Často sa sťažujete na nafúknuté brucho a máte pocit, že máte namiesto brucha balón vo chvíľach, keď sa to najmenej hodí? Keď sedíte s priateľmi v parku na festivale jedla, v reštaurácii plnej ľudí na dovolenke, ale hlavne - rozčuľuje vás nadúvanie najviac, pretože je jednoducho šialene nepríjemné? Nadúvanie čriev je jedno veľké tabu, ktoré trápi veľa ľudí. Verte mi, nie ste sami! Ale prečo sa to deje? Aké sú najčastejšie príčiny? To všetko si preberieme v dnešnom článku. A dobrá správa hneď na úvod - našťastie existuje množstvo spôsobov, ako sa nadúvaniu vyhnúť, znížiť ho a užiť si mnohé hostiny, all inclusive služby alebo festivaly jedla, ktoré pre vás často boli nočnou morou.

Prečo niekto trpí nadúvaním?

Nadúvanie brucha je jedným z najčastejších gastrointestinálnych problémov vôbec. Pocit zvýšeného tlaku, napätia a v neskorších štádiách neznesiteľné kŕče - to všetko sú príznaky, ktoré signalizujú nafúknuté brucho. 99 % populácie ním trpí vlastnou vinou a len zlomok je spôsobený genetikou a vrodenými chybami. Je to dobrá alebo zlá správa? Určite dobré! Nadúvanie je teda na 99 % kontrolovateľné a často stačí len málo. Čím rýchlejšie zistíte príčinu, tým rýchlejšie sa vám uľaví. Pravidelne nafúknutým bruchom trpia najmä tí, ktorí nepoznajú mieru v konzumácii nezdravých potravín, nemajú lekárom overenú dostatočnú potravinovú intoleranciu, zbytočne sa prejedajú alebo prejedajú, prípadne nedodržiavajú správne stravovacie návyky, prežívajú veľa stresu a málo sa hýbu. Toto sú najčastejšie dôvody a beda im, keď sa sčítajú. Ak takýto nepokoj v bruchu zažívate často a dlhodobo s ním bojujete, nemôžete si kvôli nemu užívať veľa aktivít a voľného času. Nie je dôvod čakať, pretože nadúvanie nie je nič, čo by nemohlo prerásť do vážnejších problémov, behania po lekároch a následného vypočutia si nepríjemných diagnóz, ako je nepriechodnosť čriev, chronický črevný zápal, zhoršenie alergií alebo syndróm dráždivého čreva a neustále pálenie záhy.

Vyhýbanie sa rizikovým potravinám a práca na životnom štýle

Jedným z najúčinnejších spôsobov riešenia mnohých zdravotných problémov je zmena životného štýlu k lepšiemu. Je veľká škoda, že mnohí lekári vám to vôbec nepovedia a namiesto toho vám dajú len nejaké lieky. Skrátka, vzdelávanie o zdravom životnom štýle by nemalo zostať len doménou odborníkov na výživu. Úprava stravy a zdravé cvičenie spolu so spánkom sú tri najdôležitejšie faktory pre úspech a dosiahnutie takejto zmeny. Striktne sa zbavte všetkých polotovarov, upravených potravín a nezdravých mastných jedál, vyhoďte všetky presladené nápoje, prestaňte neustále žuť. Potraviny obsahujúce oligosacharidy, t. j. strukoviny, niektoré druhy zeleniny (karfiol, brokolica, cibuľa a cesnak), ovocie (broskyne, marhule, slivky, jablká) a obilniny môžu tiež spôsobiť nafúknuté brucho. Obmedzte tiež vysoký príjem soli - nepridávajte soľ do potravín a potravín s náhradami cukru. 

Pozrite sa, ako vám pomôže vyradenie lepku, laktózy a sóje. Môžete rýchlo otestovať, čo nevyhovuje vášmu tráveniu. To isté môžete vyskúšať aj s rôznymi druhmi ovocia a zeleniny, pretože mnohí ľudia trpia potravinovou intoleranciou/alergiami na niektoré z týchto inak veľmi zdravých potravín. Žiaľ, nie u každého sa alergia prejavuje svrbením úst, vyrážkou alebo opuchom. Chcete mať úplnú istotu? Každý alergológ vás otestuje na intolerancie a alergie. Požiadajte ho, aby vyplnil celý panel v prihláške, a to v maximálnom počte testovacích položiek.

Správny životný štýl je tiež o cvičení a spánku. Samotný pohyb rozhýbe črevá, a tým pomáha tráveniu. Spánok potom harmonizuje a regeneruje celé telo a všetky orgány - samozrejme, vrátane trávenia.

Aké potraviny a doplnky pomáhajú?

Tak ako existujú nezdravé potraviny, existujú aj potraviny, ktoré majú opačný, priaznivý účinok a potenciál odstrániť brucho zväčšujúce sa ako balón. Zázvor je vynikajúci, pretože obsahuje enzýmy, ktoré pomáhajú telu tráviť bielkoviny, a má upokojujúce a protizápalové účinky na črevá. Aj obyčajná kyslá uhorka je účinným prostriedkom na trávenie. Fermentované uhorky môžu znížiť pôsobenie zlých črevných baktérií, zmierniť nadúvanie a plynatosť, ako aj hnačku a zápchu. Takýto harmančekový alebo feniklový čaj je tiež jedným zo zázrakov. Obe upokojujú trávenie a sú vhodné do termosky na cestu alebo kdekoľvek, kde vidíte možnosť problémov s nadúvaním.

Môžete so sebou nosiť aj niekoľko kapsúl výživových doplnkov pre každú príležitosť. Vyberajte si hlavne tie, ktoré podporujú trávenie; užitočné sú aj rôzne zdroje vlákniny alebo tráviacich enzýmov, ako napríklad psyllium, inulín, bobule acai a enzýmy bromelaín a papaín. Odporúča sa aj ľubovník bodkovaný, schizandra a ibištek. Len pozor na nadmerné množstvo vlákniny! Bude to mať opačný účinok - ideálne množstvo celkovej prijatej vlákniny za deň je 15 až 35 g.

Stres ako príčina nafúknutého brucha

Ak je váš životný štýl dobrý a nemáte problémy s alergiami a potravinovou intoleranciou, zamyslite sa nad tým, ako zvládate stres. Poznáte ten pocit, keď ste z niečoho nervózni a začne sa vám kvôli tomu dvíhať žalúdok a nafúkne sa vám brucho? Stres ovplyvňuje obrovské množstvo procesov, ak je dlhodobý, prepína telo do režimu boja a úniku a prispôsobuje sa mu funkcia mnohých systémov v tele. Pri strese sa produkujú hormóny (až 95 % serotonínu (hormónu šťastia) sa tvorí v črevách), ktoré kolujú po celom tele a môžu negatívne ovplyvniť aj trávenie. Keď ste vo väčšom strese, často sa vám stáva, že viac dýchate a prehĺtate veľa vzduchu, ktorého množstvo potom môže spôsobiť nadúvanie a tiež bolesti brucha. Stres ovplyvňuje aj produkciu žalúdočných kyselín a napokon nezabúdajte - keď je človek dlhodobo v strese, podvedome siaha po inej skladbe potravín, ako by sa normálne stravoval - snaží sa upokojiť čokoládou, rýchlym občerstvením, alkoholom. Samotný príjem tohto druhu potravín vedie k tráviacim problémom.

Dlhodobá práca na trávení pomocou probiotík

Za nadúvaním je aj nerovnováha črevného mikrobiómu, ktorú ste si nevhodným životným štýlom zničili. Škodlivé baktérie, ktoré sa radi premnožia, keď je v strave nezdravé jedlo a veľa sladkostí, samy produkujú veľa plynov. Mikrobióm možno ovplyvniť probiotikami. Existujú buď zložené probiotiká zložené z viacerých kmeňov, najmä laktobacilov a bifidobaktérií, alebo jednotlivé špecifické kmene, ako napríklad E. coli alebo saccharomyces boulardii. Probiotiká by skrátka nemali byť len súčasťou režimu po antibiotickej liečbe. Ich užívanie je prospešné pre každého, kto má črevné problémy, a oplatí sa ich užívať dlhodobo.

Rady na záver

Nedovoľte, aby problémy s nafúknutým bruchom prerástli do niečoho chronického, a nikdy si nedovoľte, aby ste sa s nimi snažili žiť, akoby sa nič nedialo. Ak sa problém zhoršuje a nepomáha zmena stravy a životného štýlu, neváhajte navštíviť lekára. Fyzikálne vyšetrenie brucha počúvaním fonendoskopu a palpáciou (na vylúčenie bolestivosti alebo na určenie miesta bolesti) je nevyhnutné; pri podobných stavoch sa vždy vykonáva vyšetrenie na vylúčenie prítomnosti krvi v stolici. Zo zobrazovacích metód sú najčastejšie röntgen brucha, ultrazvuk brucha a, samozrejme, CT vyšetrenie, na ktoré vám ochotný lekár bez váhania vypíše žiadanku.