Nastal posledný deň astronomického leta 2021. Už 22. septembra sa končí leto a začína jeseň. Tešíte sa na farebné stromy a celkové upokojenie? A čo chladné počasie? Ak patríte medzi mrazivých ľudí a nohy a ruky vám omrznú hneď, ako ráno klesnú teploty, na chlad sa netešíte s veľkým nadšením. Ale nebojte sa, určite nie ste sami - okamžite kŕčovité končatiny a pocit nedostatočného prekrvenia trápia celý rad ľudí. A štatisticky najmä ženy. Prečo sa to deje? Na čo poukazujú studené nohy a ruky? Je to banalita alebo vážny problém? A ako to zmeniť? Prinášame všetky odpovede!

Zlá mikrocirkulácia alebo niečo viac?

Zvážte, do ktorej kategórie patríte - ste často v nepohodlí, sedíte stále a chcete niečo robiť, alebo si radi posedíte, či už v kancelárii, v domácej pracovni alebo s priateľmi pri šálke dobrej kávy a čaju? Príroda vybavila človeka tak, aby bol pripravený na takmer neustály pohyb - v praveku lovci lovili, ženy ťažko pracovali - každý musel doslova bojovať o svoje miesto pod slnkom. Pohyb, ktorý nemusí byť nadmerný, veľmi dobre podporuje mikrocirkuláciu krvi. Nemusíte byť nutne špičkový športovec, aby ste to vedeli. Potom by vaše ruky a nohy nemali byť studené. Ale čo keď ani pohyb nepomáha a vy sa pokúšate naliať do seba horúci čaj alebo si obliecť mimoriadne teplé ponožky bez väčšieho efektu. Žiadny dlhšie trvajúci účinok. Vlastne až do chvíle, keď vyjdete do chladu, na chvíľu sa zastavíte a zistíte, že kvôli prechladnutým končatinám opäť "klepete kosu". 



Niekedy totiž nemusí byť úplne jednoduché "rozlúštiť", prečo sa to deje. Skrátka, studené končatiny nie sú ako studené končatiny. Väčšinou ide o normálne zníženie prietoku krvi, ale niekedy sú príznaky závažnejšie a trvajú dlhšie. V tomto prípade je dobré položiť si otázku, ako sa bežné kŕče v rukách líšia od závažných porúch krvného obehu, hormonálnych porúch, metabolických ochorení alebo príznakov cievnych ochorení, ktoré sa všeobecne označujú ako vazoneurózy alebo vazospastické ochorenia. Raynaudov syndróm - počuli ste už tento pojem? Možno ho poznáte pod ľudovým názvom syndróm studených nôh alebo pocit studených nôh. Znamená to nedostatočné prekrvenie končatín a okrem chladu to spoznáte pomerne ľahko - končatiny strácajú zdravú sýtu farbu a namiesto ružovej sú skôr žltkasté. Prečo sa tento syndróm spúšťa? A aké sú najčastejšie dôvody? Tu je zoznam všetkých možných príčin vašich studených nôh a rúk:

  • Porucha funkcie štítnej žľazy, najmä hypofunkcia (orgán neprodukuje dostatok hormónov, ktoré sa podieľajú na riadení energetického metabolizmu, a tým tiež narúša správnu termoreguláciu ľudského tela)
  • Diabetes, pretože poškodzuje cievy a nervové zakončenia a spôsobuje diabetickú neuropatiu.
  • Opakované, dlhodobé prekyslenie organizmu, ktoré poškodzuje steny ciev
  • Dlhodobý stres a psychická záťaž, ktoré spôsobujú zúženie akrálnych ciev
    zlé držanie chrbtice, najmä krčnej, ktoré môže zúžiť niektoré tepny
  • Nedostatok vitamínov a minerálov
  • Dlhodobé alebo chronické infekcie a vírusové ochorenia
  • Dlhodobé užívanie hormonálnych liekov alebo liekov na zníženie krvného tlaku
  • Málo pohybu a zlé sedenie - preťaženie rôznych častí zadku a nôh
  • Anémia (chudokrvnosť) - často spojená s nedostatkom železa a vitamínu B12
  • Nedostatok tekutín - dehydratácia

Tipy, ako sa zbaviť studených rúk a nôh

Ak nepomáhajú základné opatrenia, ako je horúca sprcha, horúci nápoj alebo poriadne teplé ponožky, a vy viete, že netrpíte žiadnym zo zdravotných problémov uvedených v predchádzajúcich bodoch, oplatí sa prijať niekoľko účinných a menej známych opatrení proti nepríjemnému chladu. Zabudnite na prehriatie miestnosti. Prehriate prostredie nie je zdravé a znižuje obranyschopnosť organizmu. Základom je začať sa viac hýbať - a to na dlhší čas. Krátke, prudké cvičenia určite rozhýbu celé vaše telo, ale dôležitá je pravidelnosť. Skrátka, 5 minút cvičenia nenahradí 8 hodín sedenia. Je nevyhnutné nájsť si čas na častejší pohyb. Ak môžete, robte si medzi prácou prestávky, namiesto jazdy autom choďte pešo, hľadajte príležitosti na pohyb.

Zmena stravy môže tiež spôsobiť zázraky - dlhodobo! V skutočnosti existujú "ochladzujúce" a "zahrievajúce" potraviny. Aj keď sa to na prvý pohľad nezdá, správne stravovanie skutočne pomáha stimulovať krvný obeh. Príkladom teplých potravín je zázvor, chilli papričky alebo škorica. Strava by tiež mala obsahovať čo najmenej pridaného cukru a bielej múky. Zvýšte príjem červeného ovocia s obsahom prírodných flavonoidov a tiež zeleniny, ktorá neutralizuje chronické prekyslenie organizmu. Pri studených nohách môžu pomôcť aj bylinky; ideálnou voľbou je nechtík lekársky, klinček alebo medovka. Výživové doplnky pre správny krvný obeh sa tiež veľmi odporúčajú pre ich jednoduché použitie. Vyskúšajte chlorellu, genisteín, eleuterokok, hlivu ustricovú alebo berberín a ginkgo bilobu.

Fyzioterapia môže tiež pomôcť

Na správne prekrvenie studených nôh môžete navštíviť aj dobrého fyzioterapeuta, ktorý sa špecializuje aj na podiatriu (odbor, ktorý sa zaoberá komplexným vyšetrením chodidla a jeho zaťažením). Fyzioterapeut tiež vyšetrí všetky krízové oblasti, kde môžu byť tepny a cievy zúžené nesprávnym držaním tela. Takýto odborník vás môže naučiť aj techniky stimulácie končatín, aby vysielali do mozgu signály "nezabudnite nám rozprúdiť krv". Bez dostatočnej stimulácie mozog vyhodnotí, že nie je potrebné prekrvovať príslušné časti. Okrem toho si často ani neuvedomujeme svoje vlastné nohy a nevenujeme im dostatočnú pozornosť. Vysoké podpätky, pľuzgiere, zhrubnutá stará koža, to všetko prispieva k ďalšiemu obmedzeniu stimulácie inak zmyslovo bohatých častí nášho tela.

Otužovanie a sauna ako životný štýl

Studené nohy alebo ruky a k tomu navyše chlad? Otužovanie nemusí byť spočiatku príjemné, ale keď si na takúto terapiu zvyknete, stane sa vášňou, možno dokonca životným štýlom. V kombinácii s pravidelným saunovaním je to doslova geniálna pomoc pre celý krvný obeh, navyše sa zlepší činnosť kardiovaskulárneho systému a celej imunity. Začnite pomaly, buďte trpezliví. Mnohí ľudia sa vrhajú do čoraz populárnejšej sauny po hlave a netrénované telo to nemusí zvládnuť - príliš sa ochladíte a prechladnete. Imunitu si budujte postupne.

Robte čokoľvek, čo vás zbaví stresu

Pravidelne pracujte so svojou psychikou. Ako sme už napísali vyššie, napätie a stres zhoršujú prechladnutie končatín. Je to spôsobené adrenalínom. Ten sa počas stresu uvoľňuje do krvi a spôsobuje zúženie ciev. Týmto spôsobom sa telo snaží šetriť energiu a zároveň sa pripravuje na prípadné poškodenie zdravia, ktoré telo v stresovej situácii očakáva. Toto napätie, najmä ak je chronické, si človek ani nevšimne, pretože prebieha niekde na úrovni podvedomia. Preto robte činnosti, ktoré vás bavia, riešte všetky problémy hneď, nenechajte ich, aby sa na vás valili a vy ste ich odsúvali. A pokojne navštívte psychoterapeuta. Ideálne takého, ktorý vie robiť kognitívno-behaviorálnu terapiu, jeden z najpoužívanejších psychoterapeutických smerov, ktorý môžete časom praktizovať sami na sebe v akejkoľvek situácii, ktorú uznáte za vhodnú.