Pojem mozgová hmla alebo mozgová hmlovina sa rozšíril najmä s kovidom. Napriek tomu to nie je pojem, ktorý by bol dovtedy neznámy. A nemusí sa to týkať len koronavírusu alebo postkovidového syndrómu. Je to stav, keď jednoducho vôbec nemyslíte alebo nie ste schopní zapamätať si a sústrediť sa na dlhý čas. Takýto zdravotný problém môže veľmi negatívne ovplyvniť váš osobný a profesionálny život. Poskytujeme prehľad toho, čo môže stáť za mozgovou poruchou a ako sa jej zbaviť.

Čo je to mozgová hmla?

Pre stav mozgovej hmly asi nemožno vymyslieť vhodnejší výraz. Hmla nás môže otravovať ako vodičov za volantom, turistov túžiacich po nerušenom výhľade, ale nemá na nás žiadny pozitívny vplyv, ani keď sme doma a vidíme ju za oknami. Rovnako je to aj s mozgovou hmlou. Môže ovplyvniť takmer všetky kognitívne funkcie a bráni nám adekvátne reagovať a rozhodovať sa. Existujú dokonca prípady, keď mozgová hmla vyvoláva vysokú únavu, pretože si vyžaduje neuveriteľné množstvo energie, aby ste sa pokúsili aspoň čiastočne normálne myslieť. Výsledkom je totálny zmätok, ktorý často vedie k rezignácii na všetko, a k tomu sa pridá poriadna dávka depresie, keď sa človeku všetko rozpadá pod rukami. Dá sa teda povedať, že mozgová hmla môže spustiť kaskádu následných zdravotných ťažkostí. Ale čo tam bolo na začiatku? Mozgová hmla alebo niečo iné pred tým?

Uvedomenie si, čo je ešte normálne

Je dôležité uvedomiť si, že s vekom dochádza k fyziologickým zmenám, ktoré môžu spôsobiť poruchy mozgových funkcií, ktoré sme vždy považovali za samozrejmé. Učenie a zapamätanie si informácií môže trvať dlhšie. Už nie sme takí rýchli ako kedysi a celkovo potrebujeme na všetko trochu viac času. Rovnako dôležité je však uvedomiť si, kde je pomyselná hranica normálnosti. Problémom mozgovej hmly je, že v mnohých prípadoch má tendenciu vkrádať sa do nášho života. Jedinou výnimkou sú choroby, ktoré ju môžu vyvolať náhle a po vyliečení postupne samy vymiznú. Alebo by aspoň mala. Typickým príkladom je borelióza, ktorú zdravotníctvo podceňuje, vírus EB, ktorý je rizikový pre ľudí so zníženou imunitou a v akútnej fáze spôsobuje mononukleózu, ako aj iné infekcie alebo vírusy, napríklad koronavírus, o ktorom sa za posledné dva roky hovorilo 1000-krát. Tak či onak, ak mozgová hmla prichádza, odchádza a stále je do určitej miery súčasťou vášho života, a to aj po tom, čo ste prekonali vyššie uvedené ochorenia, ktorých príčinu ste už vyriešili, je dôležité si uvedomiť jednu vec. Ak sa nelieči, mozgová hmla môže dlhodobo ovplyvniť kvalitu vášho života a viesť k ďalším ochoreniam, ako je Parkinsonova choroba, strata pamäti alebo Alzheimerova choroba.

Bežné príčiny

Príčinou mozgovej hmly sú najčastejšie rozhodnutia týkajúce sa životného štýlu, ktoré nám spôsobili hormonálnu nerovnováhu, stres a ďalšie problémy, o ktorých budeme hovoriť. Niektorí vedci sa domnievajú, že na bunkovej úrovni je mozgová hmla spôsobená vysokou úrovňou zápalu, ktorý má multisystémové dôsledky ovplyvňujúce náladu, energiu a koncentráciu. Ale čo ak naozaj potrebujete vyriešiť len postvírusovú alebo infekčnú mozgovú hmlu? Postupujme postupne. A toto sú doplnky, ktoré by ste nemali vynechať pri mozgovej hmle zo všetkých príčin:

  • Omega 3
  • Ginkgo biloba
  • Inozitol
  • Lecitín
  • Cholín
  • L-karnitín
  • Vitamín C
  • Vitamíny série B
  • Moringa
  • Ashwagandha

Vysoká záťaž toxínmi a časté histamínové búrky

Náš imunitný systém neustále na niečo reaguje. Nielenže sa musí vysporiadať so všadeprítomnými vírusmi a baktériami, s ktorými prichádzame do kontaktu v hromadnej doprave, v práci, v prírode, skrátka všade. Je tiež ostražitý voči iným cudzím časticiam, ktoré sa dostávajú do nášho tela, napríklad prostredníctvom potravy. Typickým príkladom je alergická reakcia - prehnaná reakcia organizmu na čokoľvek, čo vníma ako hrozbu. Výsledkom nie je len vyrážka, pálenie, tráviace ťažkosti alebo únava. Histamínová búrka je reakcia vyvolaná alergénom, po ktorej nasledujú všetky vyššie uvedené príznaky. Ak je častý a zhoršuje sa v dôsledku hromadenia toxínov, telo môže prepnúť na akéhosi autopilota, aby sa vyrovnalo so stresom. Nie je teda divu, že si myslí, že to nerobíte. Snažte sa preto vyhýbať alergénom a zvážte, čo prijímate do svojho tela. Organizmus, ktorému sa uľaví, nepochybne zníži aj stav mozgovej hmly.

Zle zvolená strava - nedostatok živín

Dobre zvolená strava dokáže zázraky. Naopak, rôzne drastické diéty nemusia vyhovovať každému a môžu dokonca dlhodobo zhoršiť zdravotný stav niektorých ľudí. Je dobré si uvedomiť, že prísun všetkých dôležitých živín nesmie byť nikdy na vedľajšej koľaji. Preto nikdy neberte všeobecné rady o diéte doslovne a vnímajte svoje telo a upravte si stravu podľa jeho potrieb. Nedostatok živín obmedzuje funkciu mnohých orgánov. Niektoré vám to nedajú vedieť hneď, ale iné, ako napríklad mozog, vás na to upozornia veľmi rýchlo. Rovnako ako mozgová hmla. Ako si môžete ľahko zabezpečiť dôležité živiny? Predovšetkým jedzte veľa kvalitného ovocia a zeleniny. Vo všeobecnosti sa zamerajte na potraviny, ktorých pôvod môžete vystopovať. Na druhej strane nikdy nekupujte polotovary alebo sladkosti s rafinovanými cukrami.

Minimálny pohyb a žiadne cvičenie

Funkcie mozgu sú úplne závislé od jeho okysličenia. Ak neustále sedíte, ste zavretí doma a nemáte žiadny pohyb, len ťažko dosiahnete uspokojivé výsledky v myslení, rozhodovaní alebo pamäti. Pohyb a cvičenie sú však kľúčové aj pre ostatné orgány a správnu tvorbu hormónov. Len nezabudnite, že niekedy stačí málo. Stačí jedna malá prechádzka svižným tempom a hneď sa budete cítiť sviežejšie. Niekedy teda naozaj stačí aktívnejší životný štýl, aby ste sa vyrovnali s mozgovou hmlou.

Nedostatok spánku

Skrátením počtu hodín spánku môžete vytvoriť začarovaný kruh. Snažíte sa byť aktívni čo najviac hodín, máte na seba obrovské nároky, ale výsledky sa nedostavujú, pretože ich nedokážete splniť kvôli nedostatku spánku. Ako môžete od svojho mozgu požadovať maximálny výkon, ak mu neumožníte regeneráciu? Skúste sa zamyslieť nad svojím časovým manažmentom a trochu ho skrátiť v prospech spánku. Ideálne je spať minimálne 7 hodín a maximálne 9 hodín. Dobiehať všetko pomocou stimulantov je z dlhodobého hľadiska neudržateľné. Preto sa snažte spať pravidelne v dĺžke, ktorá spadá do uvedeného rozmedzia. Ak si myslíte, že príčinou vašej mozgovej hmly môže byť porucha spánku, napríklad apnoe, nespavosť alebo narkolepsia, určite vyhľadajte lekára.

Chronický únavový syndróm

Neexistuje žiadne zaručené univerzálne riešenie tohto syndrómu. Je však známe, že takmer každý, kto trpí nevysvetliteľnou dlhotrvajúcou únavou, pozoruje aj príznaky mozgovej hmly rôznej závažnosti. Ale ako sa s tým vyrovnať? Prvým krokom pri riešení chronickej únavy je absolvovanie čo najväčšieho počtu krvných testov, ktoré môžu často poukázať na chronické infekcie, zápaly alebo hormonálne problémy. Mnohých pacientov trápi niekoľko týchto problémov súčasne a ich zdravie zlyháva. Pripravte sa na to, že v tomto prípade budete možno musieť navštíviť viacero lekárov rôznych špecializácií súčasne, aby sa vyriešili všetky problémy s odstránením mozgovej hmly.

Inzulínový blok

Tento problém súvisí so stravou. Zvyčajne sa to stáva, keď jete príliš veľa rafinovaných sacharidov. To zvyšuje hladinu inzulínu a spôsobuje, že hladina cukru v krvi sa mení z vysokej na nízku. To opäť znamená riziko mozgovej hmly. Kľúčom k úspechu je udržiavať relatívne stabilnú hladinu cukru v krvi. Opäť vám pomôže vyvážená strava. 

Nevhodné lieky

Existuje mnoho liekov, ktoré majú medzi vedľajšími účinkami uvedené stavy zodpovedné za funkciu mozgu a nervového systému. Nie je prekvapujúce, že pri takýchto liekoch sa neodporúča viesť auto a iné dopravné prostriedky. Ešte väčším problémom sú interakcie medzi jednotlivými liekmi. To môže znásobiť vedľajšie účinky na mozog jeho funkcie a môžete sa cítiť úplne odpojení. Hneď ako vám lekár podá nový liek, vždy pozorne sledujte, ako na vás účinná látka pôsobí, a v prípade problémov neváhajte kontaktovať svojho lekára, aby vám liek upravil. Nikdy nezamlčujte, aké iné lieky ešte užívate.

Elektromagnetické žiarenie - z počítača, mobilného telefónu, tabletu

Myslíte si, že relaxujete počas práce na počítači alebo pri rolovaní v telefóne? Omyl! Spracovávaním informácií, ktoré čítate, zamestnávate svoj mozog. Ak je to možné, každý deň aspoň na chvíľu vypnite elektroniku okolo seba. Najdôležitejšie je, aby ste to robili počas spánku. To môže byť narušené elektromagnetickým žiarením v blízkosti hlavy.

Tehotenstvo

Mnohé ženy si počas tehotenstva ťažšie niečo zapamätajú. Nosenie dieťaťa môže zmeniť organizmus rôznymi spôsobmi a chemické látky uvoľňované na ochranu a výživu dieťaťa môžu spôsobiť problémy s pamäťou aj koncentráciou. Ide však o dočasné problémy, ktoré po tehotenstve rýchlo zmiznú.