Máme zo slnka dostatok vitamínu D? Letné lúče často nestačí

Vitamín D bol po dlhú dobu akýsi outsider medzi vitamínmi. Pritom je potvrdené, že v našom tele ovplyvňuje na stovky procesov. Existuje teda jednoduché odporúčanie byť čo najviac vystavení lúčom slnka, aby sme tohto vitamínu mali dostatok? Bohužiaľ to sa slnečným žiarením nie je tak jednoduché. Nie je tak divu, že veľká časť populácie má "déčka" nedostatok.

Keď je reč o "dečku", myslíme tým prirodzene sa vyskytujúce formu vitamínu D3. Vitamín D je súhrnný názov pre skupinu steroidných hormonálnych prekurzorov označovaných ako kalciferoly. Patrí medzi niekoľko vitamínov, ktoré sú rozpustné v tukoch a majú teda tú výhodu, že sa lepšie ukladajú v našich tkanivách. Prečo má teda mnoho ľudí déčka nedostatok? Malým zdrojom (hovoríme tu asi tak o 10%) je samotná strava, zvyšok vitamínu D sa prirodzene vytvára v koži, keď na nej s intenzitou dopadajú slnečné lúče (UV-B žiarenia). Dôležité je uvedomiť si, že veľmi záleží aj na zemepisnej šírke, kde sa daný človek, ktorý chce hladinu tohto vitamínu zvýšiť, nachádza. Ako môžete tušiť, v nevýhode sú severania, naopak pri Stredozemnom mori si môžu ľudia vyskakovať. Bolo zistené, že v oblasti, kde sa nachádza Česká republika, je slnečné žiarenie pre získanie ideálnych hladín vitamínu len v letných mesiacoch s obmedzením na dobu okolo poludnia a skorého popoludní, kedy sú lúče najpriamejší a maximálne intenzívne.

vitamin d - opalovani


To ale nie je jediné obmedzenie, ktoré vstrebávanie déčka zo slnka sprevádza. Svoju úlohu hrá taktiež vek a samotná schopnosť kože žiarenie prijímať. V nevýhode sú taktiež ľudia s prirodzene vyšší pigmentáciou či veľa opálenie jedinci, ktorých pigmentácia pôsobí ako filter. Je vo vašom okolí smog? Potom pravdepodobne preniká na vašej koži taktiež menej slnečných lúčov, ktoré telo v premenu vitamínov využije. A jeden z najväčších problémov si ešte nechávame na koniec. Doteraz sme sa totiž nezmienili o opaľovacích krémoch. V reklamách nás často strašia rakovinou kože z nadmerného množstva slnečného žiarenia a tak má mnoho z nás až chorobnú snahu sa stále niečím natierať a mazať. Pritom na Slovenskom nás slnko nejako výrazne nezužuje. Jednoducho to nemožno porovnávať v žiadnom prípade s juhoeurópskymi štátmi či tropickými oblasťami okolo rovníka. Paradoxom býva, že oveľa škodlivejšie môžu byť niektoré samotné krémy. Len sa pozrite na ich zloženie. Občas sa budete diviť. Takže všetko s mierou...

Ako zistiť či mám vitamínu D dostatok?
Rozhodne nie je potrebné čakať na niektoré nežiaduce účinky, ktoré z vážneho nedostatku vitamínu D pramení. Symptómy môžu byť od zlej nálady po všeobecne zvýšenú chorobnosť z dôvodu slabnúci imunity až po dlhodobé narušenie spánku, svalovú slabosť a stratu apetítu.
Že chcete hladiny vitamínu D skontrolovať môžete povedať vášmu obvodnému lekárovi, ktorý odošle váš krvný vzorku do laboratória, kde stav s maximálnou presnosťou vyhodnotí a za niekoľko dní teraz zašlú výsledky. Bohužiaľ stále časť lekárov vysokú dôležitosť vitamínu D nepozná alebo jej neprikladá správnu váhu a tak vám test môžu odmietnuť napísať na vašej zdravotnú poisťovňu. To ale nie je žiadna tragédia. Finančne náročné myslia, že nechať všetko vykonať na samoplatcov. Orientačná cena vyšetrenie býva okolo 57 EUR. Za informovanosť sa to určite oplatí.

Čo keď zistíte, že trpíte nedostatkom alebo viete, že ste rizikovou skupinou?
Teraz už určite tušíte, že celým riešením nie je odhaliť sa od rána do večera pred slnkom a vychytávať všetky jeho lúče. Nielen váš lekár by vás správne mal informovať o kúpe kvalitného doplnku stravy a väčšiemu zameraniu sa na vhodný jedálniček. Len pre informáciu - v roku 2014 publikovali vedci z Edmontské univerzity článok, v ktorom ukázali na chybu v stanovení odporúčanej dennej dávky (ODD) vitamínu D. Poukázali na to, že odporúčaných 600 I.U. nestačí ani na pokrytie potrieb zdravého človeka. Dávka by podľa nich mala byť takmer 15x vyššia, teda 8895 I.U. denne. Podľa najnovších návrhov ďalších špecialistov sa navrhnutá DDD pohybuje na 6000 I.U .. A potreba samozrejme rastie u ľudí, ktorí potrebujú nakopnúť imunitu z dôvodu dlhodobej choroby. Len sa pozrite, s čím všetkým nám vitamín D pomáha:

  • prispieva k normálnemu vstrebávaniu / využitiu vápnika a fosforu
  • prispieva k normálnej funkcii imunitného systému
  • prispieva k normálnej hladine vápnika v krvi
  • prispieva k udržaniu zdravých kostí
  • prispieva k udržaniu normálnej činnosti svalov
  • prispieva k zachovaniu zdravých zubov
  • podieľa sa na procese delenia buniek

V súčasnosti je skúmaných oveľa viac možných účinkov vitamínu D, bohužiaľ však nie sme schopní o nich písať z dôvodu nariadenia komisie EÚ o zdravotných tvrdení. O čom však písať môžeme je strava, ktorú možno pre ďalší príjem dôležitého vitamínov zaviesť. Ak milujete morské plody a stredomorskú stravu, je to jedine dobre. Nielen, že získate zdravé mastné kyseliny, ale taktiež vitamín D. Ustrice, krevety, sardinky, losos - to sú výborné zdroje spoločne s hubami, vaječnými žĺtkami, mliekom či hovädzími pečeňou. Pre niekoho však môže ako najľahší zdroj zostávať kvalitný doplnok stravy. Napriek tomu odporúčame všetky zdroje kombinovať. Aj odborná verejnosť sa zhoduje, že je to vôbec najlepšia možnosť. Ako iste viete, pestrá strava je dôležitá, prináša oveľa viac benefitov a slnko nám navyše vždy zlepší náladu.

vitamin d - kuze