Hormóny sú niečo ako poslovia informácií medzi jednotlivými súčasťami organizmu. Niet divu, že toho riadi ešte viac, než si možno myslíte. Na starosti majú riadenie a modifikáciu doslova celého metabolizmu. Tieto špecifické látky kolujú v celom krvnom obehu aj vám. Dopamín, adrenalín, serotonín, kortizol a mnoho ďalších hormónov udáva aj teraz a každú ďalšiu sekundu, aký máte práve deň, či sa budíte s úsmevom, dobre spíte či ste nervózny. Možno do tohto zložitého procesu zasiahnuť? A ako to vyzerá, keď máte niektorého z hormónov prebytok alebo naopak nedostatok?

Téma hormónov je samo o sebe vyložene odbornej, ale vynasnažíme sa pojať ho všeobecnejšie. V súčasnosti ste si mohli určite všimnúť veľkej popularity okolo témy hormónu dopamínu, neustále diskutované dopamínové závislosti - zbieranie "lajkov" na sociálnych sieťach. A možno ešte predtým váš obvodný lekár pri kontrole načal tému hormónov štítnej žľazy. Ďalšia téma je vyložene ženské - menopauza, útlm funkcie vaječníkov, kedy sa znižuje hladina ženských hormónov - progesterónu a estrogénu. Áno, začíname rovno veľa zoširoka, ale je fajn si pripomenúť, že hormonálna téma nechodí ďaleko okolo vás, je totiž vašou súčasťou. A aj keď sa kvôli hormónom chodí na endokrinológii, nejde iba o endokrinologický systém, verejnosťou vnímaný bežne len ako orgán zvaný nadobličky.



Sú to vlastne všetky žľazy s vnútornou sekréciou. Čo to znamená? Endokrinné žľaza - žľaza s vnútornou sekréciou hormóny vytvára a vylučuje priamo do vašej krvi. Medzi tieto žľazy patrí okrem nadobličiek pohlavné žľazy, hypofýza (hypofýza), štítna žľaza, prištítne telieska a Langerhansove ostrovčeky pankreasu aj rad ďalších.

Najznámejšie hormóny sú:

  • Testosterón - známy hlavne kulturistom, dáva vitalitu, silu a sexuálnu túžbu
  • Progesterón - známy ženám, funguje ako prirodzené Valium, udržuje v pokoji
  • Oxytocín - hormón lásky a sociálneho života, veľmi extrovertný hormón dá sa povedať
  • Hormóny štítnej žľazy ako je T3 a T4 - podporujú metabolizmus, energiu a aktivitu
  • Kortizol - spúšťa reakciu boj / útek, keď je ho ráno málo, je človek unavený
  • Estrogén - posilňuje kosti a zaisťuje zdravú pleť
  • Dopamín - prenášač nervového vzruchu (neurotransmiter), pre pozitívnu náladu
  • Adrenalín - spúšťa v organizme totálnej mobilizácii síl, napätie, akcieschopnosť

Ako dostať hormóny do rovnováhy z nerovnováhy?

V našich článkoch to píšeme často, ale ani u hormónov neplatí výnimka - ich správnej hladiny a fungovanie ovplyvňuje hlavne strava, životný štýl a okolité prostredie. Bohužiaľ niekto môže mať menší šťastie kvôli svojim genetickým predpokladom. To sa týka funkcie štítnej žľazy, jedného z najdôležitejších endokrinných orgánov. A potom je tu najčastejšia príčina hormonálnej nerovnováhy v súčasnosti - antikoncepcie. Pilulky hormonálnej antikoncepcie rozbiehajú kaskádu problémov od deficitov určitých mikroživín až po narušení veledůležité črevnej mikroflóry. Neprirodzene zvyšujú aj hladinu estrogénu. S tým prichádza riziko migrén, zmien nálad, navýšenie hmotnosti alebo vyššieho krvného tlaku. Endokrinologický systém v tele dokáže nabehnúť na zlú koľaj aj v prípade, že málo spíte. Nemožno opomenúť ani vek, pretože s jeho pribúdaním niektoré z hormónov proste prirodzene ubúdajú.

Existujú 4 najdôležitejšie veci, ktoré odporúčame urobiť, keď chcete porovnať hormóny. Začnime spomínaným spánkom. Zoznámte sa s pravidlami spánkovej hygieny a zrevidujte svoju spálňu. Základom je spať na ergonomické matraci a vankúšmi, samozrejmosťou je čisté obliečky a čerstvý vzduch daný vetraním pred spaním. Miestnosť by mala byť tmavá, chladná a tichá. Ak môžete, vyhnite sa práci vo třísměnných prevádzkach, ktoré spánkový rytmus a tým pádom aj hormóny dokážu pekne rozhodiť.

Ďalším bodom sú pohybové aktivity. Hýbajúce sa telo je zdravé telo. S ohľadom na vyváženú hormonálnu hladinu prídu vhod športy skôr pokojnejšie. Vedci zistili, že pri behaní sa znižuje príliš vysoká hladina adrenalínu a vyrovnáva sa aj kortizol. Skvelá je aj pokojná jazda na bicykli, plávanie alebo joga. Pri športe sa všeobecne vyplavujú endorfíny, hormóny navodzujúci dobrú náladu. Tú prináša aj serotonín, ďalší z hormónov šťastia, ktorý je so športom spojený.

Vyvážený jedálny lístok a dobre zvolené doplnky stravy sú ďalším predpokladom správny hladín hormónov počas celého dňa. Celému endokrinnému systému škodí priemyselne spracovávané potraviny plné prídavných látok. Biely cukor, pšeničná múka, alkohol alebo rafinované rastlinné oleje - to sú potraviny, ktoré si s hormónmi príliš nerozumie a endokrinným žľazám s nimi funkciu rozhodne neuľahčíte. Namiesto spomínaných olejov používajte panenskej, s vysokým obsahom Omega 3 mastných kyselín. Ide o zdravé tuky pre hormóny prospešné. Omega 3 existuje aj v niekoľkých verziách doplnkov stravy, najkvalitnejšie zdrojom je krížových referencií olej. Veľké rade hormónov prospievajú aj potraviny bohaté na antioxidanty. Ostatne antioxidantov vo forme doplnku je tiež veľa - chlorella, pestrec, spirulina, mladý jačmeň a mnoho ďalších.
A nakúpte si veľa avokád, kokosových produktov, sladkých zemiakov či jabĺk. Tieto potraviny sú podľa štúdií pre hormóny nejblahodárnější.

A posledný bod na záver - dajte stopku chémiu obsahujúce xenoestrogeny. O čo ide? Tieto syntetické hormóny napodobňujú ženské pohlavné hormóny estrogény. Možno sa budete čudovať, ale stretávate sa s nimi denne. Sú súčasťou bežne používaných plastov, kozmetiky, hygienických potrieb alebo upratovacích prostriedkov. Pesticídy, parabény, ftaláty a bisfenol - tie všetky majú s xenoestrogeny tiež čo dočinenia.

Snažte sa teda vyberať, čím sa obklopujete. Neváhajte si priplatiť za šetrné ekologické prostriedky, kvalitné BIO potraviny a makajte na celkovom zlepšenie svojho životného štýlu. Zmeny spozná aj váš hormonálny systém, vďaka čomu sa celé vaše telo dokonale vyladí.

Ďalšie doplnky pre hormonálny systém:

  • L-Tryptofán
  • kotvičník
  • Wild Yam (pre ženy)
  • Muira puama
  • Mucuna (zdroj L-dopa)