Štatistiky hovoria jasne - v lete dochádza k najväčšiemu počtu zlomenín, a to u detí aj dospelých. Skončil si aj so sadrou? Proces hojenia môže byť dosť zdĺhavý a určite nepridá na pozitívnej nálade človeka, ktorý sa len pozerá, ako leto pomaly plynie bez toho, aby si mohol naplno užiť posledné dni pri svojich obľúbených aktivitách. Našťastie existujú spôsoby, ako zmobilizovať bunky v tele, aby boli aktívnejšie, pričom sa odstráni poškodené tkanivo na okraji zlomenín a vytvoria sa nové vlákna, ktoré znovu spoja jednu časť kosti s druhou.

Ukončenie zlomeniny nie je ťažké. Stačí veľká nárazová sila, neočakávané napätie spojené s ochabnutými svalmi a väzmi v tele a daná kosť jednoducho nevydrží záťaž, praskne alebo sa úplne zlomí. Zlomená ruka, zlomená noha alebo kľúčna kosť - s tým všetkým sa lekári počas leta stretávajú denne. A potom vám zostane len znášať pokyny a čas na zotavenie. Aby ste sa vyhli problémom a príliš skorému nástupu do tréningu a aktivít, dodržiavajte odporúčaný režim a neunáhlite sa s termínom návratu. Čo však povedať na to, keď prekvapíte lekára a prídete na kontrolu s oveľa lepšie zahojenou kosťou, než špecialista očakáva? Dnes sa pozrieme na potraviny a výživové doplnky, ktoré by ste mali zaradiť nielen počas liečby, ale najlepšie aj ako prevenciu zlomeniny. Poďakujú sa vám nielen vaše kosti, ale aj celé telo každého aktívneho človeka, ktoré ocení správne stravovacie návyky a doplnky stravy. Ak sa radíte k starším ľuďom, vedzte, že náchylnosť na zlomeniny sa s vekom veľmi rýchlo zvyšuje. Ale to je pomerne všeobecne známe. Prejdime teda k tipom, ako udržať zlomeniny na uzde!

Potraviny na spevnenie kostí

Obmedzovať sa na určité spektrum potravín je vo všeobecnosti škoda. Pestrá strava je dôležitá pre stabilný prísun vitamínov a minerálov. Pokiaľ ide o kosti, mal by byť obzvlášť bohatý na vitamín K, D a vápnik. Oveľa menej sa však hovorí o tom, že kosti, väzy a chrupavky potrebujú aj mnoho ďalších látok, ktoré zjednodušene povedané spolupracujú na udržaní ich pevnosti, prípadne na ich obnove a nabudení na tvorbu kolagénových vlákien.

Ak dokážete stráviť mliečne potraviny a nemáte intoleranciu na laktózu, syr, jogurt a samotné mlieko sú veľmi vhodnou súčasťou vašej stravy pre zdravé kosti. Aj keď niektorí ľudia môžu mať pocit, že mliečne výrobky sú preťažujúce, predsa len je vhodné ich do určitej miery zaradiť do svojho jedálnička. Okrem vápnika mliečne výrobky často obsahujú draslík, vitamín B12, horčík, vitamín D a fosfor. Okrem toho jogurt na rozdiel od mlieka nevylučuje vápnik, keď sa kyselina neutralizuje. A ktorý syr si vybrať? Vyberte si ten, ktorý vám najviac chutí! Vhodné sú ovčí, kozí aj klasický kravský syr. A ak vám laktóza nerobí dobre, sú tu syry s dlhou dobou zrenia, napríklad parmezán.

Ale čo ak ste vegetarián? Žiadny problém. Tofu je tiež odpoveďou na diétu pre kosti. Tofu obsahuje veľa chemických látok rastlinného pôvodu. Tieto látky sa nazývajú izoflavóny vápnika a kosti ich doslova milujú, pretože naštartujú proces hojenia. Ďalším na zozname zeleniny a zároveň na zozname zdravých potravín sú sezamové semienka. Odporúča sa konzumovať aspoň štvrtinu šálky semien denne v sušenej alebo praženej forme. A v kuchyni s nimi môžete kúzliť pri mnohých prípravách na pečenie, varenie alebo prípravu šalátov. Odporúčajú sa aj rôzne druhy fazule, špenát a kapusta, pretože obsahujú omega-3 mastné kyseliny, ktoré sú tiež potrebné pre kosti, hoci nie sú tak známym spojivom ako vápnik.

Omega-3 sú tiež ryby. Ak máte zlomeninu, požiadajte niekoho z rodiny, aby vám kúpil kvalitné filety z lososa alebo sardinky. Lososa môžete grilovať, pridávať do zdravých šalátov alebo jesť surového vo forme čoraz obľúbenejšieho sushi. Sardinky sú dobré aj v šalátoch, ale mnohí ľudia ich jedia aj samotné v slanom náleve. A prečo je dôležitá omega 3 v spojení s kosťami? Omega-3 mastné kyseliny pomáhajú vstrebávať vápnik do tela!

Ďalšie odporúčané potraviny pre kosti:

  • Vajcia
  • makové semienka
  • melasa
  • slivky
  • mandle
  • figy
  • pomaranče
  • rôzne druhy orechov

Existuje mnoho ďalších potravín bohatých na vápnik, ale pozor - často nie je dôležité, koľko vápnika obsahujú, ale či ho telo dokáže vstrebať, či ho dokáže extrahovať.

Vápnik nestačí! Načo je jej začlenenie? A aké ďalšie doplnky zabezpečia rýchle uzdravenie?

Hoci je kvalitný a dobre biologicky dostupný vápnik nevyhnutný - konkrétne sa dospelému človeku odporúča prijať 1 000 mg prírodného vápnika denne, je potrebné dopĺňať aj vitamín K2 a vitamín D3, bez ktorých by sa vápnik nedostal na miesta, kde má pôsobiť. Štúdie hovoria o tom, že pri "nedostatku" sa vstrebe len 15 % vápnika. Prečo? D3 má schopnosť zvyšovať vstrebávanie vápnika v čreve tým, že vytvára aktívny proteín, ktorý viaže vápnik. Vitamín K2 potom smeruje vápnik priamo do kostí a zubov a zabraňuje jeho ukladaniu do ciev a mäkkých tkanív. 
Keďže celý proces hojenia zlomeniny si vyžaduje veľkú záťaž pre organizmus, telo zvyčajne spotrebuje viac ďalších cenných látok, ktoré sa podieľajú na stovkách procesov vedúcich k hojeniu. Môžete dopĺňať samotný kolagén, ale odporúčame aj vitamín C, pretože prispieva k správnej tvorbe kolagénu, ktorý "obchádza" ťažkosti so vstrebávaním niektorých typov kolagénu. Najlepšie je siahnuť po morskom kolagéne. A keďže zlomenina a jej okolie spôsobuje zápal, zvýšte príjem antioxidantov. Veľa ich je v bylinných doplnkoch - zelený čaj, schizandra, chlorella, vilcacora. Jedným z našich tipov je ALA - kyselina alfa-lipoová.

Celý zoznam minerálov a stopových prvkov, ktoré spoločne prispievajú k udržaniu zdravých kostí:

  • Vápnik
  • Horčík
  • Bór
  • Meď
  • Mangán
  • Kremík
  • Nikel
  • Selén
  • Stroncium
  • Fosfor
  • Draslík
  • Vanád
  • Zinok