Čo je biohacking a prečo ho odporučiť každému, kto sa zaujíma o svoje zdravie

Zaujímate sa o vlastné zdravie alebo si ho chcete dokonca vylepšiť? Známych prístupov a metód je veľké množstvo, ale existuje jedna aktuálne veľmi populárne, ktorú možno označiť za tú z tých najkomplexnejších. Nazýva sa biohacking a jej popularita strmo stúpa. Poďte sa s nami zoznámiť, čo sa pod týmto zvláštnym názvom skrýva.

Akonáhle väčšina z nás počuje slovo hacking alebo hacker, hneď si predstaví niekoho, kto by rád navštívil neoprávnene váš počítač a získal všetky dáta a prístupové údaje. Je to teda slov veľmi nepopulárne a obyčajne u nás vyvoláva negatívne emócie. Biohacking je tiež o vedomosti dát, ale úplne iného charakteru. Je o znalosti procesov nášho tela a snaží sa ich ovplyvňovať pozitívnym spôsobom. Takzvane hacknúť svoje telo, aby fungovalo lepšie je pre každého z nás lákavé, pretože môžeme objavovať skryté potenciály, nové možnosti výdrže a výkonu a celkovo sa cítiť lepšie na všetko v úrovniach - fyzických i psychických.

biohacking 2

Kdekto by si mohol povedať, že ide určite o nejaký prehnane spirituálnej či ezoterický výmysel, ale akonáhle pôjdete viac do hĺbky aj vďaka tomuto článku zistíte, že tieto princípy a metódy sú známe po mnoho rokov predovšetkým z vrcholového športu. Profesionálny tréneri s moderným prístupom k tréningu, ktorý sa venuje športovci ako celku, nie iba ako strojmi na výkon, by o tom mohli dlho rozprávať. Vedomý, aktívny a zdravý prístup k vlastnému životu ako celku, s použitím technológií, najlepších a cielených suplementov, cvičenia a denných návykov pre naplnenie vlastného potenciálu - veď to je to, o čo sa vo výsledku každý profesionálny športovec snaží, aby mohol vystúpiť až na vrchol a pokoril svoje súpera.

Ďaleko od pojmu biohacking nie je ani staré príslovie "ste to čo jete". Ostatne nielen jedlo je to, čo vkladáme do našich tiel aby mohla správne fungovať. Sú to taktiež myšlienky, pohyby, či emócie a návyky, ktorý si pripustíme, aby nám udávali smer každodenného života. Hoci znie biohacking veľmi odborne, je to proste len anglický názov, ktorého princípy môžeme skúmať bez diplomov a odborných znalostí biológie.

Hľadáme svoje najlepšie hacky
Dôležité je uvedomiť si, že na každého funguje trochu niečo iné a každý z nás možno chce riešiť trochu odlišnú vec ako vlastné prioritu. Na to, ktoré hacky vám najlepšie fungujú, si musíte postupom času prísť vy sami malými zmenami, ktoré vášmu telu poskytnú čas na prispôsobenie sa a potom až zhodnoťte, ako sa cítite. Existuje však niekoľko všeobecných odporúčaní, ako jednoducho začať a vydať sa na cestu za ovládnutím svojho tela a jeho zdravie.

  1. Urobte čistku chladničky, špajze a kuchyne. Zbavte sa všetkých polotovarov a nezdravých jedál, ktorých budúce nákup si proste zakážte. Nakupujte od tejto chvíle iba čerstvé a kvality potraviny, pri ktorých zároveň viete, že vám nespôsobujú zažívacie ťažkosti z dôvodu potravinových intoleranciou ...
  2. Vydajte sa za vaším lekárom a dohodnite sa na komplexných krvných testoch, ktoré vám z veľkej časti dajú obrázok o vašom aktuálnom zdraví. Odporúčame preveriť predovšetkým červené a biele krvinky, štítnu žľazu a nadobličky vrátane hormónov, zmerať hladiny dostupných vitamínov - napríklad vitamín D a taktiež minerálov. Ak je ešte nemáte, nemali by chýbať tiež testy, vďaka ktorým zistíte svoje alergény.
  3. Zaraďte do svojho života pravidelnosť. Ako pri jedle, tak predovšetkým u času zaspávanie a vstávanie. Snažte sa mať v tomto ohľade všetkého dostatok a správnu mieru, ktorá vám vyhovuje, aby ste sa celý deň cítili dobre. Ohľadom spánku odporúčame naštudovať čo robí napríklad melatonín, tryptofán alebo mučenka. O suplementoch si ale ešte povieme neskôr.
  4. Fyzické cvičenie robí divy. Malo by pre vás platiť, že cítiť sa energicky je vždy najdôležitejšia. Krásna postava je potom len vedľajší efekt. Viac k cvičeniu a jeho dôležitosti na naše zdravie asi nemusíme komentovať. Ak vás fyzické cvičenie zaujíma viac a chystáte si dať poriadne do tela, odporúčame preskúmať látky ako je Carnitín, Creatine alebo AAKG a Icariin.
  5. Okrem fyzického cvičenia potrebujeme rovnako tak cvičenie mentálne. Reč je o meditácii alebo ešte lepšie o celkovom mentálnym tréningu. Meditácia je zmeták na nečistoty, ktoré uviazli v našom mozgu. Vôbec najlepšie je praktizovať meditovanie ráno aj večer. Nájdite si videá na Youtube sa riadenou meditáciou, vyberte si ktorá vám vyhovujú najviac. Akonáhle budete skúsení, môžete praktizovať vlastné meditácie. Podobne účinná sú dychové cvičenia, napríklad Wim Hofova Metóda, ktorá je praktická a jednoduchá.
  6. Starostlivosť a podpora tela vďaka suplementom. Tú sme už vďaka niekoľkým spomínaným doplnkom načali, ale dovoľte nám upresniť prečo je suplementácia v oblasti biohackingu tak kľúčová. Niektoré doplnky totiž dokážu divy. Môžu nás stimulovať pre vyššiu energiu a pomôcť nám lepšie premýšľať, ale aj nakopnúť imunitu či upokojiť nervový systém. Ide predovšetkým o byliny, adaptogény a nootropiká. Už sme sa im venovali v samostatný juh článkoch. Pozrite sa napríklad na - Čo sú to nootropiká
  7. Cielené otužovanie a práca s chladom. Tieto praktiky môžu hraničiť so životným štýlom. Len sa pozrite na to, ako žije treba už spomínaný Wim Hof. Nemusíte sa hneď zo začiatku ponoriť do vane plnej ľadu, stačí zaviesť studené sprchy každé ráno, pre naštartovanie metabolizmu a budovanie lepšej obranyschopnosti.
  8. Pôst ako najlepší očista. Viete, ako blahodárne je pre naše telo nechať sa poriadne vyhladovať? Pretože žijeme v dobe úplného blahobyte často ani nepoznáme čo je to hlad a počas celého dňa niečo jeme. Tým ale spôsobujeme, že sa náš žalúdok a črevá nemôžu dobre vyčistiť a prirodzene sa tak zbaviť odpadových látok či udržiavať rovnováhu mikrobiomu. Nikto nehovorí, že musíte rovno držať niekoľkých denné pôsty. Stačí pokojne pôst 16-hodinového typu. Ako posledné jedlo si dáte večeru v 6 hodín večer, ráno neraňajkujete ale zbaštíte si až neskoršie obed. Takýto 16-hodinový pôst je úplne optimálny.

cold shower

Všetko vyššie zmienené sú sú tie najlepšie základné tipy, ako s biohackingem ľahko začať a prirodzene tak spustiť vedomej staranie sa o svoje zdravie a biológiu. Samozrejme by sme mohli ísť oveľa viac do hĺbky, začať balansovať na vedeckej rovine, ale sme toho názoru, že všetko má ísť postupne a človek sám má byť proaktívna vo zisťovaní informácií, ktoré ho zaujímajú. Súčasťou biohackingu je totiž aj sekvenovania DNA v laboratóriách alebo v domácich podmienkach a výskum genetických predispozícií alebo Nutrigenomika, ktorá sa zameriava na vplyv nášho jedla na správanie našich génov.
Takto do hĺbky však ísť nutne nemusíte, ak nie ste tí najzapálenejších biohackeři. Aj jednoduchými a postupnými krokmi, ktoré sme si uviedli, začnete meniť svoje fyzické i psychické nastavenie do plusu a získavať viac energie a kontroly nad svojím zdravím.

Medzi ďalšie obľúbené doplnky biohackera patria: