Existujú stovky a možno aj tisíce kozmetických produktov, ktorých výrobcovia sa snažia tvrdiť, že práve prípravok tej či onej značky je finálnym riešením na starostlivosť o pleť a oddialenie starnutia pokožky. Bohužiaľ ani ten najlepší krém na svete nebude odvádzať svoju prácu ako očakávate, ak nevedomky robíte niektoré z chýb pri starostlivosti o pleť. Akých princípov sa držať? A čo naopak patrí medzi chyby?

1. chyba - Nedostatok spánku a zlá večerné príprava

Hovorí sa, že cesta k bezchybnej pleti vedie cez spánok. A zároveň sa traduje pravidlo, že večerné starostlivosť o pleť je dôležitejšia ako tá rannej. Preto začnime práve tu. Než si ľahnete do postele, mali by ste za sebou mať tiež niekoľko pravidiel spánkovej hygieny. Aká je medzitým súvislosť? Nejedná sa o večerné čistenie a odlíčenie, ale o súbor pravidiel, vďaka ktorým bude váš spánok oveľa kvalitnejšie. Len v takom prípade môže naplno prebiehať regeneračný proces, telo sa hydratuje, stimuluje, má možnosť sa prehriať, krv v ňom potom rýchlejšie cirkuluje, spotrebováva viac živín a kyslíka k opravám, tvoria sa nové kožné bunky, ktoré nahrádzajú tie staré a poškodené. Modelky o tom vedia svoje. Napríklad Claudia Schifferová v časoch svojej najväčšej slávy tvrdila, že za bezchybnú pleť vďačí pravidelnému spánku dlhému minimálne desať hodín. Ale kto si môže v bežnom pracovnom živote taký luxus dovoliť? Nebojte, 10 hodín spánku nie je nutnosť, ale menej ako 8 hodín sa na pleti dokáže prejaviť a rovnako tak na vašej výkonnosti počas dňa.

A aké sú pravidlá spánkovej hygieny? Prestať pred spaním riešiť dôležité témy, od neskorého popoludnia sa vyvarovať stimulantov, ako sú energetické nápoje, káva alebo zelený čaj. Uléhejte každý deň v rovnaký čas a odložte všetky elektronické zariadenia, ktoré produkujú modré svetlo dlho predtým, než sa do spálne presuniete. Modré svetlo zabraňuje spusteniu produkcie hormónu melatonínu, ktorý je dôležitý nielen pre zaspanie. Pomôcť si môžete doplnky, ako je L-Tryptofán alebo 5-HTP. Pri problémoch so spánkom možno odporučiť tiež bylinu ľubovník bodkovaný. Má upokojujúce účinky a podáva sa aj pri menších depresiách.

A ako pleť pripraviť na ďalší deň? Častá chyba je vynechanie hydratácia pleti nočným krémom, ktorý býva hutnejšie, bohatší a výrazne hydratujúce oproti dennému. Podporí sa tak nočné procesy, výživa a regenerácia. A ani večer nezabúdajte na použitie tonika.

2. chyba - Nedostatočný príjem vyživujúcich látok a zlý životný štýl

Starostlivosť o pleť je oveľa zložitejšie a holistickejší, než sa môže zdať. Zdravie pokožky ovplyvňuje veľa okolitých vplyvov a ak nejete dobre alebo trpíte stresom a úzkosťou, je pravdepodobné, že sa to prejaví aj na stave vašej kože. Napríklad črevo má väčšiu spojitosť s pokožkou, než sa môže zdať. Črevo i kože sú husto vaskularizované (naplnené krvnými cievami) a opatrené obojsmerným spojením medzi dvoma mikrobiomy. Tým, že vyživujete črevá cielenými aktívnymi látkami, sú schopné priamo ovplyvňovať pokožku. Medzi ne patrí vitamín C, vitamín K ďalej vitamín A a E, omega 3 mastné kyseliny, biotín - vitamín B7, koenzým Q10 alebo kyselina hyaluronová, ktorá je dôležitá hlavne pre hydratáciu a kolagén. Posledné dve látky si dobre vyživená pokožka sama vyrába, ale problém nastáva s pribúdajúcim vekom, kedy ich prirodzená produkcia klesá až sa úplne zastaví.

Ich produkciu aj v mladom veku veľa ovplyvňuje zlý životný štýl - fajčenie, časté pitie alkoholu a ďalšie neduhy. Napríklad fajčenie ešte k tomu zhoršuje a prehlbuje vrásky, nielen okolo úst a pleť je bez iskry, pôsobí staro.

Okrem vitamínov a ďalších vyživujúcich látok sú dôležité tiež antioxidanty, tie dokážu hlavne s nadmieru namáhanú pleťou urobené zázraky. Kyselina alfa-lipoová, cysteín - prekurzor najdôležitejšieho antioxidantu, glutatiónu, a z rastlinnej ríše Aloe vera, Rhodiola, Zelený čaj či Pestrec by nemal vo vašom dennom príjme chýbať. Nezabudnite, že veľa antioxidantov je tiež v zelenine a ovocí.

 

3. chyba - Zabúdate na ochranu

Na pleť útočí každodenne mnoho vplyvov, nielen ultrafialové žiarenie, ktoré je s nebezpečenstvom pre pleť najčastejšie spájané. Smog, prachové čiastočky, výfukové plyny a všetky ďalšie prvky znečisteného ovzdušia, environmentálnych vplyvov sa škodlivému UV žiareniu minimálne vyrovnajú, ak ide o negatívne dopady na zdravie a krásu pleti. Svetom síce hýbe elektromobilita, ale na znečistenie sa podieľa oveľa viac vinníkov, takže situácia sa počas niekoľkých nasledujúcich rokov určite radikálne nezlepší. Čo teda robiť?
Bez opaľovacieho krému alebo krému s ochranným faktorom by ste sa nemali obísť po väčšinu roka, nielen v lete. Pri výbere krému sa pozerajte, či nemá pridanej chemické filtre, nanočastice či napríklad retinylpalmitate, Octyl-methoxycinnamate, Benzophenone a hlavne metylparabén. Minerálne UV filtre ako oxid zinočnatý a oxid titaničitý naopak odporúčame. Síce nebývame v tropických alebo subtropických oblastiach ale pokožka tváre je slnečnému žiareniu vystavená aj tak po celý rok. Aj slnečné UV žiarenie, ktoré sa nemusia zdať intenzívny, nenápadne poškodzuje kožné bunky a pokožka tváre potom zbytočne vyzerá staršie. Pozorovať môžete tiež stratu elasticity, viditeľnejšie pigmentové škvrny a celkové zvýraznenie pórov.

So znečisteným ovzduším sa spája zvýšený oxidačný stres. Tento proces je pre telo úplne prirodzený, ale problém nastáva, keď je voľných radikálov moc. Preto nepodceňujte dôkladné čistenie pleti ani výživnú starostlivosť, ktorá ju ochráni pred spomínanými voľnými radikálmi a pomôže jej posilniť prirodzenú ochrannú bariéru. Ošetrujúce produkty obohatené o antioxidanty môžu pomôcť predchádzať predčasnému starnutiu kože a vzniku stareckých škvrniek. Veľmi účinný je z tohto hľadiska olej z granátového jablka vďaka blahodarné kyseline punicové. Nezabúdajte na vnútornej príjem antioxidantov. Vysoko účinný je Astaxantín. Táto prírodná látka zo skupiny karotenoidov je podľa štúdií mnohonásobne účinnejší, než najznámejšie antioxidant vitamín C. Vyskúšajte aj mladý jačmeň alebo Ginkgo biloba. Niekoľko ďalších antioxidantov sme spomenuli už u chyby číslo 2.

4. chyba - Neviete si urobiť čas

A na záver pravdepodobne najdôležitejší bod, na ktorom všetko stojí. Neurobiť si čas na starostlivosť o pleť patrí medzi tie vôbec najčastejšie chyby. Pritom je len otázkou priorít, nájsť si tri minútky ráno a päť minutiek večer na hýčkanie sa. Však to nie je zas až toľko času, o ktorý sa pripravíte. Čistenie pleti ideálne umývacie emulzií a následné použitie krému pre váš typ pleti by malo byť ranným rituálom, cez ktorý "nejde vlak". Večer je dôležité starostlivo odlíčiť zvlášť riasy odličovadlom očí, na očistenie make-upu je najlepšie použiť umývacia emulzia. Napríklad tá s AHA kyselinami spoľahlivo rozpustí všetky nečistoty, ktoré sa na pleti zachytí. Taký rituál rozhodne nepatrí medzi tie náročné. Preto sa vyvarujte týchto chýb a uvidíte, že vaša pleť bude na kráse len pribúdať, nehľadiac na vek.