Ako sa po chorobe dostať rýchlo do formy?

Prekonali ste chorobu, ale stále sa necítite ako pred jej vypuknutím? Príkladom je súčasná situácia a často skloňovaný postcovidový syndróm. Únava, bolesti kĺbov, spavosť, pocit pretrvávajúceho zápalu v tele a celkové vyčerpanie, kedy nemáte vôbec na nič chuť. Ešte častejšie taký scenár nastáva po borelióze, mononukleóze a výnimočný nie je ani po chrípke alebo angíne. Ako to, že sa telu nedarí spamätať sa? Možeme mu nejako pomôcť? Prečítajte si, ako sa rýchlo vrátiť do formy a neskončiť znovu v posteli.

Skrátenie doby rekonvalescencie znie lákavo pre každého, kto žije aktívnym štýlom života. Mohli by sme sa baviť o každej chorobe zvlášť, ale všetky choroby majú jedno spoločn - musí sa s nimi vysporiadať náš imunitný systém. Kiež by stačilo riešenie v zmysle "Posilujte imunitu!" Nie je to však také jednoduché. Samozrejme, že akcieschopnosť a sila našej imunity je kľúčová. Nepriateľov pre ľudský organizmus predstavujú vírusy, baktérie a podobne. V tele máme lymfocyty - prirodzených "zabijakov" týchto nepriateľov. Je dôležité mať ich v tele veľký počet, avšak ten môžu ovplyvňovať tzv. patogény - "zabijaci" lymfocytov. Chcete zistiť, ako na tom vaše lymfocyty a patogény sú? Stačí sa zastaviť za doktorom na odber krvi a v žiadanke pre laboratórium zaškrtnúť test CD-57 (NK bunky)

jak byt po nemoci fit6

Účinky antibiotík

Objav moderných antibiotík patríbezpochýb medzi jeden z najvýznamnejších objavov v histórii ľudstva. Bohužiaľ, aj antibiotiká majú svoju odvrátenú tvár. Ak sa bez nich liečba vašej choroby neobišla, hrozí riziko, že ste boli vystavení ich nežiadúcim účinkom. Najčastejšie to bývajú tieto dva - prechodné oslabenie imunitného systému a premnoženie nežiadúcich baktérií v črevách. Samozrejme, antibiotiká sú tiež záťažou pre pečeň. Niet teda divu, že sa po antibiotickej kúre môžete cítiť oslabene alebo v nepohode. Preto nikdy nezabúdajte na probiotiká a prebiotiká zakaždým, keď antibiotiká užívate. Cieľom prebiotík a probiotík je zamedzenie prerastania škodlivých baktérií v črevách. Najväčšia časť imunity sa tvorí práve v týchto miestach nášho organizmu. Kvalitné probiotiká sú zložené z viacerých kmeňov priateľských baktérií, tie najlepšie spoznáte podľa vyššie ceny a nutnosti skladovania v chladničke. Prebiotiká sú potravou priateľských baktérií - probiotík a patrí medzi ne hlavne vláknina. Najkvalitnejšími zdrojmi sú inulín, psyllium alebo africké mango, ktoré má vysoký obsah vlákniny. Nezabúdajte, že vláknina je pre zažívací systém dôležitá celoročne, jej príjem by nemal byť zúžený len na obdobie choroby a po nej.

Očista organizmu po chorobe

Každá choroba nášmu telu spôsobuje zvýšený oxidačný stres, antibiotiká a ich zvyšky (metabolity) predstavujú toxicitu pre niektoré orgány - hlavne pečeň. Nežiadúci pre organizmus je tiež všetok odpad tvorený umierajúcimi baktériami vírusu. To znamená, že aj keď ste chorobu úspešne premohli, trpíte sekundárnou záťažou, ktorá musí ustúpiť, aby sa telo dostalo znovu do pohody. Preto by po liečbe mala nasledovať detoxikácia. tá prebieha napríklad počas choroby pri potení. Ale čo až potenie pominie? Udržujte zvýšený pitný režim, zaraďte do jedálnička veľa čerstvého ovocia a zeleniny a odoprite si mastné jedlá. Detoxikáciu po chorobe nikdy nevykonávajte nasilu, ale pomaly a postupne. Pomôžu vám tiež doplnky stravy. Pre pečeň a ich očistu neexistuje nič lepšie ako Pestrec, zdroj blahodarného Sylimarinu, ktorý hojí pečeň. Ďalšie doplnky, ktoré uľahčujú detoxikáciuAloe vera, Yucca, Schizandra čínska alebo sladkovodná riasa Chlorella.

jak byt po nemoci fit5

Doplnenie vitamínov a minerálov

Keď ochoriete, môžete sa spoľahnúť na to, že vaše telo spotrebuváva väčšie množstvo vitamínov a minerálov. Ako sme spomínali vyššie, základom je potenie. Bohužiaľ má jednu nevýhodu - dokáže z tela odviesť aj časť minerálnych látok. Ich príjem a doplnenie vám zaistí strava, ale veľmi vhodná je takisto suplementácia. tá vám rýchlo doplní potrebné látky, aby choroba opäť nemala šancu. Najdôležitejšie je doplnenie vitamínu D, vitamínu C, komplexu vitamínov B a z minerálov horčík citrát, zinok a železo.

Urobte si voľno a zabudnite na starosti

Vrhnúť sa po chorobe ihneď naplno do práce rozhodne nie je správna cesta, ako pomôcť oslabenému organizmu. Zoberte si pár dní dovolenky navyše a predĺžte si práceneschopnosť. Získajte trochu času na rekonvalescenciu. Odstavte tréning a náročné aktivity, maximálne zostaňte pri strečingu a naťahovaní sa. Vyrazte na prechádzku, na čerstvý vzduch. Doprajte si masáž, wellness, alebo dokonca kúpele. Na relax a pohodu vám môže pomôcť napríklad aj L-Tryptofán, Ľubovník, či Rhodiola.

jak byt po nemoci fit3

Čo je to postcovidový syndróm a ako sa z neho zotaviť?

Slovené spojenie, ktoré v posledných mesiacoch hýbe verejnosťou, je postcovidový syndróm. Existuje niekoľko štúdií, v ktorých vedci odhalili, že až 40-60 % ľudí má po prekonanej infekcii covid-19 (SARS-CoV-2) určité zdravotné problémy, ktoré ich obmedzujú v bežnom živote, a to až niekoľko mesiacov po prekonaní covidu. 

Charakteristika postcovidového syndrómu sa podobá iným vírusovým ochoreniam - pretrvávajúca únava, bolesti, celkové vyčerpanie. Veľká časť týchto symptómov poukazuje na oslabenie imunity, ktorá v predchádzajúcich dňoch s vírusom bojovala. Je dôležité podporovať imunitu, dodávať telu vitamíny a minerály, šetrne detoxikovať telo, dopriať si pokoj a veľa spánku. Stále ale môžete zažívať pretrvávajúcu dýchavičnosť, kašeľ a bolesť na hrudi. Covid predstavuje problém v tom, že má schopnosť rozvinúť sa v pľúcnu fibrózu alebo môže znížiť pľúcne funkcie. Ak tieto symptómy pociťujete ešte 2 mesiace po prekonaní choroby covid-19, okamžite vyhľadajte odborného lekára a zostaňte pod jeho dohľadom. Lekár vám môže predpísať kúpele alebo fyzioterapiu a dohliadnuť na vaše kompletné uzdravenie. Bežný post-covidový syndróm tak nie je nič, s čím by sme sa už ako ľudstvo nestretli. Môže vám skôr pripomenúť, aké dôležité je sa o seba dobre starať.