Pobyt na slnku je skvelý. Dodáva nám energiu, umožňuje nám uvoľniť sa a ľahšie prichádzať s ďalšími nápadmi. Je neodmysliteľnou súčasťou letných prázdnin a výletov. V horúcich mesiacoch však nadmerné vystavovanie sa silným slnečným lúčom môže viesť aj k nekontrolovateľnému zvyšovaniu telesnej teploty, dehydratácii a predovšetkým k pomerne vážnemu prehriatiu mozgu. Čo je úpal a čo sa považuje za úpal? Mnoho ľudí si tieto pojmy zamieňa, a preto môže byť liečba týchto stavov zbytočne dlhá a nie veľmi vhodná. Úľava potom príde príliš neskoro a vy prídete o časť zaslúženej dovolenky. Tu sú potrebné vysvetlenia a rady pre správnu prvú pomoc.

Úpal alebo úžeh? Tieto dve zdravotné komplikácie majú nielen podobný názov, ale aj dosť podobné príznaky, takže je ľahké si ich pomýliť. Okrem toho sa podobné stavy môžu objaviť pri cvičení v horúcom počasí, vo vyhriatom aute bez klimatizácie alebo v budove, ktorej steny vyžarujú akumulované teplo. Ak sa radi opaľujete, viete, ako ľahko môžete podľahnúť nadmernému slnečnému žiareniu a dehydratácii. V lete môžete dostať úpal alebo úžeh na viacerých miestach, než by ste si mysleli.

Ako spoznáte spálenie od slnka?

Lekári označujú úpal ako prehriatie celého tela. Vo vašom tele vtedy zlyháva termoregulácia. Nemusí to byť spôsobené len prudkým slnečným žiarením a nadmerným vystavovaním sa slnku. Významnú úlohu zohráva vlhkosť vzduchu, hydratácia, príjem minerálov a vitamínov alebo výber nevhodného oblečenia pre dané počasie. Zabudnite na nepremokavé úplety. Dnes si môžete kúpiť absolútne priedušné funkčné oblečenie. Aj v prehriatej miestnosti bez prístupu čerstvého vzduchu môžete ľahko dostať úpal.

Význam hydratácie, teda pravidelného prísunu tekutín, považujeme za mimoriadne dôležitý, preto si ho opäť pripomeňme. Keď sa telo dehydratuje, prestane produkovať dostatočné množstvo potu. Potenie je vlastne naša vlastná klimatizácia - ochladzuje nás. Mnohým ľuďom pot vadí, snažia sa ho zbaviť a niektorí môžu dokonca nepríjemne kyslo zapáchať. Napriek tomu je veľmi dôležité poznať jeho úlohu ako prirodzeného chladiaceho systému tela.

Ak sa veľa potíte, ale vzduch okolo vás je veľmi vlhký - napríklad niekde na dovolenke v ázijských krajinách, problém nastáva opäť a hrozí úpal. Vo vlhkom prostredí sa pot nemôže účinne odparovať. Keď vy alebo niekto z vašej partie začne pomaly strácať vedomie, je to zlé. Ohrození sú najmä obézni ľudia, ľudia s ochorením srdca a starší ľudia, ktorí sú vo všeobecnosti náchylnejší na vysoké teploty. Ak vaša stará mama alebo starý otec chodia von na ostré slnko alebo majú horúcu izbu, uistite sa, že nezabúdajú pravidelne piť a dávajte na nich pozor. Starí ľudia zvyčajne nepijú dosť.

Hlavné príznaky úpalu sú:

  • spočiatku nevoľnosť, vracanie a bolesť hlavy
  • zmätenosť a pocit straty vedomia
  • zrýchlený srdcový tep a zrýchlené dýchanie, ktoré spôsobujú kŕče v dôsledku hyperventilácie
  • začína sa zvyšovať horúčka
  • prestane sa objavovať pot a pokožka je suchá
  • celková únava tela
  • šokové stavy

Hneď ako sa začne prejavovať úpal, okamžite sa snažte znížiť teplotu a dostať sa na miesto s čerstvým vzduchom a príjemne chladným podnebím. Tienisté miestnosti s hrubými stenami a dobrým vetraním patria medzi najlepšie miesta, kam môžete umiestniť seba alebo svojho blízkeho, ktorý dostal úpal. Ale nepreháňajte to - nepoužívajte klimatizáciu na plné obrátky ani prievan. 
Čo však robiť, ak kempujete pod stanom? Pokúste sa nájsť v oblasti chladnú sprchu, ktorá ochladí postihnutého. Namočte uteráky do studenej vody a presuňte sa aspoň na tienisté miesto za budovou alebo pod stromami. Tam môže byť potrebné, aby si osoba s úpalom vyzliekla deravé oblečenie a pokračovala v práci na znížení horúčavy. Je dôležité podávať dostatok nesladených tekutín, najlepšie čistej vody, a dopĺňať vitamíny a minerály. Odporúča sa najmä vitamín C, vitamín D, horčík, zinok a komplex vitamínov skupiny B. V tomto ohľade považujeme za kľúčový najmä vitamín B12.

Ako rozpoznať úpal?

Úpal priamo súvisí s vystavením prudkému slnečnému žiareniu. Hlava bez klobúka, čiapky alebo klobúkovej pásky priamo nabáda k spáleniu. Úpal je prehriatie mozgu. V tomto ohľade sú najviac ohrozené malé deti a starší ľudia. U detí môže úpal vzniknúť dokonca veľmi rýchlo, pretože si často neuvedomujú mieru rizika, pri hre nevenujú veľkú pozornosť prudkému slnku nad hlavou alebo sa jednoducho niekde zabudnú pri svojich kamarátoch a hrách. Bohužiaľ, deti ešte nemajú úplne vyvinutú termoreguláciu tela, takže sú oveľa náchylnejšie na prehriatie, a to nielen mozgu, ako dospelí, zdraví ľudia so silnou imunitou a odolným organizmom. Seniori majú opakovane problém s nedostatočným príjmom tekutín a vo všeobecnosti sú už oveľa krehkejší, náchylnejší.

Príznaky sú s úpalom a pomerne zameniteľné. Najmä v miernejších prípadoch, keď ide len o bolesť hlavy, nevoľnosť a mierne zvýšenú teplotu. Oveľa horšie sú ťažké prípady, pretože silne prehriaty mozog spôsobuje problémy veľmi podobné problémom pri meningitíde. Typická je stuhnutosť krku. Hneď ako niečo také pocítite, mala by k vám prísť sanitka. Nechcete, aby sa váš úpal rozvinul do veľmi vážneho opuchu mozgu.

Hlavné príznaky úpalu:

  • silná bolesť hlavy
  • pocity na vracanie a celkovú nevoľnosť alebo malátnosť
  • horúčka sprevádzaná zimnicou
  • chrípková slabosť
  • suchá a horúca pokožka
  • červená, slnkom spálená pokožka
  • zmätenosť a stuhnutosť krku

Čo však robiť, ak si stále nie ste istí, či máte vy alebo niekto iný úpal alebo vyčerpanie z tepla? Zamyslite sa nad tým, koľko ste boli na priamom slnku. Nachádzate na sebe nadmerne opálenú, začervenanú pokožku? Stav vašej pokožky vám môže veľa napovedať. V takýchto situáciách ide zvyčajne o spálenie od slnka. Zvážte úpal najmä v prípade dlhodobého vystavenia vysokým teplotám, nehovoriac o vystavení slnečným lúčom.

Prevencia je dôležitá v prípade zdravotných komplikácií

Počas horúcich dní, či už ste na slnku alebo v tieni, by ste mali zabezpečiť zvýšený príjem tekutín, vitamínov a minerálov. Noste so sebou fľašu čistej vody a multivitamín. Vybavte sa vhodným oblečením, ktoré je priedušné a ľahké. Slnečné lúče sú najvyššie okolo poludnia, preto je lepšie ísť k vode alebo na túru neskôr. Zvážte, aké aktivity môžete počas leta vykonávať vzhľadom na svoj zdravotný stav. Vyhnete sa tak zbytočným problémom a môžete si užívať krásne počasie, ktoré niekedy až príliš rýchlo pominie. Nesúhlasíte s tým, ako rýchlo sa leto míňa?