Nevysvetliteľná únava je pojem, nad ktorým sa pozastavuje mnoho ľudí a zdravotníckych pracovníkov. A žiaľ, sú lekári, ktorí pacientom s týmto problémom nedôverujú a posielajú ich rovno k psychiatrovi. Existuje však dobre známy stav - únava nadobličiek, t. j. vyčerpanie nadobličiek. A práve v tom môže spočívať problém. Aká je úloha nadobličiek? A ako zistíte, že sú vyčerpané, dlho vyžmýkané ako použitý citrón? Prečítajte si o tom, čo doktor James Wilson, ktorý ako prvý opísal túto diagnózu, nazýva stresový syndróm 21. storočia. A nebojte sa, dozviete sa aj to, že existuje množstvo riešení a opatrení, ako sa vyhnúť únave nadobličiek.

Nadľadviny sú malý orgán, ktorý sa nachádza, ako už z názvu tušíte, nad obličkami. Niečo také malé, ale zodpovedné za toľko procesov v našom tele. Tak to niekedy býva a nadobličky sú v tom skutočnými odborníkmi. Len si to predstavte - tieto párové žľazy veľkosti vlašského orecha produkujú viac ako 50 hormónov, ako napríklad kortizol, DHEA, noradrenalín, adrenalín, pohlavné hormóny, ktoré ovplyvňujú prakticky všetky dôležité funkcie v tele. Predovšetkým zohrávajú dôležitú úlohu v reakcii na stres. Ste dlhodobo pod stresom? Potom nadobličky reagujú na vysokú úroveň a musia tvrdo pracovať, aby primerane produkovali týchto viac ako 50 hormónov. Ich reakciou môže byť spočiatku nadmerná produkcia stresového hormónu kortizolu, ale keď neskôr "vyhoria" z nadmernej námahy, produkcia nielen kortizolu rýchlo klesá. Vtedy začnete pociťovať zdravotné problémy, najmä zvýšenú únavu. Medzi ďalšie príznaky patrí slabosť, mozgová hmla, podráždenosť, frustrácia, ukladanie tuku, ťažkosti so zvládaním stresu alebo ťažkosti pri rannom vstávaní z postele. Muži by mali byť v strehu, pretože unavené nadobličky ovplyvňujú aj hladinu testosterónu. Zatiaľ čo semenníky tvoria väčšinu produkcie testosterónu, nadobličky tvoria nezanedbateľných 10 %. Únava nadobličiek je teda ženský aj mužský problém. A dokonca problém až pre 80 % populácie! Poďme si o všetkom podrobnejšie pohovoriť a nájsť riešenia a účinné opatrenia.

Keď sa po cvičení objaví nevysvetliteľná únava

Cvičenie je skvelé pre našu kondíciu a celkové zdravie, kľúčové. Nehovoríme o kulte tela a nadšenom fitnes odhodlaní, ale o bežnom cvičení, ktoré by za normálnych okolností nemalo vyvolávať žiadne stavy zvláštnej únavy. A ak áno, práve ste spoznali jeden z hlavných ukazovateľov únavy nadobličiek. Pre nadobličky je intenzívna fyzická aktivita stresorom, ale ak sú vyčerpané, váš prah únavy je oveľa nižší. V tejto chvíli musíte spomaliť. Buďte k sebe aspoň na určitý čas mierni, nedovoľte, aby sa dostavilo vyčerpanie, nedovoľte, aby sa dostavila nevysvetliteľná únava, ktorá vás inak v procese zotavovania a uzdravovania vráti na začiatok.

Zhoršenie spánku a nespavosť

Nechce sa vám ráno vstávať z postele a radšej si pospíte do obeda? Ťažkosti so vstávaním po prebudení po nekvalitnom spánku a dlhom zaspávaní sú ďalším veľmi dobrým ukazovateľom vyčerpaných nadobličiek. Dospelý človek potrebuje v priemere aspoň 8 hodín spánku, aby sa jeho telo mohlo plne zotaviť a pripraviť na ďalší deň. Nekvalitný spánok alebo jeho nedostatok vás teda môže dostať do začarovaného kruhu a rovnako aj vaše nadobličky. Zamyslite sa nad tým, či ste sa do tejto fázy nedostali kvôli nedostatočnej spánkovej hygiene. Je dobré spať v tme, mať závesy, ktoré neprepúšťajú svetlo, nemať okolo seba zapnutú elektroniku a zaspávať s prázdnou hlavou v optimálne temperovanej miestnosti. Triky na zlepšenie spánku a umožnenie regenerácie nadobličiek a optimálnej produkcie hormónov sú meditácia, horúca sprcha pred spaním alebo doplnky stravy, ako sú horčík, rodiola, 5-HTP alebo L-theanín.

Neustála chuť na slané jedlo a záľuba v kofeíne

Prečo môže chuť na slané jedlo znamenať únavu nadobličiek? Ak sa začnete zaoberať účinkami jednotlivých hormónov, čoskoro prídete na to, že napríklad aldosterón, ktorý sa podieľa na udržiavaní rovnováhy iónov a minerálov v tele, vás núti vyhľadávať slané jedlá, keď sú jeho hladiny dlhodobo nízke. Pokles aldosterónu je sprevádzaný aj poklesom krvného tlaku, čo má za následok závraty a točenie hlavy. Napokon môžete pozorovať chute na slané a znížený krvný tlak, aj keď ste milovníkom neustáleho príjmu kofeínu. Áno, myslíme hlavne na vás, ľudí z kancelárií a manažérov. Kofeín je skvelý raz za čas, keď potrebujete podať vysoký výkon a udržať si počas neho presné sústredenie. Neustále dopĺňanie kofeínu však nie je dobrým riešením, pretože len podporuje neustále zvyšovanie hladiny stresových hormónov, ako je kortizol.

Stupňujúce sa tráviace problémy

Ak ste dlhodobo pod stresom, verte, že sa vaše telo nemôže sústrediť na správne trávenie. Zlé trávenie znamená nedostatok živín, ktoré telo nedokáže efektívne prijať a následne využiť. U ľudí, ktorí trpia stresom, je veľmi pravdepodobné, že majú veľmi pomalý metabolizmus. Nič z toho neprospieva nadobličkám. Aj taký malý párový orgán jednoducho potrebuje výživu a súčinnosť s ostatnými dobre vyživovanými orgánmi. Najlepšie, čo môžete rýchlo urobiť, je vyradiť zo svojho jedálnička rafinované sacharidy, alkohol a všetky potraviny, ktoré sa výstižne nazývajú nezdravé. Dávajte prednosť kvalitným potravinám a v tomto smere rozhodne nešetrite. Pri liečbe únavy nadobličiek je najlepšie neskúšať žiadne prísne diéty. Hoci je prerušovaný pôst veľmi zdravý pre mikrobióm a jeden z najlepších spôsobov spaľovania prebytočného tuku, jeho nevýhodou je, že nadmerne stimuluje produkciu kortizolu. To môže vaše nadobličky opäť vyčerpať.

Čo môžete urobiť pre podporu svojich nadobličiek?

Jedným z najcennejších doplnkov stravy je v tomto smere nepochybne vitamín B5. Kyselina pantoténová prispieva k normálnej syntéze a metabolizmu steroidných hormónov, vitamínu D a niektorých neurotransmiterov. V štúdiách na hlodavcoch viedol nedostatok kyseliny pantoténovej k zníženiu funkcie kôry nadobličiek, najmä vonkajšej oblasti nadobličiek. Nemali by ste zabúdať ani na niektoré adaptogény. Technická definícia adaptogénu je "metabolické regulátory, ktoré zvyšujú schopnosť organizmu prispôsobiť sa faktorom prostredia a zabrániť poškodeniu týmito faktormi". Zjednodušene povedané, adaptogény sú látky, ktoré pomáhajú telu prispôsobiť sa stresu. Môžeme vám odporučiť napríklad eleuterokok alebo extrakt z koreňa ashwagandha. Táto rastlina sa v Indii a ajurvédskej medicíne používa už stáročia na podporu vitality a svalovej sily, vytrvalosti a celkového zdravia. Podobne je na tom aj liečivá húsenica čínska alebo cordyceps. Kombinácia týchto doplnkov stravy potom môže robiť hotové zázraky. Môžete sa o tom presvedčiť sami, pretože všetky produkty máme k dispozícii v našom online obchode.