Na vnímanie a spracovanie všetkých okolitých podnetov, displejov, reklám, dopravy, rádia alebo podcastov je potrebný veľký výkon mozgu. Ak ju však preťažíte neustálym premýšľaním, zaoberaním sa všetkým a všade, môže to mať z dlhodobého hľadiska obrovský negatívny vplyv na váš život a celkové zdravie. Neustále myšlienky veľa prekážajú, aj keď sa to na prvý pohľad nezdá. Ako prestať byť otrokom vlastných utkvelých myšlienok? A ako vlastne viete, kedy už myslenie nie je škodlivé?

Pred časom sme napísali pomerne rozsiahly článok o mozgovej hmle, ktorá je úplným opakom explózie myšlienok v hlave. Pri mozgovej hmle nedokážete myslieť takmer na nič, alebo rozhodne nie rýchlo a súvisle. Na druhej strane, pri nadmernom premýšľaní môžete v jednej sekunde vypľuť tisíce katastrofických scenárov a nápadov, ktoré sa vám doslova preháňajú hlavou. Na prvý pohľad sa to môže zdať pozitívne pre kreativitu, vymýšľanie podnikania alebo rýchle riešenie pracovných úloh, ale pravdou je, že tento syndróm môže mať veľmi negatívny vplyv na vaše zdravie. Ak ste sa dlhodobo stretávali s nadmerným premýšľaním a pretekaním myšlienok, budete vedieť, o čom píšeme.

Čo spôsobuje nadmerné premýšľanie

Zlaté pravidlo síce hovorí, že je dobré premýšľať, kým začnete konať, ale ak premýšľate príliš, môžete sa pravidelne dostať do nepríjemnej rozhodovacej paralýzy. Samotná neschopnosť rozhodnúť sa môže život ovplyvniť veľmi hlboko. Bohužiaľ, to nie je jediný problém ľudí, ktorí príliš premýšľajú. Nadmerné premýšľanie prispieva k rozvoju úzkostných stavov. Je to spôsobené najmä stratou kontroly nad myšlienkami. Od úzkosti k depresii nie je dlhá cesta a niektorí ľudia sa potom snažia zastaviť svoj zúriaci mozog alkoholom. Je pravda, že ho to znecitlivie, ale len dočasne. A to nie je zdravé. Záplava myšlienok vás núti premýšľať aj o scenároch a veciach, ktoré sa ešte nestali. Človek sa potom nedostane k vnímaniu prítomného okamihu a uniká mu obrovské množstvo podnetov z prostredia. Nie je prekvapujúce, že tí, ktorí príliš premýšľajú, majú zvyčajne nezhody v osobnom živote a vzťahy, ktoré si vybudovali, sú náchylnejšie na rozpad. Všimnite si, ako bezstarostný život často vedú ľudia, ktorí naopak premýšľajú príliš málo a sú vo všeobecnosti jednoduchší a priamočiarejší. Teraz sa dostávame k najdôležitejšiemu bodu. Otvorená hrádza s myšlienkami radikálne bráni kvalitnému spánku a stojí za veľkým počtom porúch spánku a chronickej nespavosti. Mnohí sa snažia riešiť nespavosť tabletkami na spanie, najmä hypnotikami, ktoré obsahujú benzodiazepíny - lieky s rizikom vzniku závislosti a schopnosťou potláčať spánok REM, v ktorom sa sníva najviac. Pritom by často stačilo, aby sa mozog upratal a spánok by sa prirodzene začal zlepšovať.

Ako zistíte, či ste "nadmerný mysliteľ"?

Môže sa stať, že ste uviazli vo svojich myšlienkach, ale ani o tom neviete. Je to zvyk. Ak ste takí už roky, zdá sa vám to normálne. Bude teda potrebné začať sa na seba pozerať trochu inak, stať sa nestranným pozorovateľom. Môžete začať pozorovaním svojich myšlienok pred spaním. Skúste ísť spať o pol hodiny skôr, ako ste zvyknutí, a zistite, čo sa deje vo vašej hlave, či skutočne počíta s tým, že sa chystáte ísť spať. Žiadne hodnotenie, žiadne riešenie. Len pozorujte tok myšlienok. Má vaša hlava tendenciu riešiť to, čo vás trápi na druhý deň? Chce neustále analyzovať, čo sa stalo počas dňa? Tieto a ďalšie podnetné udalosti môže mozog nadmerne mysliaceho človeka vytvárať a cyklicky meniť.
Ďalším spôsobom, ako zistiť, ako funguje vaša hlava, je vyhradiť si čas pre seba. Nájdite si čas pre seba, len tak chvíľu leňošte. Stáva sa vám, že sa nedokážete odpútať od svojich myšlienok a máte pocit, že si túto chvíľu neužívate, pretože váš mozog chce stále niečo robiť? V tom prípade ste už pravdepodobne po kolená v bahne, ktoré vytvárajú pretekárske myšlienky.
Posledným tipom na analýzu je zistiť, aké sú vaše rozhodovacie schopnosti. Pamätajte na to, keď sa o niečom rozhodujete. Môže to byť nákup drobností a výber dovolenky. Privádza vás to všetko do nepohody a paralýzy? Stáva sa rozhodovanie únavným procesom? Pravdepodobne sa vám v hlave preháňajú myšlienky namiesto toho, aby váš mozog konal efektívne a racionálne. Je čas s tým niečo urobiť!

Vytvorte si zoznam vecí, ktoré vás trápia

Definovanie problému je prvým krokom k jeho účinnému riešeniu. Najlepšie definovaný problém je aj ten, ktorý vidíte pred sebou. Preto si pokojne vezmite ceruzku a napíšte si všetko, čo vás prenasleduje v hlave a nechce odísť. Pomôže vám, keď budete mať svoje myšlienky pred očami. Veľa ľudí si vytvára tzv. myšlienkové mapy. Pomôžu im napríklad zistiť, akým smerom by sa mal podnik uberať. Označte si, čo považujete za svoje hlavné obavy, a napíšte si návrhy na ich riešenie. Nosiť všetko len v hlave je zaťažujúce.

Skúste pravidelne meditovať

O meditácii píšeme často, pretože je to účinný nástroj na zmiernenie mnohých problémov. Jeho najväčším prínosom je však nepochybne vplyv na mozgovú činnosť. Najmä kombinácia rannej meditácie a večernej meditácie tesne pred spaním má dramatický vplyv na zastavenie kolotoča myšlienok. Ranná meditácia vlastne vášmu mozgu hovorí, aby hneď po začatí zostal v prítomnom okamihu a začal pomaly. Na druhej strane, večerná meditácia spomaľuje tok myšlienok, ktoré zostanú len v pozadí a nebudú vás rušiť pri zaspávaní.

Pravidelne cvičte a hýbte sa

Športovanie a neustály pohyb neumožňujú mozgu, aby vás ovládal, pretože musí zostať v pohotovosti pre úplne iné podnety, než je pretek myšlienok. To sa deje kvôli potrebe sústredenia, ktoré dokonale zamestnáva mozog. Ak sa budete venovať niečomu mimoriadne aktívnemu, napríklad powerjoge, bojovým umeniam alebo plážovému volejbalu, zamestnáte svoju myseľ najlepšie. Rovnako to funguje pri akomkoľvek druhu športu, pri ktorom je potrebná koncentrácia na dosiahnutie maximálnej stability a situačného povedomia. Zvyčajne ide o technickú jazdu na bicykli niekde v teréne. Pri jazde na bicykli je to skvelý spôsob, ako si vyčistiť hlavu.

Nájdite vhodnú zásuvku

Ak nemáte radi náročné športy, nevadí. Relaxovať môžete aj pri prechádzkach uprostred lesov a všade tam, kde je zaujímavé prostredie, ktoré vám dáva pocit prítomnosti. Relaxácia má však aj mnoho iných podôb. Baví vás kreslenie? Modelovanie? Nájdite si niečo, pri čom môžete vypnúť. Ak je to však koníček, nemalo by to byť niečo veľmi zložité, čo vás bude spočiatku frustrovať, kým sa to naučíte. Je dôležité držať sa zásady, že by vám mala prinášať len pozitívne emócie a pokoj.

Píšte si domáce úlohy, veďte si denník

Mnohí ľudia sa sťažujú, že musia neustále myslieť na veľa vecí. Väčšinou si však robia zo života peklo, pretože si nevedú žiadny zoznam úloh a diár, podľa ktorého by sa dalo v živote oveľa lepšie orientovať. A majú situáciu pod kontrolou. Vďaka tomu je mozog oveľa pokojnejší a vy získate istotu, že máte všetko pevne v rukách.

Obklopte sa ľuďmi, ktorí to berú s nadhľadom

Hovorí sa, že ste priemerom piatich ľudí, ktorých najčastejšie stretávate. Snažte sa, aby medzi nimi boli takí, ktorí vo všetkom hľadajú pozitíva a dôvody, prečo danú vec radšej urobiť, než ju neurobiť. Naopak, toxickejší, negatívnejší ľudia z vás budú vysávať veľa energie a donútia vás myslieť na to, s čím sa stále vyrovnávajú, čo ich trápi. Celkovo sa snažte byť čo najmenej sami.

Pozorne čítajte a počúvajte hudbu

Keď ste sami, odpútajte svoju pozornosť od kolotoča myšlienok. Začnite pravidelne čítať, počúvať hudbu. Snažte sa všetko cítiť a prežívať do detailov. Nechajte sa vtiahnuť do deja, do rytmu. Obe sú pre väčšinu ľudí najúčinnejšie pred spaním.

Podpora relaxácie pomocou vhodného príslušenstva

Zvládanie nepokojného mozgu a jeho "uvedenie do útlmu" môžu uľahčiť niektoré výživové doplnky určené na relaxáciu a nervový systém. Jedným z nich je L-theanín, antagonista glutamátu, ktorý blokuje glutamátové receptory v mozgu, čo podľa štúdií spôsobuje pocit pokoja. Dôležitými doplnkami sú aj kurkumín, guarana, ašvaganda a z minerálov horčík.