Ste už dlhú dobu na home office a pripadá vám, že sa svet scvrkol iba na štyri steny? Nejeden človek, zvyknutý na priateľský kolektív a srandu v kancelárii si teraz pripadá ako väzeň Koronavirové pandémie. Pritom existuje veľa freelancer - ľudí pracujúcich na voľnej nohe, ktorí nikdy nevyužili ani zdieľané kancelárie a prácu z domova vidí ako hlavný benefit. Prinášame niekoľko ich rád, ako sa na home office nezblázniť, využiť jeho predností, medzi ktoré patrí aj manažment sedenie pri počítači, ktoré môže byť pre vaše telo škodlivé.

Home office skrýva bezpochyby veľa pôvabov aj nástrah. Veľa z nás, zvyknutých na štandardné prostredie kancelárie s možnosťou práce z domu ani nikdy nepočítala, a tak teraz, keď na to došlo, aby sa zamedzilo prenosu a šíreniu vírusu, cíti sa akoby boli hodení do vody. Komu pripadá, že sa skôr topí, než aby sa naučil plávať možno len chytil túto príležitosť za zlý koniec. Ľudia, ktorí pracujú na voľnej nohe sa zvyčajne na prácu z domova dlho pripravujú, rozmýšľa nad jej režimom, snaží sa prísť na správne návyky. Jednoducho majú čas sa "naladiť".

Stanovte si pevnú pracovnú dobu, ale neváhajte robiť prestávky

Práca z domu zvádza k prokrastinácie. Na chvíľu vypnúť MS Office a pozrieť sa na jedno video na YouTube alebo čo sa nového deje vo svete. To všetko vás ruší od práce, keď nie ste pod dohľadom šéfa. Poznáte to? Preto začnite čeliť jednej z najväčších výziev "homeoficíra" - stanovte si pevnú pracovnú dobu a riaďte sa jej, keby sa dialo čokoľvek. Pevná pracovná doba však znamená, že si môžete určiť aj viac krátkych prestávok, ktoré budete taktiež dodržiavať. Ide o dôležitý odpočinok od počítača, ktorý si mnohokrát v kancelárii nemožno dovoliť. Využite toho! K tomu, čo najlepšie robiť o týchto prestávkach, sa ešte vrátime v samostatnom, poslednom bodu.

Ráno sa správajte, ako keď idete do práce

Ako lepšie sa naladiť na pracovný režim, než bežnou prípravou do práce? Jednoducho robte, ako keď máte odchádzať do zamestnania v kancelárii. Usteľte posteľ, prezlečte sa z pyžamy, urobte raňajkách a všetku rannú hygienu. Najhoršie pri práci z domova je strata disciplíny. Tak sa nenechajte ovládať, ale ovládajte situáciu vy!

Oddeľte osobné život od času, kedy pracujete

Miešať prácu a osobný život môže viesť k pekným problémom nielen vo vzťahoch. Ale ako to riešiť, keď ste neustále zavretí doma? Buďte neústupní a nenechajte sa vtiahnuť do víru toho, čo normálne riešite mimo prácu. Ak vás vyrušujú vlastné deti alebo partner, nie je za tým z ich strany nič škodoradostného, len asi možno neuvedomujú, že sa vaša kancelária teleportovala k vám domov. Skúste si nájsť miesto, kde vás nikto nebude rušiť, vytvorte z nejakej miestnosti pracovňu, pokiaľ to ide a tam eliminujte všetky rušivé elementy. Vo všetkých prípadoch - makajte na svoje sebadisciplíne! Odporúčame vytvoriť aj rodinný rozvrh, čo je užitočné hlavne pre rodiny s deťmi. Môžete ho nechať napríklad na chladničke, nech majú všetci z rodiny na očiach, kedy máte čas sa im venovať.

Nezabudnite na vaše kolegami

Ak sa cítite sami a chýba vám kolektív, skúste využiť všetkých možných online platforiem, nech ste v kontakte. Jedna z najobľúbenejších je bezpochyby Skype. Umožňuje vytvoriť rôzne skupiny užívateľov a zdieľať tak komunikáciu medzi všetkými zainteresovanými. Online volania vrátane možnosti zdieľať obrazovku funguje skvele a nemusíte nič plánovať dopredu. Pre radu tak nemusí byť vôbec ďaleko, rovnako ako pre podporu a vzájomnú motiváciu. Ďalšie skvelé nástroje sú platformy na zdieľanie úloh. Celý tím, ktorý pracuje z domovu tak môže dobre sledovať, na akom úlohy kto práve pracuje. Obľúbené je napríklad Trelly alebo Basecamp. Tak nebuďte zbytočne sami, keď online svet ponúka toľko geniálnych možností.


Nedarí sa vám doma dostať do "flow"? Vytvorte správnu atmosféru!

O odstránenie rušivých elementov sme už hovorili, ale čo takto pridanie tých priaznivých? Sústrediť a koncentrovať sa vám môže pomôcť zapálená sviečka alebo aromaterapia s esenciálnymi olejmi. Na povzbudenie k práci pomáha aj obľúbená hudba. Nepreháňajte to však s hlasitosťou priamo pri práce, pretože môže naopak odvádzať pozornosť.


Vyskúšajte adaptogény a doplnky stravy, ktoré zvyšujú koncentráciu

Adaptogény sú látky využívané hojne hlavne v čínskej medicíne. Ich úlohou je pomôcť človeku adaptovať sa na zmenené podmienky. Za kráľa medzi adaptogény je považovaný ženšen pravý, ďalej odporúčame vyskúšať čínsku špongiu reishi, eleuterokok, schizandru čínsku či rhodioly. Koncentráciu môže podporiť maca, kofeín, zelená káva, ginkgo biloba či kombinácie zinku, horčíka a vitamínu B6. Medzi mnohými študentmi, na ktoré sú kladené vysoké nároky, je obľúbená tiež telu vlastná látka, nachádzajúca sa bežne mozgu - DMAE.

Naťahujte a neseďte stále

Dlhé sedenie pri počítači je pre telo zaťažujúce viac, než sa môže zdať. Navyše veľká časť z nás sedí nevhodne, vystrkuje krk ako pštros smerom k počítaču a možno vlastné i nevhodnou stoličku. Tá by mala byť nastaviteľná tak, aby bola horná časť monitora vo výške očí. Prípadne riešiť pohyblivým držiak na monitor. Alebo si skúste podložiť notebook a zaobstarať externú klávesnicu. Dávajte si prestávky, naťahujte sa, uvedomujte si, či dostatočne žmurkáte, pretože od unavených a suchých očí možno dostať bolesti hlavy a migrénu. Odporúčame v dvojhodinových intervaloch vstať, s hlbokým nádychom vzpažiť, s výdychom upažiť, otočiť sa a pripažiť, alebo najlepšie ísť sa pretiahnuť na karimatku či vybehnúť na chvíľu von, rozprúdiť obeh. Pokiaľ máte doma gymnastická lopta striedajte sedenie na stoličke s ním - vďaka tvaru gymnastickej lopty je sedenie na ňom čiastočne nestabilné, čo zapája hlboký stabilizačný svalový systém pozdĺž chrbtice, takže narovnáva chrbát aj krčná chrbtica s hlavou.