Oxid dusnatý je tak trochu porazený. Je to síce molekula, ktorej objaviteľ získal Nobelovu cenu, ale jej mimoriadny význam nie je medzi širokou verejnosťou dostatočne známy. Oxid dusnatý, skrátene NO, je vlastne niečo ako kardiovaskulárny zázračný liek (nielen). Tento plyn máme v tele prirodzene. Existuje však mnoho komplikácií, zložitých konverzných reakcií, enzýmových aktivít, ale aj iných faktorov, ktoré bránia produkcii dostatočného množstva NO. Existujú spôsoby, ako zvýšiť hladinu oxidu dusnatého? Aké faktory negatívne ovplyvňujú tieto úrovne?

Prečo sa starať o oxid dusnatý?

Molekulu tohto plynu možno označiť ako signálny plyn. Ako viete, v našom tele sa neustále odohráva nespočetné množstvo takýchto signálov, inak by sme stratili akúkoľvek koordináciu, myslenie a celkové zdravie. Oxid dusnatý dokonca umožňuje všetkým bunkám v našom tele odovzdávať si informácie. Pre predstavu, je ich až 70 biliónov. Vďaka tejto úlohe je NO v skutočnosti jednou z najdôležitejších molekúl v našom tele - jeho signály spôsobujú rozširovanie ciev (to je verejnosti asi najznámejšia úloha NO), mozog funguje tak, ako očakávame, a telo dokáže dobre reagovať na všetky patogény, s ktorými sa musí vysporiadať.

V súčasnosti sa zdá, že oxid dusnatý je najznámejší a najpopulárnejší najmä medzi športovcami. Hľadajú účinné spôsoby, ako účinne zvýšiť jeho hladinu, a to buď prostredníctvom stravy, alebo vhodných doplnkov. Dôvod je jednoduchý - vďaka tomuto plynu môžete zvýšiť svoju výkonnosť. To znamená, že pri športovaní sa prirodzene zvyšuje tepová frekvencia a prietok krvi. Vždy, keď sa tak stane, oxid dusnatý sa produkuje vo väčšej miere, aby rozšíril cievy a umožnil srdcu správne "pumpovať". Výsledkom je lepší výkon. V jednej štúdii sa dokonca ukázalo, že kognitívne funkcie sa môžu počas extrémneho cvičenia výrazne znížiť. Oxid dusnatý tomu zabraňuje.

Vráťme sa späť k mozgu, pretože ďalšou skupinou, v ktorej je NO v súčasnosti široko spopularizovaná, sú všetci, ktorí sa zaujímajú o neuroplasticitu mozgu. Náš mozog sa totiž neustále štrukturálne mení. Vďaka jednej veľkej štúdii, v ktorej vedci počas 6 týždňov pozorovali zmeny v mozgovej konektivite počas cvičebného programu v kombinácii s nápojom z červenej repy a bez neho (ktorý NO môže zvýšiť), zistili, že mozgová konektivita tých, ktorí užívali aj nápoj z červenej repy, začala vyzerať ako mozgová konektivita mladších ľudí. Okrem toho jedna ďalšia štúdia preukázala veľký vplyv NO na pamäťové funkcie a ukladanie do pamäte. Ak vám ostatní dávajú "zabrať", že ste sklerotický a neustále zabúdate, skúste sa zamerať na oxid dusnatý!

Ťažkosti s produkciou oxidu dusnatého - kde je problém?

A teraz trochu technickejšie, aby sme pochopili samotnú výrobu NO. Veda zatiaľ vie, že existujú minimálne dve základné cesty produkcie - cesta syntázy oxidu dusnatého (NOS) a cesta nitrát-nitrit-oxid dusnatý. Ich prínos je približne rovnaký, a keď jeden z nich z rôznych dôvodov chýba, druhý ho zvyčajne dokáže nahradiť. NOS je enzým, ktorý veľmi zložito premieňa biogénnu aminokyselinu L-arginín. To je vlastne dôvod, prečo športovci tak radi dopĺňajú arginín. Aby to bolo ešte zložitejšie, citrulín sa v tele rozkladá na arginín. Druhá spomínaná cesta spočíva v tom, že anorganické dusičnany, napríklad z červenej repy, kapusty alebo špenátu, sa po konzumácii baktériami v ústach menia na dusitany a následne na oxid dusnatý. Ak v dôsledku nedostatočnej dentálnej hygieny alebo agresívneho vyplachovania úst tieto baktérie nie sú, máte smolu a váš oxid dusnatý stojí na NOS (ak daný enzým funguje správne!).

Čo negatívne ovplyvňuje hladinu NO?
Existuje niekoľko faktorov, ktoré negatívne ovplyvňujú produkciu oxidu dusnatého. Na vine je najmä životný štýl. Koniec koncov, nepriaznivé účinky nesprávneho životného štýlu spomíname v článkoch veľmi často. Ak máte napríklad veľmi chudobnú stravu, málo pohybu, vysokú hladinu cholesterolu a zvýšenú hladinu cukru v krvi, vaše telo má veľmi obmedzené možnosti produkovať NO v dostatočnom množstve. Veľký zlom nastáva aj po štyridsiatke, keď primárne produkčné cesty, ktoré sme spomínali v predchádzajúcej kapitole, upadajú, rovnako ako v prípade niektorých hormónov alebo enzýmov.

Ako prirodzene zvýšiť množstvo oxidu dusnatého?

Existuje niekoľko zaručených spôsobov, ako zvýšiť produkciu oxidu dusnatého. Aj keď máte viac ako 40 rokov. Začnite napríklad tým, že do svojej kuchyne zaradíte oveľa viac zeleniny s vysokým obsahom dusičnanov - podporujúcej cestu dusičnanov, dusitanov a oxidu dusnatého. Naopak, pozor na dusičnany sodné, ktorých sa mnohí ľudia celkom oprávnene boja. Ide o typ dusičnanov, ktoré sa bežne používajú ako konzervačná látka a fixátor farby v slanine, klobásach a párkoch. Dusičnany zo zeleniny sú teda neškodné - dobré pre NO, zatiaľ čo dusičnany v spracovanom mäse môžu byť zdraviu škodlivé. Nezabudnite.
Ďalším spôsobom je aktívne zvyšovanie obsahu antioxidantov v tele. Je dôležité poznamenať, že molekula NO je veľmi nestabilná a v krvnom obehu sa rýchlo rozkladá. Na krátkej životnosti oxidu dusnatého sa vo veľkej miere podieľajú voľné radikály - a práve proti nim bojujú antioxidanty. Medzi najlepšie antioxidanty patria vitamín C, glutatión, bodliak, zelený čaj, ginkgo biloba a juka.
Môžete sa tiež zamerať na samotný L-arginín a L-citrulín, o ktorých sme už hovorili, ako sa v tele rozkladajú.
Posledné odporúčanie sa týka snahy o správne rozprúdenie krvi. Možno prostredníctvom cvičenia alebo športu. Výsledkom bude zlepšenie funkcie endotelu. Endotel je označenie pre tenkú vrstvu buniek, ktoré lemujú cievy. Tieto bunky produkujú oxid dusnatý, ktorý udržiava cievy zdravé.

Kto by sa mal obzvlášť zaujímať o zvýšenie hladiny NO?

Najjednoduchšie by bolo povedať, že všetci. Veď si len spomeňte na účinky oxidu dusnatého na obehový systém - pomáha udržiavať pružnosť ciev, podporuje ich rozšírenie a podľa štúdií zabraňuje tvorbe krvných zrazenín a znižuje riziko vzniku aterosklerotických plátov. Každý športovec, ktorý sa snaží zvýšiť výkonnosť a zároveň urýchliť následnú regeneráciu, by sa mal zamerať aj na produkciu NO. A je dokonca dôležitý aj pre tých, ktorí potrebujú pomoc pri erektilnej dysfunkcii. 
Je vám už jasné, či je to dôležité aj pre vás? Dúfame, že náš článok vám poskytol všetky dôležité odpovede. Takže na zdravie pri zvyšovaní NO!