Vagový nerv - znie vám táto fráza príliš ezotericky? A čo celosvetovo používaný termín blúdivý nerv? Ani to neznie veľmi príjemne, však? Napriek tomu je to najdlhší nerv v ľudskom tele, ktorý zásadne ovplyvňuje naše fyzické a duševné zdravie. Tiahne sa od mozgu cez chrbticu k väčšine orgánov. Je to dokonca riadiace centrum parasympatického nervového systému. Ešte stále pochybujete o jej dôležitosti? V tomto článku sa budeme venovať všetkému dôležitému o blúdivom nerve, ako aj tomu, prečo sa ho oplatí stimulovať a ako na to.

Málokto vie o blúdivom nerve. Až donedávna ju veda prehliadala, čo zahŕňalo aj zanedbávanie akéhokoľvek úsilia o vypracovanie účinných stimulačných techník, či už prostredníctvom fyzickej stimulácie, alebo správnej výživy tejto časti autonómneho nervového systému nazývanej parasympatikus. Napriek tomu je dnes mimoriadne jasné, akú dôležitú úlohu hrá blúdivý nerv vo funkcii autonómneho nervového systému. Našťastie sa v poslednom desaťročí vyvinuli rôzne zaujímavé terapeutické zásahy, ktoré sú zamerané na nervus vagus pri niektorých najničivejších chronických ochoreniach, ako je napríklad epilepsia rezistentná na liečbu a zápalové ochorenie čriev. Čo to však znamená? Musíte mať spomínané chronické ochorenie, aby malo zmysel zaoberať sa výživou a zdravím blúdivého nervu?

Odpoveď znie: samozrejme! A to nie je všetko, o čom je dnešný článok. Podpora uvedeného nervu vám má pomôcť žiť v rovnováhe. Koniec koncov, spojenie mozgu s orgánmi vrátane čriev, žalúdka, srdca a pľúc nemôže nikoho nechať na pochybách, že na to, aby fungoval správny prenos informácií medzi všetkými týmito oblasťami tela, musia byť v správnom stave aj pomyselné cesty medzi nimi, a to nie bez pomyselných dopravných značiek, ktoré na všetkých "križovatkách" vytvárajú zmätok. Je pre vás tento príklad dôležitý? Dobre. Ak je napríklad črevo zapálené, blúdivý nerv môže túto informáciu vycítiť a oznámiť mozgu (čo niekedy vedie k príznakom, ako je napríklad mozgová hmla). Ďalšie dôležité úlohy sa týkajú napríklad osi hypotalamus-hypofýza-nadobličky (HPA). HPA totiž riadi uvoľňovanie kortizolu a reguluje hormonálnu rovnováhu. Ľudia s problémami s náladou, ako je úzkosť a depresia, alebo s akýmikoľvek stavmi súvisiacimi s poruchami regulácie čriev a nervového systému, či už ide o záchvaty alebo niečo bežnejšie, ako je dysfágia (ťažkosti s prehĺtaním), majú pravdepodobne poškodený blúdivý nerv. Modulácia systémového zápalu, motorických funkcií alebo kontrola reakcie na strach sú ďalšie body, v ktorých hrá nervus vagus a jeho zdravie dôležitú úlohu.

Máte dobrý vagový tonus?

Najprv je dobré zistiť, ako je na tom váš nervus vagus. Keď blúdivý nerv funguje dobre, môžeme povedať, že máme dobrý blúdivý tonus. Rovnako ako keď je sval napnutý, je zdravý a silný. Aké sú teda príznaky dobrého vagového tonusu? Tri najdôležitejšie sú: zdravé trávenie a pohyblivosť čriev, ľahké zvládanie stresových situácií a celkovo pokojná, vyrovnaná nálada. Koľko z nich vás vystihuje? Dve z troch? Jeden? Alebo možno vôbec? Ak ste zistili niekoľko problémov, nie ste sami. Mnohí z nás majú chronické zdravotné problémy, ako je IBS (syndróm dráždivého čreva, bežný chronický (dlhodobý) stav, ktorý postihuje zvyčajne 10-25 % ľudí), hormonálna nerovnováha, chronická zápcha a ďalšie. Mohol by za tým byť slabý vagový tonus a celkovo oslabený blúdivý nerv? Či už je príčinou problému dysfunkcia blúdivého nervu alebo nie, dobrou správou je, že podpora blúdivého nervu nemôže ublížiť a nie je nijako riziková.

Ako stimulovať nervus vagus?

Stimulácia blúdivého nervu pomocou stravy a doplnkov výživy

Mnohé orgány a jemnejšie časti nášho tela, ako napríklad nervy, možno stimulovať dobrou stravou a kvalitnými doplnkami, pričom tieto nervy prechádzajú celým naším telom. Napríklad cholín je veľmi dôležitý pre nervus vagus. Nie je to ani vitamín, ani minerál, ale zvyčajne sa zaraďuje medzi vitamíny skupiny B. Používa sa na produkciu acetylcholínu, najrozšírenejšieho neurotransmitera v tele. Jeho dostatočné množstvo môžete získať z vajec, červeného mäsa, pečene, kuracieho mäsa alebo rýb. Živočíšne potraviny sú najlepšie na získavanie cholínu. Väčšina rastlinných zdrojov obsahuje veľmi malé množstvo tejto živiny a môže sa zle vstrebávať. Ak nemáte radi mäso a nemáte radi ryby, dobre vám poslúži kvalitný výživový doplnok s omega 3 mastnými kyselinami. Nemusia byť nevyhnutne z rýb. Môžete si vybrať zdroj z mäkkýšov - krilový olej.
Ďalšou kľúčovou živinou, ktorú tu spomenieme, je sodík. Jedna štúdia odhalila, že u žien s vysokým obsahom sodíka sa meraním variability srdcovej frekvencie (HRV) zistil zvýšený vagový tonus. Toto zistenie je v súlade s nedávnym výskumom, podľa ktorého je soľ - teda skutočná, mineralizovaná soľ - skutočne kľúčom k zdraviu celého tela a dlhovekosti. Rovnako dôležité sú aj ďalšie látky, ako napríklad horčík, vitamín B12 a vápnik. 

Stimulácia blúdivého nervu činnosťami

Poctivá fyzická aktivita a jednoduchá kontemplácia dokážu pri stimulácii blúdivého nervu zázraky. Pravdepodobne najúčinnejšie z týchto aktivít sú joga, bránicové dýchanie a meditácia. Viete si predstaviť inú kombináciu, ktorá lepšie spája myseľ a telo? Všetky tieto činnosti zahŕňajú vedomé dýchanie, ktoré stimuluje blúdivý nerv a podporuje parasympatický nervový systém. Spev, smiech a bzučanie hlasivkami tiež fyzicky stimulujú tento nerv, ktorý prebieha paralelne so zadnou časťou hrdla. Vyššie uvedené hlasové aktivity zahŕňajú kontrolu dychu a môžu produkovať oxytocín, hormón šťastia, takže tieto aspekty môžu tiež prispievať k podpore vagového nervu.

Existuje aj invazívny postup  

Veda časom dospela k záveru, že niektorí pacienti, ako napríklad pacienti s epilepsiou, potrebujú invazívny, menší chirurgický zákrok. Má skratku VNS, ktorá neznamená nič iné ako "stimulácia vagového nervu". Jeho použitie spočíva v umiestnení malého elektrického zariadenia do hrudníka s drôtom vedúcim k blúdivému nervu na krku. Prostredníctvom zariadenia sa do blúdivého nervu prenáša elektrický prúd nízkej úrovne, ktorý stimuluje jeho protizápalové a upokojujúce účinky na nervový systém. Ukázalo sa, že je účinný pri liečbe rezistentnej epilepsie, zápalového ochorenia čriev a dokonca aj ťažkej depresie. Jeho využitie je však stále pomerne obmedzené, čiastočne aj preto, že v mnohých krajinách sa veda o blúdivom nerve ešte tak nerozšírila a pri uvedených zdravotných problémoch sa často používajú pomerne konzervatívne metódy.