Zlepšujeme trávenie krok za krokom

Tešíte sa na letné grilovanie a hostiny pod šírym nebom, ale zároveň máte strach, ako to vaše zažívanie zvládne a či si nepřivodíte viac diskomfortu než potešenie? Leto býva všeobecne obdobím, keď sa menej kontrolujeme a viac si užívame. Poďte sa s nami pozrieť na niekoľko zásadných tipov, ako sa zbytočne neobmedzovať a všetko si vychutnať bez starostí.

Žalúdočná nevoľnosť, nadúvanie, plynatosť, pálenie záhy, zápchu alebo hnačku pozná asi každý. Problém však nastáva, keď sa tieto ťažkosti plazivo stávajú štandardom po obľúbenom jedle. Ak v našom tele funguje všetko ako má, zvyšky natrávenej potravy opúšťa telo za dvadsať štyri hodín. Spĺňate tiež tento harmonogram nášho organizmu? Ak nie, je to dobrý ukazovateľ, že je potrebné niečo zmeniť a zabrániť narastajúcim problémom do budúcnosti. Mnohé opatrenia sú navyše pomerne jednoduchá a dajú sa aplikovať okamžite. Naštartovať správne zažívanie navyše môžeme podporiť niektorými doplnky stravy. Poďme to vziať pekne poporiadku, nech je pre vás cesta za absolútnym komfortom tráviaceho traktu prehľadná.

grill

Prečo máme problémy s trávením?

Čo sa vôbec deje vo vnútri nás, keď sa naše tráviaca sústava stáva nespoľahlivým spoločníkom? Príčin môže byť niekoľko a samozrejme sa môžu sčítať a páchať tak väčšiu škodu. Akási stravovacie gramotnosť sa síce stáva štandardom, ale rýchly životný štýl často sťažuje tento štandard dodržiavať. Ako iste tušíte, stres, rýchle jedlá so surovinami neznámeho pôvodu či málo pohybu v kancelárii spoločne s hordou kávy a sladených nápojov v kuchynke môžu tieto problémy ľahko naštartovať.

Predstavte si tento proces: Dáte si napríklad vo firemnej kantíne nezdravý obed plný modifikovaných surovín, ktoré v čreve spôsobujú zápal a obed zapijete kávou s mliekom, ktorú máte radi, ale viete, že vám často nesadne. Prečo? Pravdepodobne máte laktózovou intoleranciou - teda intolerancii na mnoho mliečnych produktov, ktorú vám však lekár bežným testom neodhalil. Je jasné, že v zažívaní začne mela. Časť diskomfortu vytvára taktiež neprospešné baktérie, ktoré sú živené mnohými sacharidy z potravy. Následne sa ešte viac generuje zápal, toľko ohrozujúce pre sliznicu čreva. Tá postupom času začne vykazovať mierne zväčšené percento priepustnosti a časti potravy, ktoré týmto sitom s obmedzenou účinnosťou začnú prechádzať do krvného riečišťa vyvolajú alergické reakcie, telo vyplaví veľa histamínu a celý zápal sa tak ešte podporí. Pekné že? Takto môže v priebehu rokov vyzerať aj proces vo vašom zažívania ak si pripustíte, že váš životný štýl nie je ideálne. Niet potom divu, že sa nám tráviaci trakt tak často búrok, akonáhle dostane aj malú zámienku. Ale teraz to ideme napraviť!

Preč s potravinami ktoré vám nesedia!

Niekedy ani nepotrebujeme tie najlepšie alergologické testy aby sme vedeli s akými potravinami máme problém. Vytipujte si, čo vám robí problémy, ťažko a nevoľno alebo po čom máte aj pokojne len miernu alergickú reakciu v ústach (jazyk svrbí, môžu sa objaviť pľuzgieriky a zdurené ďasná). Obmedzte tiež všeobecne problematické potraviny, teda tie s obsahom lepku, mlieka a plné sacharidov. Zbavte sa rôznych polotovarov a potravín neznámeho pôvodu. naopak pridajte zdravé tuky - panenské oleje, zeleninu, ovocie a strukoviny či biomäso, ak nie ste vegetariáni. Už tento krok musí po niekoľkých dňoch objektívne ukázať, že ste na správnej ceste - zbavili ste sa totiž toho, čo vás z najväčšej časti môže dráždiť.

Urobiť si čas a dodržiavať pravidelnosť

Aj napriek obmedzeniu škodlivých potravín mnohokrát dokážeme ďalej sťažovať trávenie život. Ide hlavne o problém prejedanie, jedlá neskoro večer alebo hltanie. Väčšina expertov cez výživu sa zhoduje, že človek s bežným energetickým výdajom potrebuje jesť ideálne 3x denne. Pauzy medzi jedlami sú dôležité z toho dôvodu, že nechať sa vytráviť je zdravé. Taká očista tráviaceho ústrojenstva formou vyhladovanie medzi jedlami totiž prispieva aj zdravé mikroflóre a celé tráviace ústrojenstvo si môže odpočinúť. Každé jedlo by sme mali poriadne hrýzť (aspoň 25 - 30 uhryznutie na každé sústo) a za žiadnu cenu neponáhľa. Však väčšinou nič neutečie. Skúste tiež ako zásadu nikdy nejesť po 19 hodine večernej.

Prospešné doplnky, enzýmy a probiotiká

Na hlavu postavené zažívanie je vždy dobré aktívne podporiť tiež vhodnými doplnkami. Pridať k tomu ešte vhodná probiotiká a tráviace enzýmy je vôbec tou najlepšou cestou za dobre fungujúcim zažívaním. Vyskúšať môžete ako jednu z najuniverzálnejších liečivých bylín, ľubovník bodkovaný, tak menej známy ibištek - označovaný často okra. Určite ste počuli o benefitoch vlákniny. Jej zdrojom je potrebné pomerne málo známa Acai berry, bobulovitá plodina a superpotravina, ktorej krajina pôvodu je Južná Amerika a snáď vôbec najznámejším zdrojom vlákniny je Psyllium. Táto vláknina po konzumácii môže zvýšiť svoj objem až štyridsaťkrát, pričom vzniká gél, ktorý pohlcuje nadbytočnú tekutinu. Ďalej napučiava a tým vyplavuje z traktu škodlivé látky a splodiny. Tým tiež zmäkčuje stolicu a prispieva k správnemu vyprázdňovanie, čo oceníte určite aj pri zápchach a iných problémoch s vyprázdňovaním. A enzýmy? Prečo je užívať a aké? Enzýmy sú bielkoviny, ktoré telo produkuje, aby katalyzovaly špecifické chemické reakcie. Pankreas, žalúdok a slinné žľazy uvoľňujú všetky enzýmy, ktoré pomáhajú rozkladať jedlo na živiny, ktoré vaše telo dokáže absorbovať. Enzýmy tiež chráni črevo tým, že odbúravajú zápalové zlúčeniny, ako sú lektíny, ktoré prispievajú k presakovaniu (priepustnosti) čriev. Odporúčame vyskúšať napríklad Bromelain a Papain. To je úplne úžasná kombinácia proteolytických enzýmov z papáje a ananásu. Mimochodom, než sa rozhodnete zaobstarať si nejaká kvalitné probiotiká so širokým spektrom kultúr je dobré vedieť, že skvelým zdrojom priateľských baktérií sú taktiež kyslé mliečne výrobky, kefíry. 

Pohyb je liek na všetko

Zdravé telo je tam, kde je zdravý pohyb. A platí to aj u zažívanie. Pohybom a cvičením totiž podporujete peristaltiku čriev, čo znamená že sa môžu lepšie pohybovať a spracovávať potravu. Ako iste viete, pohyb nás taktiež odvádza od stresu, veľkého to škoditele aj pre náš tráviaci trakt.

Ďalšie tipy pre zlepšenie trávenia, ktoré odporúčame:

  • Správny pitný režim
  • Obmedziť fajčenie a alkohol
  • Pri pálení záhy využite jedlú sódu a harmančekový čaj
  • Detoxikujte pomocou živočíšneho uhlia, enterosgelu a chlorelly
  • Eliminujte prehĺtaní vzduchu pri jedle i hovorení
  • Vyskúšajte FODMAP diétu
  • Udržujte si optimálnu váhu
  • Nepoužívajte antibiotiká, pokiaľ to nie je nutné (narúšajú mikrobiom)

 piknik