Každý z nás je niekedy unavený. Ťažký deň v práci, náročný tréning, rušný víkend - to a mnoho ďalších sú dôvody pre dni únavy, po ktorých si jednoducho potrebujeme oddýchnuť. Vysoké nároky dnešnej doby si jednoducho vyžadujú, aby sme boli v dobrej fyzickej a psychickej kondícii a pripravení zvládnuť akúkoľvek výzvu. Proti tomu úplne stojí návyk na pohodlie, ktorý často oslabuje našu celkovú kondíciu a nedáva nám možnosť pripraviť sa na náročné obdobia. Ak sa táto nerovnováha často opakuje, môžete z dlhodobého hľadiska pozorovať zvýšenú únavu. Stručne povedané, denne sa stretávate s faktormi vlastného životného štýlu. Neviete, ako na ňom pracovať? A môžu byť príčiny zvýšenej únavy niekde inde? Na čo si dávať pozor alebo o čom sa poradiť so svojím lekárom? So všetkým vám poradíme v nasledujúcich riadkoch.

Nedostatok pohybu a sedavý spôsob života

Najväčším zabijakom kondície je zanedbávanie prospešného pohybu. Počuli ste niekedy od niekoho výhovorku, že je príliš unavený na cvičenie? To ich mohlo dostať do začarovaného kruhu, v ktorom sedavý spôsob života spôsobuje, že svaly sú také ochabnuté, že ich výdrž nestačí na celý deň. Práve nedostatok pohybu je jednou z najčastejších príčin zvýšenej únavy. Ak prídete domov z práce vyčerpaní a potrebujete si zdriemnuť, je to zvyčajne varovanie pred veľmi zníženou kondíciou.
Nie je potrebné stať sa vytrvalostným športovcom. Stačí ich pomerne málo. Ak niekde čakáte, skúste sa namiesto sedenia prejsť, namiesto výťahu choďte po schodoch, namiesto gauča si nájdite matrac a pretiahnite sa. Na zvýšenie hladiny energie stačí naozaj málo. Dlhé sedenie tiež bráni správnemu fungovaniu lymfatického systému, ktorý sa takmer zastaví a nemôže prirodzene vylučovať škodlivé látky, toxíny, ktoré často prispievajú k zvýšenej únave.

Zlá strava a príliš veľa cukru

Sú potraviny, ktoré dodávajú energiu, a sú potraviny, ktoré energiu prijímajú. Cítili ste sa niekedy po nezdravom alebo ťažkom jedle unavení, ospalí a nemali ste chuť nič robiť? Takmer určite ste si vychutnali niečo, čo vám odčerpáva energiu alebo nadmerne zaťažuje trávenie, kam sa potom musí energia z vášho tela nasmerovať. Veľkým problémom je, že mnohí ľudia si stále myslia, že energetický nápoj alebo čokoláda sú zázračné energetické pilulky. Žiaľ, musíme vás sklamať. Čo poviete na toto. Záťaž sacharidmi a najmä rafinovanými cukrami môže človeka krátkodobo nakopnúť, ale z dlhodobého hľadiska je to zdroj falošnej energie, ktorý je úplne nefunkčný, pretože nadmernou konzumáciou týchto produktov len narušíte rovnováhu svojho mikrobiómu. Škodlivé baktérie vo vašom mikrobióme sa vykrmujú a len si berú energiu. Čo sa deje v tele počas sacharidovej bomby? Vysoký príjem cukru a spracovaných sacharidov spôsobuje rýchle zvýšenie hladiny cukru v krvi. To je signál pre pankreas, aby produkoval veľké množstvo inzulínu, aby sa cukor dostal z krvi do buniek. Tento nárast hladiny cukru v krvi a jej následný pokles sa môže veľmi rýchlo opäť vyčerpať. Preto zaraďte potraviny, ktoré dodávajú energiu. Skutočný druh.
Nezabúdajte na dostatok zeleniny a strukovín, na potraviny bohaté na vlákninu, orechy a semienka alebo ovsené vločky, ktoré sú obrovskou zásobárňou energie. Pri výbere potravín sa môžete riadiť aj pravidlom, že do košíka nedávajte nič, čo bolo akýmkoľvek spôsobom upravené alebo modifikované. Čerstvé potraviny skrátka vedú.

Na ďalšie zlepšenie trávenia a dobré spracovanie všetkých potravín bez nadmerného energetického výdaja môžete užívať aj doplnky stravy s probiotikami, vlákninou - inulínom, psylliom alebo tráviacimi enzýmami, ako sú bromelaín a papaín.

Nedostatok spánku a spánok v nevhodnom čase

Naše telo bez toho, aby sa zdalo, vykonáva počas spánku mnoho činností, ktoré sú úplne závislé od neskoršieho fungovania počas. Okrem ukladania do pamäte sa počas spánku produkuje veľa hormónov. Tie regulujú náš metabolizmus a hladinu energie. To je samo o sebe veľkým dôvodom, prečo sa snažiť o kvalitný spánok. Dá sa povedať, že nedostatok spánku doslova sabotuje váš deň.
Spánok by mal byť pokojný a neprerušovaný, aby mozog mohol prejsť všetkými piatimi fázami každého spánkového cyklu. Okrem dostatočného spánku sa zdá, že pravidelný spánok pomáha predchádzať únave. V jednej štúdii tínedžeri, ktorí chodili spať v rovnaký čas počas pracovných dní aj víkendov, uvádzali menšiu únavu a menšie problémy so zaspávaním ako tí, ktorí boli cez víkend hore a spali menej hodín. Takáto pravidelnosť je však dôležitá pre každého. Je to jedno z najdôležitejších pravidiel tzv. spánkovej hygieny. Patrí sem chodenie do postele bez obáv, udržiavanie tmy v miestnosti, príjemne chladná spálňa alebo vyhýbanie sa modrému svetlu z obrazoviek či televízie aspoň hodinu pred spaním.

Niektoré doplnky stravy vám opäť môžu uľahčiť dobrý spánok a uľahčiť vám ísť spať úplne pokojne. Eleuterokok, rhodiola, ľubovník bodkovaný podporujú celkovú relaxáciu a možno odporučiť aj 5-HTP, synefrín alebo DMAE.

Dlhodobo zvýšený stres

Téma spánku a stresu sú navzájom veľmi prepojené, preto je potrebné spomenúť, že stres môže veľmi negatívne ovplyvniť aj úroveň energie. Stres vyčerpáva organizmus na viacerých úrovniach. Po prvé, neustále beží v režime boja alebo úteku, t. j. vyplavuje mnoho látok, ktoré ovplyvňujú svalové napätie a zvýšenú koncentráciu. To je samo o sebe veľmi vyčerpávajúce. Stres tiež potláča imunitu a riadi nervový systém nesprávnym smerom. Samozrejme, že určitý stres je normálny, ale keď sa vám zdá, že je to váš každodenný chlieb a cítite sa z neho unavení, je čas začať s tým rýchlo niečo robiť.
Nie je hanbou vyhľadať pomoc psychoterapeuta, ktorý vás naučí rôzne techniky na zvládanie stresu. Na YouTube však nájdete aj množstvo dobrých rád a návodov na meditáciu, ktorá je ďalším veľmi účinným prostriedkom na zvládanie stresu.

Čo ak sú na vine choroby a iné zdravotné problémy?

Dlhodobá únava alebo dokonca chronický únavový syndróm, ktorý sa vyznačuje nevysvetliteľnou únavou trvajúcou viac ako niekoľko mesiacov, ako aj príznakom nazývaným PEM - Post Exertional Malaise, zhoršenie príznakov aj po menšej fyzickej alebo psychickej námahe, pričom príznaky sa zvyčajne zhoršia 12 až 48 hodín po aktivite a trvajú niekoľko dní alebo dokonca týždňov. Za spustením tohto syndrómu u určitého percenta ľudí môžu byť chronické infekcie, vírusová záťaž a veľmi oslabená imunita, ktorá prestala správne fungovať a prešla na akéhosi autopilota. Alergie, intolerancie alebo nedostatky nadobličiek a štítnej žľazy môžu ešte viac prehĺbiť závažnosť ochorenia.
Keď pôjdete k lekárovi, určite ho požiadajte, aby vám urobil krvné testy na všetky vyššie uvedené parametre. Odporúčame tiež vyšetrenie na vírusy, ako je EBV (ktorý spôsobuje mononukleózu), HHV6 (herpes vírus 6) a tiež boreliózu alebo pľúcne chlamýdie.

Včasné zistenie príčin vždy urýchli vašu liečbu, zotavenie a opätovné získanie energie.

Energetické doplnky:

  • acerola
  • vitamín B12
  • bisglycinát železa
  • moringa
  • ženšen
  • taurín
  • guarana