela cez suché sliznice. Okrem klasických prípravkov na posilnenie imunity v podobe vitamínu C, D, železa, zinku, kvalitného B-komplexu alebo multivitamínu môžete vyskúšať aj adaptogény - bylinky na ľahšiu adaptáciu na náročné podmienky. Patrí medzi ne ashwagandha, ženšen, eleuterokok alebo rodiola. Prirodzenú ochranu organizmu podporuje aj ibištek, jablčný ocot a cesnak.

Ako vetrať a zvlhčovať vzduch počas zimy

Základom je, že pre vaše zdravie a zdravie vašich detí je najlepšie, ak pravidelne vetráte svoj domov a udržiavate príjemne vlhký a teplý vzduch bez ohľadu na ročné obdobie. Nemusíte sa báť, že sa vaše deti budú hrať na koberci namiesto na studenej podlahe, ktorá bez kúrenia v zime zostáva chladná takmer v každej domácnosti. Každé dve hodiny otvorte okno doširoka na päť minút a pred spaním ho dlhšie vyvetrajte. Budete lepšie spať. Je tiež dôležité, aby vlhkosť v miestnosti neklesla pod 40 % a nepresiahla 60 %, pretože pri vyššej vlhkosti hrozí riziko vzniku plesní. To je problém najmä v starých domoch so slabou izoláciou. 
Ako jemne zvlhčovať vzduch? Najjednoduchším spôsobom, ako lacno a rýchlo zvýšiť vlhkosť, je použiť výparník. Tie sa predávajú napríklad vo forme závesných nádob, ktoré sa umiestňujú na radiátory. Sú vyrobené napríklad z keramiky, kameniny alebo nehrdzavejúcej ocele. Ak nemáte odparovač, môžete ho nahradiť miskou s vodou, do ktorej nakvapkáte trochu citrónovej alebo pomarančovej šťavy alebo niekoľko kvapiek esenciálneho oleja a umiestnite ju na ohrievač. Je tiež dobré zaobstarať si do domácnosti niekoľko izbových rastlín. Nielenže zlepšia životné prostredie, ale aj zútulnia váš domov bez toho, aby ste museli veľa kúriť.