Máte závraty, keď vstanete? Na vine je pravdepodobne nízky krvný tlak. Je závrat jediným sprievodným príznakom? A je nízky krvný tlak škodlivý pre vaše zdravie? Takzvaná hypotenzia našťastie nie je pre cievy taká nebezpečná ako vysoký krvný tlak. Môže však nepríjemne zasahovať do aktívneho života a pokaziť mnohé príjemné chvíle. Ak trpíte nízkym krvným tlakom, pravdepodobne dobre viete, čo máme na mysli. Ako teda zvýšiť tlak na optimálne hodnoty?

Ako rozpoznať nízky krvný tlak?

Za normálnych okolností si nemusíte merať krvný tlak, aby ste zistili, že je nízky. Za optimálne hodnoty krvného tlaku sa považujú 120/80 mmHg; hodnoty nižšie ako 100/70 mmHg môžu byť sprevádzané závratmi a točením hlavy, a to nielen pri rýchlom vstávaní, ale aj všeobecne väčšou únavou a potrebou dlhšieho spánku alebo popoludňajšieho spánku, zlou koncentráciou - poruchami sústredenia, studenými nohami a rukami alebo hučaním v ušiach, žmurkaním alebo častými bolesťami hlavy. Máte neočakávané rozmazané videnie? Chce sa vám zrazu zvracať? Aj to môžu byť príznaky nízkeho krvného tlaku. Ale prečo sa to všetko deje? Poznáte príčinu svojej hypotenzie? Možno by stálo za to zistiť, čo sa vlastne deje vo vašom tele... 

Ľudské srdce funguje ako presná pumpa s extrémne dlhou životnosťou. Nasáva okysličenú krv z pľúc a pumpuje ju do ciev a každého orgánu až do poslednej bunky v našom tele. Krvné cievy zasa fungujú ako pružné trubice, ktoré sa podľa potreby sťahujú a rozťahujú. Tlak, ktorým krv pôsobí na cievy, je krvný tlak, ktorý meriame tlakomerom. Pri vysokom tlaku sa cievy rozširujú a pri nízkom tlaku sa sťahujú, čo môže regulovať krvný tlak v tele. Ak sa cievy nemôžu dostatočne stiahnuť a rozšíriť, dochádza k problémom s tlakom - nízkym alebo nebezpečne vysokým.

Príčiny hypotenzie

Existuje mnoho príčin nízkeho krvného tlaku a veľká časť z nich je spôsobená nesprávnym životným štýlom, ako je to v prípade značného počtu chorôb, hoci hypotenzia nie je choroba. Konzumácia nadmerne veľkých porcií jedla, dehydratácia organizmu, nedostatok vitamínov a všetkých dôležitých živín v tele, dlhodobý stres - to sú príklady nezdravého životného štýlu. A to všetko spolu veľmi účinne znižuje tlak pod zdravú úroveň. Príčin je však oveľa viac - nevhodne zvolené lieky, endokrinné poruchy a ochorenia štítnej žľazy, nepružné cievy, ktoré sa prejavujú nízkym diastolickým tlakom, strata krvi pri krvácaní alebo plazmy pri popáleninách, prudké alergické reakcie, ochorenia mozgu a miechy alebo neurologické ochorenia, ako je Parkinsonova choroba.

Začnite s úpravou stravy a doplnkami

Konzumácia určitých druhov potravín môže prispieť k zvýšeniu krvného tlaku. Sledujte svoje príznaky a pravidelne si merajte krvný tlak, teda ak máte kalibrovaný tlakomer, aby ste zistili, čo funguje. V prvom rade začnite viac piť. Hydratácia je nevyhnutná, a to nielen počas športových aktivít. Skrátka, musíte piť. Dehydratácia v skutočnosti spôsobuje pokles krvného tlaku. Je dobré zaradiť do jedálnička potraviny s vysokým obsahom kyseliny listovej. Príliš málo folátov môže tiež prispieť k hypotenzii, takže si na to dajte pozor. Kde sa však nachádza folát? Medzi potraviny bohaté na foláty patria špargľa, fazuľa, šošovica, citrusové plody, zelené listy, vajcia a pečeň. Nadmerné solenie nemusí byť zdravé, ale pamätajte, že slané potraviny môžu zvyšovať krvný tlak. Milovníci kávy pozor! Káva a čaj s kofeínom môžu dočasne zvýšiť krvný tlak stimuláciou kardiovaskulárneho systému a zvýšením srdcovej frekvencie.

Pomôcť môžu aj potraviny obsahujúce vitamín B12 alebo doplnok stravy so samotným vitamínom B12, najlepšie metylkobalamínom. Ako? Príliš málo vitamínu B12 môže viesť k určitému typu anémie. Príklady rastlinných doplnkov, ktoré môžu ovplyvniť váš krvný tlak alebo lieky na krvný tlak, zahŕňajú:

  • Arnika (Arnica montana)
  • Efedra (ma-huang)
  • Ženšen (Panax quinquefolius a Panax ginseng)
  • Guarana (Paullinia cupana)
  • Sladké drievko (Glycyrrhiza glabra)

Čo ešte pomáha pri nízkom krvnom tlaku?

Športovaním a budovaním vysokej fyzickej vytrvalosti a odolnosti si zaručene zlepšíte nízky krvný tlak. Pevnejšie svaly vytvárajú lepšiu podporu pre cievy prostredníctvom svalového tonusu. A nemusíte sa stať kulturistom. Vhodné je plávanie, bicyklovanie, beh alebo aktívna turistika. Skrátka nič mimoriadne náročné. K tomu pridajte pravidelné otužovanie, skúste studené sprchy, nebojte sa plávať v studenej vode. Skrátka, zvyknite si na chlad. To podporí celý váš obehový systém, ale aj pružnosť ciev. Ideálny krvný tlak nie je niečo, na čom sa nedá pracovať.