Vitamín K2 - prečo ho potrebujete a aká forma je najlepšia

Vitamín K bol síce objavený skoro pred 100 rokmi, ale dodnes o ňom bohužiaľ veľká časť lekárov stále veľa nevie, ale o jeho dôležitosti v spojení s vápnikom alebo vitamínom D. Niet divu, že z dôvodu tejto neinformovanosti ide o jeden z vitamínov, ktorých máme najbežnejšie chronický nedostatok. Čo taký nedostatok môže spôsobiť? A čoho naopak docielime s doplňovaním správnej formy vitamínu K?

Vitamín K patrí medzi tú malú skupinu vitamínov, ktoré sú rozpustné v tukoch. Existujú tri druhy Vitamínu K a to Vitamín K1, Vitamín K2 a minimálne známy K3. Vitamín K1 je syntetizovaný rastlinami a nazýva sa fylochinon alebo fytonadiónu, vitamín K2 je produkovaný baktériami a nazýva sa menachinón. Ak ste čítali náš nedávny článok o vitamínu B12 viete, že teda nejde o jediný vitamín, ktorý produkujú baktérie. Vitamín K3 je minimálne známy aj z toho dôvodu, že pre svoju toxicitu nie je v súčasnosti používaný. Táto neprírodné syntetická látka bola používaná v niektorých krajinách ako potravinový doplnok.

k2  kosti

Ako je to s príjmom vitamínov druhu K? K1 získavame z potravy, je obsiahnutý predovšetkým v zelenej listovej zelenine, strukovinách, karfiolu, keli alebo brokolicu, ale tiež v rastlinných zdravých olejoch, ktorý neprešli rafináciou. Baktérie, ktoré produkujú vitamín K2 sa nachádza v našom tele, presnejšie v tenkom čreve. Majú tú schopnosť, že dokážu "káčko" z potravy premeniť na K2. Nie je ich ale nijako početná armáda, čo poukazuje práve na častý nedostatok tohto vitamínu rozpustného v tukoch. Dobrým zdrojom môžu byť aj fermentované potraviny ak ich máte v obľube. Napríklad fermentovaný sójový syr natto, kyslú kapustu a pravdepodobne aj niekoľko ďalších druhov syra, ako sú brie a gouda. Obsiahnuté množstvo je však pomerne sporadické, zhodujú sa odborníci. Čo teda podniknúť? Skúste zapracovať na veľmi kvalitné a pestrej strave obsahujúce zmienené potraviny, určite asi tak časť potrebného príjmu zaistíte. Zvyšok by mal obstarať kvalitný doplnok stravy. Odborníci tiež hovorí o tom, že keby sme sa zo dňa na deň príjmu vitamínu K vyvarovali, vydržala by nám jeho zásoba iba jeden týždeň. Asi vás zaujíma čo by sa potom stalo. Takže poďme sa presunúť k tomu čo nedostatok spôsobuje ...

Sú dva veľmi časté symptómy, ktorý na chronický nedostatok vitamínu K poukazujú. Mali by ste byť na pozore ak zistíte, že máte problémy so zrážanlivosťou krvi, ženy problémy so silnou menštruáciou a ľahko sa vám začnú tvoriť modriny, alebo vám nezvyčajne a z ničoho nič tečie krv z nosa. Príznak môže byť aj zistenie rednutie kostí. Niektorí špecialisti hovoria aj o niektorých metabolických problémoch, ktoré môžu na nedostatok "Kačka" poukázať - nevysvetliteľné pečeňové a črevné ťažkosti.
Vôbec tým najväčším zabijakom vitamínu K sú ale antibiotiká. Určite si tak dokážete predstaviť, čo ich nadmiera užívanie s týmto vitamínom vykoná. Ako iste viete, antibiotiká narušujú našej mikroflóru v črevách. Vidíme v tomto smere spojenia, keď vieme, že práve v tenkom čreve baktérie zodpovedné za vytváranie vitamínu K2 sídli. Ani nadmerná konzumácia alkoholu neprospieva a akonáhle vám chýba prísun zdravých tukov, je to taktiež zle.

Báť sa suplementácia vitamínom K človek nemusí. Jeho nadbytok je úplne vzácny. Odporúčame vyraziť k lekárovi a nechať si hladiny overiť, nech sa presvedčíte sami. A teraz, jedna z najzásadnejších otázok - suplementovať vitamín K2 MK4 alebo MK7?

Bolo potvrdené, že naše telo prijíma a absorbuje vitamín K2 MK7 ďaleko lepšie, než obyčajné formy vitamínu K. MK4 je síce lacnejší forma, čo môže mnohé zlákať, ale faktom je, že sa táto forma rýchlejšie vylučuje a ako bolo povedané, horšie absorbuje, takže sa musí užívať násobne väčšie dávky pre dosiahnutie želaných efektov. To sa potom doplnok predraží ...

Vitamín K2 MK7 má dvojnásobne dlhší reťazec a je pravou a účinnou formou vitamínu K2, ktorá aj v obehu vydrží dlhšie.

Takto hovorí jedna oficiálna Japonská štúdia:
Jediná dávka MK4 (420 mikrogramov; 945 nmol) alebo MK7 (420 mikrogramov; 647 nmol) bola podaná ráno spolu so štandardizovanými raňajkami. MK7 bol dobre absorbuje a dosiahol maximálne hladiny v sére 6 hodín po podaní a bol detekovaný až 48 hodín po podaní. MK4 nebol detekovateľný v sére všetkých subjektov v žiadnom časovom bode. Následné podávanie MK4 (60 mikrogramov; 135 nmol) alebo MK7 (60 mikrogramov; 92 nmol) po dobu 7 dní ukázalo, že suplementácia MK4 nezvýšila hladinu MK4 v sére. Následné podávanie MK7 však významne zvýšilo hladiny MK7 v sére u všetkých subjektov.

Oficiálne účinky vitamínu K:

  • Vitamín K prispieva k normálnej zrážanlivosti krvi
  • Vitamín K prispieva k udržaniu zdravých kostí

* Existujú ďalšie známe účinky, o ktoré by sme s vami radi podelili, ale bohužiaľ nemôžeme z dôvodu nariadenia o zdravotných tvrdeniach

Synergický efekt vitamínu K
Zamerali ste sa na doplňovanie vápnika? Potom dúfame, že viete, že pitie mlieka rozhodne nestačí. Toto obľúbené tvrdenie je prežitok. Oveľa dôležitejšie pre to, aby sa vám vápnik správne ukladal je vitamín K. Inak sa prijatý vápnik môže usadzovať nie v kostiach, ale napríklad v cievach. Pamätajte na to. Navyše udržiavanie zdravých kostí nie je len o zvýšenie príjmu vápnika a doplnenie K2 k tomu. Vedeli ste, že okrem spomínaných živín by ste sa mali zaoberať aj vitamínom D? Potom ich synergický efekt maximálny.

Náš doplnok VITO LIFE s vitamínom K2 MK7 rovno vitamín D3 obsahuje taktiež. Déčko sme pridali aj do nášho špeciálneho vápnika Aquamin TG. Preto odporúčame tieto dva suplementy kombinovať.

k2 zeli